عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران گفت: از سال 91 که طرح تفصیلی شهر تهران ابلاغ شده تا انتهای سال 95، 69 درصد از ساخت و سازها در منطقه یک شهرداری تهران مغایرت های قابل توجهی با طرح تفصیلی داشته اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ زهرا نژادبهرام درباره وضعیت کنونی شهر تهران و مقایسه آن با اهداف طرح تفصیلی گفت: متاسفانه در سال های اخیر، در بسیاری از نقاط و پهنه های شهر تهران توجه لازم نسبت به اجرایی کردن طرح تفصیلی به کار گرفته نشده است.

او گفت: به طور مثال پس از شنیده هایی که در خصوص مغایرت های متعددِ ساخت و سازهای منطقه یک با طرح تفصیلی به گوش می رسید، شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان نهادی که براساس قانون به عنوان مرجعِ داور درباره مغایرت ها شناخته شده، تصمیم به ورود به قضیه گرفت و به همین منظور گزارشی کارشناسی را تهیه کرد. ارائه آن در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی در تاریخ 27/2/1396 نشان می دهد از سال 91 که طرح تفصیلی شهر تهران ابلاغ شده تا انتهای سال 95، 69 درصد از ساخت و سازها در منطقه یک شهرداری تهران مغایرت های قابل توجهی با طرح تفصیلی داشته اند. به گونه ای که تنها در 2237 مورد، جمعا به مساحت 1733296 متر مربع مجوز ساخت بیش از تعداد طبقات مجاز در پهنه صادر شده و در 395 مورد نیز کاربری های مغایر با آنچه در طرح تفصیلی به تصویب رسیده ، پدید آمده است.

نژادبهرام در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان به سوی کاهش اینگونه مغایرت ها گام برداشت و راهکار شورای پنجم برای حل این قبیل مسائل چیست، گفت: به نظر می رسد در مرحله اول باید طرح تفصیلی توسط خبرگان و در یک فرایند کارشناسی و شفاف، مورد بازنگری قرار گیرد. اما پس از این مرحله، باید مغایرت ساخت و سازها با طرح تفصیلی ، خط قرمز شورای پنجم و شورای عالی معماری و شهرسازی باشد. در همین راستا شورای پنجم میداند که باید مناسبات و تعاملات مجموعه مدیریت شهری برای افکار عمومی روشن و شفاف باشد. وی در ادامه یادآور شد: تا زمانی که بخواهیم از طریق فروش تراکم مازاد و اخذ جریمه کرد از تخلفات شهروندان دست به افتتاح پروژه هایی بزنیم که نام مان را بر زبان ها جاری کند ، اوضاع بر همین سبک و سیاق پیش خواهد رفت.

وی تغییر نگاه مدیریت اجرایی شهر از کالبد محوری و تراکم فروشی به انسان محوری و قربانی نکردن توسعه درازمدت و پایدار شهر تهران به پای اقدامات لحظه ای و توسعه نمایانه را از جمله راهبردهای شورای پنجم برای غلبه بر این دست مسائل یاد کرد و گفت: در شرایط کنونی برخی از بزنگاه های کلیدی صدور مجوزها و اقدامات لازم در فرآیند ساخت و ساز که از موارد مهم بستر ساز فساد محسوب می شوند، به صورت دستی انجام می گیرد، پیگیری برخط شدن و الکترونیکی کردن تمامی فرآیند مربوط به ساخت و ساز از ابتدای مسیر تا صدور جواز پایان کار راهکار عملی شورای پنجم برای مقابله با افزایش مغایرت ها است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    2 2
    قاليباف بابت اين همه تخلف و ويراني كه براي تهران به وجود آورد بايد پاسخگو باشد
  • بی نام A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 0
    مغزم سوت کشید. این پولها کچا رفته؟
  • ناشناس A1 ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    0 0
    سرکارخانم زهرا نژادبهرام عضومنتخب دوره پنجم شورای اسلامی شهرتهران باسلام احتراما درخصوص تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری دیپلمه درمنطقه یک آن هم درمشاغل کارمندی دستوربررسی وبازدید داشته باشید. باتشکر