تسلط به زبان فرهنگ لازمه کار فرهنگی است

مدیر کل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ی برنامه ریزی جشنواره ی منطقه ای شعر رضوی که در دفتر امام جمعه ی شهرستان سلسله از استان لرستان برگزار شد ، گفت : برای کار فرهنگی باید به زبان فرهنگ مسلط بود.

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، محمد مهدی احمدی در این جلسه ضمن تقدیر از اقدامات و فعالیت های اداره کل در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری ، گفت : برگزاری و اجرای تمام فعالیت های فرهنگی و هنری ، فقط یک بهانه است که به وسیله ی آن بتوانیم فطرت الهی انسان ها را رشد داده و بر اساس آموزه های دین مبین اسلام به یک جامعه ی مترقی دست پیدا کنیم.

وی افزود : انتقال پیام پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) نیازمند ابزارهایی است که جشنواره ها و فعالیت های فرهنگی و هنری از جمله جشنواره های رضوی از آن دسته اند که می توانند ضمن تاثیر فوق العاده بر مخاطبین ، محتواهای مد نظر را به درستی در سطح جامعه بسط و گسترش دهند .

احمدی تصریح کرد : انسان چون فطرتاً اجتماعی است ، پس نیازمند به الگو بوده و از همین روی باید سعی شود در قالب برنامه های فرهنگی و هنری ، شیوه و روش انسان های بزرگی همچون اهل بیت (ع) را به عنوان الگو های کامل و مترقی در بین اقشار مختلف جامعه ترویج کرد.

مدیر کل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نگاه ویژه ی هنرمندان به نیازهای اجتماعی در زمینه ی خلق آثار هنری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت : هنرمندان باید در قالب شعر ، قصه ، تئاتر ، فیلم ، سریال و سایر شاخه های هنری ، همگام و متناسب با نیازهای اجتماعی جامعه به ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی بپردازند که این موضوع نیازمند داشتن معرفت و شناخت درست از امامان معصوم (ع) است زیرا ، این معرفت و شناخت می تواند در سطح جامعه گسترش یافته و موجب ایجاد محبت به اهل بیت در بین مردم شود ، و در این صورت است که می توان در جهت شکل دهی و رسیدن به جامعه ی مترقی اسلامی گام های موثری برداشت .

احمدی توجه ویژه به اخلاق و رفتار ائمه در حوزه های سیاسی ، اجتماعی و فردی را مهم دانسته و ابراز داشت : یک اثر هنری فاخر می تواند از صدها خطابه تاثیر گذار تر باشد و به جریان سازی در سطح جامعه منجر شود ، از همین روی باید گفت هنرمند واعظی است که باید از هنر خود برای برقراری ارتباط درست با مخاطب استفاده کرده و آموزه های دینی و اسلامی ایرانی را در قالب آثار هنری به جامعه معرفی نماید .

وی با اشاره به اینکه گفتمان ائمه ی و اهل بیت مبتنی بر اخلاق و عقلانیت بوده و نه تعصب و جمود ، اظهار داشت : متد و روش امام رضا در مناظره ها بر اساس اشتراکات بوده است و نه تفاوت ها و ما باید از همین روش برای تکمیل و احیای اخلاق در جامعه که متاسفانه امروز از ناهنجاری های ماست بهره گرفته و بد اخلاقی های موجود را با انتقال زیباییی ها در بین جامعه کاهش دهیم .

مدیر کل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از دیدگاه خداوند متعال و بر اساس آموزه های اسلام ، بد بینی و تخریب افراد محکوم است ، گفت : جامعه باید به جایی برسد که ، یک فعل زشت را با شناخت از زشت و ناپسند بودن آن انجام ندهد و ما باید در حوزه ی فرهنگ شیوه های را اتخاذ کنیم که سطح فکری مردم به حدی برسد که با معرفت و شناخت ، از ارتکاب به بدی ها و زشتی ها پرهیز نماید و این همان روش تبلیغی و ترویجی پیامبر اسلام (ص) است که با ایجاد معرفت در بین مسلمانان ، زمینه های گناه و جاهلیت را برچید و عرب جاهلی که دخترش را زنده به گور می کرد به درجه ای از شناخت دست یافت که کاتب قرآن شد .

وی در پایان ، ایستادن در مقابل تکنولوژی را امری غیر فرهنگی دانست و تصریح کرد : ما باید به دنبال این باشیم که شیوه های درست استفاده از تکنولوژی های مانند ، اینترنت ، ماهواره ، شبکه های مجازی و ... را به جامعه معرفی کنیم ، نه اینکه بگوییم استفاده از تکنولوژی های روز با دین ما مغایرت دارد که این موضوع امری اشتباه و نادرست است .

 

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =