رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده جبهه پایداری در مورد سند ۲۰۳۰، گفت: دولت مصوبه‌ای را در این راستا فرستاد، این ساختار از نظر شکلی ایراد نداشت، اما محتوایش بحث دیگری است که شورای انقلاب فرهنگی باید آن را بررسی می‌کرد.

به گزارش خبرآنلاين، حسينعلي حاجي دليگاني نماينده جبهه پايداري در جلسه علني امروز دو تذكر را خطاب به رئيس مجلس بيان كرد. تذكر اول او مربوط به استفاده از ماده 236 آيين نامه داخلي مجلس بود.

براساس اين ماده «هر گاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد. کمیسیون حداکثر ظرف ده‌ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت ‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.»

دليگاني با يادآوري اين نكته كه رئيس مجلس هميشه پيشنهاد مي‎كند که نمايندگان به جاي استفاده از تحقيق و تفحص از اين ماده آيين نامه بهره ببرند،‌ با اشاره به گزارش امروز معاونت نظارت مجلس گفت: مواردي كه به شما اعلام مي شود،‌ يعني مصوبات دولتي كه به عنوان رئيس مجلس براي شما مي آيد بايد آنها را رد يا تأييد كنيد. سئوال من اين است كه اين 2030  به مجلس امده است و شما آن را ديديد؟ تشخيص نداديد كه با قوانين ما مغايرت داشته يا تشخيص داديد؟ اگر اين موضوع به شما نرسيده است هم توضيح كافي بفرماييد. 

رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر گفت: اينکه مي گويم از ماده 236 به جاي تحقيق و تفحص استفاده شود، از آن رو است که کميسيون تخصصي راحت تر مي تواند كمك كند. فرمايش شما درست است بايد ظرف 10 روز هم کميسيون‌ها رسيدگي كنند،‌ اگر مورد خلافي بوده است بايد رسيدگي شود

لاريجاني در رابطه با سند 2030 نيز توضيح داد: الان آقاي كريمي قدوسي نيز همين سئوال را كردند. دو بحث در اين مورد است،‌ يك محتوا و ديگري شكل است. شكل اين است كه دولت مصوبه اي را در اين راستا -كه ما براي اين امر اين ساختار را مي‌خواهيم دنبال كنيم- به مجلس فرستادند. اين ساختار از نظر شكلي ايراد نداشت. اما محتوايش بحث ديگري است كه شوراي انقلاب فرهنگي بايد آن را بررسي مي كرد.

او تأكيد كرد: آن كاري كه دولت انجام داد بحث شكل بود كه در هيئت تطبيق مورد بررسي قرار گرفت. هيئت تطبيق، محتوا را بررسي نمي‎كند و از نظر شكل گفت كه خلاف قانون نيست. هنوز شوراي انقلاب فرهنگي به اين بحث ورود نكرده است، بلكه بايد وارد مي شد و من هم در جلسه قبل گفتم كه كميسيون مربوطه در مجلس نيز بايد ورود كند.

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670424

برچسب‌ها