ایرنا نوشت: روسیه با صدور دستور اخراج پنج دیپلمات مولداوی و دو دیپلمات استونی، به اقدام این کشورها که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافتند و سیاست های ضدروسی دارند، پاسخ داد.

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم اخراج دیپلمات های مولداوی و استونی در پاسخ به اقدام این دو کشور در اخراج دیپلمات های روس گرفته شده است.
به سفارت مولداوی در مسکو اخراج پنج نفر از کارکنان ابلاغ شده که شامل سرکنسول این کشور در سن پترزبورگ و رئیس دفتر کنسولگری در شهر پسکوف روسیه نیز می شود.

بنا به اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تاکید کرده است: کارکنان سفارت مولداوی باید در طول سه روز و دیپلمات های استونی پنج روز خاک روسیه را ترک کنند.
ایگور دادون رئیس جمهوری مولداوی نیز که پیشتر از اقدام کشور خود در اخراج دیپلمات های روسی انتقاد شدید کرده بود، گفته است: روابط با روسیه در 25 سال اخیر هیچگاه تا این اندازه به پرتگاه نزدیک نشده است.

وی افزود: اقدام های غیرمسئولانه دولت و اکثریت پارلمان مولداوی منجر به بروز وضعیت کنونی شده که به منافع ملت توجهی نمی کنند و تصمیم های خود را در راستای منافع ژئوپلیتیکی هماهنگ کنندگان غربی خود اتخاذ می کنند.
رئیس جمهوری مولداوی اخراج پنج دیپلمات روس از این کشور را تحت تاثیر سفارش های آمریکا و اتحادیه اروپا برای تخریب روابط با روسیه خوانده و از آن ابراز انزجار کرده بود.

بر خلاف رئیس جمهوری مولداوی که سال گذشته به قدرت رسید، ائتلاف حاکم تشکیل دهنده دولت این کشور هنوز دارای رویکرد ضدروسی شناخته می شود و گرایش به غرب را دنبال می کند.
مولداوی از جمهوری های شوروی که پس از فروپاشی سال 1991 مستقل شد، با حدود 34 هزار کیلومتر مربع مساحت و 3،5 میلیون نفر جمعیت هم مرز اوکراین، رومانی و اتریش از جمله فقیرترین کشورها در اروپا بشمار می رود.
استونی نیز از جمهوری های بالتیکی سابق شوروی است که پس از فروپاشی سال 1991 استقلال یافت و تاکنون نیز شاهد روابط پرتنشی با روسیه بوده است.

استونی هم مرز روسیه در کناره دریای بالتیک و دارای موقعیت راهبردی که با راهبرد پرشتاب گرایش به غرب، سال 2004 عضو اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد، افزون بر برنامه میزبانی از نظامیان غربی، هر ساله محل برگزاری رزمایش های این پیمان است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =