ایرنا نوشت: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت که این کشور الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسد و به حق حاکمیت اوکراین در مرزهای شناخته شده اش متعهد است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون روز دوشنبه پس از دیدار با «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری اکراین در کاخ الیزه، در یک نشست مطبوعاتی مشترک، خواستار تکرار همه پرسی در کریمه شد.

به گزارش ایرنا، کریمه که در سده های گذشته تاتارنشین بود، همواره محل مناقشه قدرت های جهانی بوده است و از قرن 15 تا 18 میلادی امپراطوری عثمانی بر این منطقه کریمه حکومت می کرد؛ اما روسیه در قرن هجدهم این منطقه را به تصرف خود در آورد.

در دوره حکومت شوروی و زمان استالین، بسیاری از ترک های تاتار این شبه جزیره به مناطق دیگر شوروی کوچانده شدند.

تا سه سال پیش جمهوری خودمختار کریمه که در چارچوب حاکمیت سیاسی اوکراین قرار داشت، در پی تنش به وجود آمده بین اوکراین و روسیه، در تاریخ 16 مارس 2014 با برگزاری یک همه پرسی که بسیاری از کشورهای غربی آن را مساله دار خواندند، به فدراسیون روسیه محلق شد.

روسیه از سال 2014 به اتهام مداخله در درگیری های اوکراین از سوی اتحادیه اروپا، اوکراین و آمریکا تحریم های مختلفی از جمله مالی و همچنین محدودیت علیه شمار زیادی از شرکت ها، شخصیت ها و مقام های روس را تجربه می کند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =