در نخستین روز از دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی با موضوع منظومه‌خوانی، منظومه‌هایی عاشقانه چون «باقر و گل‌اندام»، «حیدربیک و ماه صنمبر»، «خرم و زیبا» و... اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دهمین دوره از جشنواره موسیقی نواحی با موضوع منظومه‌خوانی و به دبیری احمد صدری امروز سه‌شنبه ششم تیر از ساعت 17 در کرمان آغاز خواهد شد.

نخستین اتفاق امروز اجرای بخش راویان اصالت (رقابتی) و پیشکسوتان (غیررقابتی) است که از ساعت 17 تا 20 در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی کرمان برگزار می‌شود.

در بخش راویان اصالت نخست رضا نارویی (خواننده) و اسماعیل یکتاپرست (نوازنده سرنا) منظومه «باقر و گل‌اندام» را اجرا می‌کنند.

سپس آزاد حمزه‌پور (خواننده) و یونس ایرانپور (نوازنده نی) منظومه «حیدربیک و ماه صنمبر» را خواهند خواند.

در خلاصه منظومه «حیدربیک و ماه صنمبر» آمده است؛ در زمان شاه عباس در یکی از شهرهای اطراف اصفهان، حاکم شهر دختری زیبا و دانا داشت که هر از گاهی با ندیمه خود برای چیدن گیاهان دارویی به کوه و دشت می‌رفت. روزی حیدربیک وزیر شاه عباس در کنار چادر آن‌ها اردو زد و دختر را که در لباس مردانه بود دید و پسندید و لایق همسری شاه دانستش. فردا دختر تصمیم به رفتن گرفت اما حیدربیک راه را بر او بست...

پس از این نوبت به اجرای پیشکسوتان می‌رسد. نخست فرامرز زارعی و علی ناصری (خواننده)، اسماعیل پولادی (نوازنده تنبک) و مرتضی جوشن‌پور (نوازنده چنگ) منظومه «خرم و زیبا» و «کامران جنگجو» را اجرا خواهند کرد.

«خرم و زیبا» منظومه‌ای عاشقانه- حماسی در شرح دلدادگی این دو به یکدیگر و وصف موانع و دشواری‌های گسترده و شگفت‌آوری است که در راه وصال آن‌ها رخ می‌دهد.

سپس نوبت به حسین جوهری (خواننده و نوازنده) و اجرای منظومه «چوپان و گیس‌گل» می‌رسد. داستان چوپان و دختر کدخدایی که عاشق یکدیگر هستند ولی کدخدا به چوپان بها نمی‌دهد و با حقارت به او می‌نگرد. چوپان هر روز در صحرا برای گوسفندان نی می‌زند و دختر هم در خانه عاشقانه به نی چوپان گوش می‌دهد تا این که یک روز دزد به گله می‌زند و دست و پای چوپان را می‌بندد و نی را هم می‌شکند...

آخرین اجرای این بخش بر عهده گرامی افشار (خواننده) است که منظومه «اصلی و کرم» را اجرا می‌کند.

شاید اجراهای این بخش اندکی تخصصی به نظر برسد اما اجراهای عمومی که از ساعت 20:30 تا 23 در فضای باز پارک مادر کرمان برگزار خواهد شد قطعا وجه مردمی و عامه‌پسند این رویداد موسیقایی را پوشش خواهد داد.

پارک مادر کرمان امروز سه‌شنبه ششم تیر میزبان گروه اخوان (سنندج)، گلاب علی داودی (زنجان)، گروه قمادین (کرمان)، گروه کریمی و خلیل شیری (خراسان رضوی)، گروه اسماعیل پولادی (کرمان)، گروه باباقنبر (ترکمن صحرا) و گروه آوای موج (بوشهر) خواهد بود.

دهمین جشنواره موسیقی نواحی از ششم تا نهم تیر در کرمان در حال برگزاری است.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =