از نامه‌های جاسوس نفتی تا انتقادها به قرارداد توتال

در روز‌‌های اخیر، بحث‌های فراوانی درباره قرارداد توتال صورت گرفته است.

انتقادها به قرارداد توتال
منتقدان قراردادهاي جديد نفتي اكنون دو ایراد جدید را مطرح کردند؛ انتقاد اول آنها چرایی «انتخاب توتال وکشور فرانسه» است، به باور آنان به دلیل سوابق شرکت توتال در ایران، نباید انتخاب می شد. انتقاد دوم آنها این است که چرا این پروژه به صورت خارج از مناقصه به توتال واگذار شده است؟

ذهنیت منفي نسبت به شرکت‌های خارجی نفتي، در مستندی که توسط آقای «افشار‌نیک» ساخته شده بود به خوبی به تصوير كشيده شده است. در این مستند شاهد دو نوع نگاه به خارجي ها هستيم، مردم مسجد‌ سلیمان كه با خارجي‌ها كار و زندگي كرده بودند و كارشناسان نفتي همكاري با خارجی‌ها را مثبت می‌پنداشتند و دسته دوم که نگاهی كاملا منفی به آنان داشتند و گمان می‌کردند که خارجی‌ها مشغول غارت نفت ایران هستند.

در این مستند خارجی‌ها را به «درخت لیر» یعنی انجير معابد تشبیه کرده که فقط در جنوب کشور می‌رویید، ریشه‌هایش عریان و خارج از خاک است، ضمن اینکه مردم از این درخت استفاده می‌کنند ولي معتقدند که جن دارد و از آن می‌ترسیدند.
انتزاع وزارت بازرگانی

در این هفته انتزاع وزارت بازرگانی در جلسه‌‌ هیات نمایندگان مجددا مورد بحث قرار گرفت که برخی مخالف و برخی نیز موافق آن هستند. دسته سومي هم هستند كه معتقدند که تفکیک این دو وزارت‌خانه باید با بررسی تمامی جوانب و جداکردن حوزه تصدی‌گری از وزارت‌خانه، صورت‌ گیرد.

یکشنبه صبح در جلسه‌ ماهانه اتاق بازرگانی ایران، کمیسیون صنعت موضع مخالف خود را درباره انتزاع اعلام کرد و یکی از اعضای کمیسیون صادرات، در موافقت با انتزاع دلايل خود را بيان کرد. در این جلسه گزارشي از علل توسعه صنعتی در برخی کشورها بيان شد و نهایتا نايب رييس اتاق ملاک‌های انتخاب کابینه را از نگاه پخش خصوصي ارائه کرد که اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند شکل کابینه، نحوه انتخاب اعضا و نامزد‌ها را تغییر دهد.

چالش دوباره در اتاق بازرگانی
در این هفته در گروه‌های تلگرامی بحث‌های چالشی بسیاری درباره عملکرد اتاق بازرگانی و هیئت رییسه آن شده بود که آثار آن در جلسه هیئت نمایندگان به وضوح مشخص بود. در این راستا ریاست اتاق بازرگانی به صراحت اعلام کرد که شیوه‌نامه اداره جلسات و کمیسیون‌ها و اداره اتاق‌های مشترک در‌حال بازنگری و اصلاح است و کسانی که از سال 96 غیبت کنند، غیبت آنها به‌طور جدی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و فرد غايب از هیئت نمايندگان اتاق ایران واتاق شهرستان‌ها حذف خواهد شد. این تصميم می‌تواند به منظم شدن جلسات ماهانه وكميسيونها كمك كند

یکشنبه بعداز ظهر جلسه هيات مديره اتاق مشترک ایران و عراق را داشتیم. دبیرخانه اتاق عملكرد يكماهه را ارائه و پیشنهاداتم راجع ‌به راه‌اندازی شرکت‌های خدماتی و بازاریابی، کنسرسیوم تبلیغاتي، نمایشگاه مجازی را به تصويب رسانده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری «نشست‌ دوم از سلسله نشست‌های تحولات عراق» در ٢٧ تيرماه با حضور آقايان دانايي‌فر و هادي انصاري را مطرح كردم .

همچنین در این جلسه بحث‌هایی در رابطه با همکاری گمرکی ایران و عراق و راه اندازی «کمیسیون سلامت و گردشگری» شد که بتوانيم در بازار چهار و نیم میلیارد دلاری عراق در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی حضور جدي تري داشته باشيم. بنابراین مقرر شد فراخوانی اعلام شود که تمامی دست‌اندرکاران براي عضويت در اين حوزه صورت گيرد، ابتدا عضو اتاق شوند تا در شکل‌گیری کمیسیون سلامت و گردشگری نقش داشته باشند.

دوشنبه، «کنسول کربلا» و یکی از شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه ،مهمان اتاق بازرگانی بودند تا در رابطه با همایش تجاری اتاق مشترک در بغداد و نجف و همچنان نمایشگاهی که قرار بود در همان تاریخ توسط مشهد در نجف برگزار شود وگفتگو و تبادل نظر كنيم.
نهایتا توافق شد که فعلا نمایشگاه برگزار نشود و شرکت‌کنندگان آن، در همایش تجاری شرکت کنند تا بتوانند کالاهای خود را در نمایشگاه جانبی ارائه دهند. ضمنا تاریخ برگزاری همايش ده مرداد قطعي شد.

سه‌شنبه از صبح درگیر انتخابات مجمع عمومی اتحادیه صادرات‌کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی بودم. در مدتی که من ریاست هیئت مدیره اتحادیه را بر عهده داشتم، اساس نامه‌ را تغيير داديم که هر عضو بیش از دو دوره نتواند در هیئت مدیره حضور داشته باشد و شاهد گردش مسئولیت‌ها در بین اعضا باشیم.

بنابراین برای انتخابات مجمع امسال، چندنفر از جمله من و دكتر گلچين امکان نامزد شدن مجدد را نداریم. در ضمن در رابطه با ریاست هیئت مدیره اتحادیه و توافق روی این فرد کمی کار را سخت کرده است. در همین راستا مجبور شدیم به نظرات اعضای کمیسیون‌های تخصصی اتحاديه توجه کنیم. نهایتا در مجمع اتحادیه که در باشگاه فرمانیه برگزار شد، لیست هفت نفره‌ که ترکیبی از کمیسیون‌های روغن، پتروشیمی، پارافین و قير بود با رای بالایی به عنوان منتخبان اعضا انتخاب شدند. خوشبختانه در این مجمع كه رياست آن با من بود، بیش از 200 رای داشتیم که نشان می‌دهد اعضا به سرنوشت اتحادیه و بانتخاب افراد توانمند برای اداره اتحادیه اهميت ميدهند.

برگزاری انتخابات و شمارش آرا تا ساعت ده وسی دقیقه شب به درازا کشید و بدون خداحافظی و شام خوردن، برای فوتسال خود را به باشگاه انقلاب رساندم. بازی خوب و بانشاطي بود و ورزش کمک زیادی به تحمل راحت‌تر فشارهای کاری و دلخوری‌های روزانه و ناملایمات می‌کند.

مذاکره با رییس اتاق تهران برای ایجاد نمایندگی در بغدادچهارشنبه صبح دیداری با آقای خوانساری، ریاست محترم اتاق تهران داشتم. با توجه به مصوبه قبلي اتاق تهران برای ایجاد نمایندگی در بغداد و مذاکره كردم که این دفتر نمایندگی به صورت مشترك ايجاد و بخشی از هزینه‌ها را اتاق مشترک ایران و عراق و بخشي دیگر را اتاق تهران تقبل کند. این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت و درباره دیگر موارد از جمله اموزش اعضا وايجاد نمايشگاه مجازي توافقات خوبي صورت گرفت.

ضمنا در جریان کار‌های خوبی که در اتاق تهران صورت میگیرد، از جمله خدمات‌دهی به اعضا و الکترونیکی‌کردن بسیاری از خدمات اتاق تهران قرار گرفتم ساختمان شماره سه اتاق تهران را كه در دوره خزانه‌داری خریده بوديم، برای برگزاری نشست‌ها، سمینار‌ها و جلسات تشکل‌ها مجهز شده است. همچنین برنامه ساخت اتاق جديد در خيابان مطهری آغاز شده است. ضمنا اعضای اتاق تهران از چهارده‌ هزار نفر به شانزده ‌هزار افزایش یافته است که با‌توجه به خدماتی که به اعضا داده می شود، این اشتیاق وجود دارد که تعداد اعضا بازهم افزایش یابد.

همچنین در جریان صدور کارت اعتباري بانكي به نام «بازرگانی كارت»قرار گرفتم که به‌ زودی توسط اتاق تهران با همکاری بانک آینده منتشر خواهد شد و اعضا را از خدمات و امکانات ویژه از جمله باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، هتل‌ها، خدمات ويژه فرودگاه‌هاي برخوردار خواهد کرد.

این موضوع می‌تواند به رضایت‌مندی اعضا کمک و افراد را نیز به عضویت در اتاق بازرگانی تشویق کند. همچنین اتاق تهران، سامانه‌ تلفن گویایی را راه‌اندازی کرده است که تعدادی از کارشناسان به تمامی‌ سوالات اعضا در رابطه با عضویت، کارت بازرگانی، بحث‌های مالیاتی، تامین اجتماعی، آمار و ارقام و شاخص‌های اقتصادی پاسخگو هستند. این سرویس و خدمات می‌تواند بسیار مفید باشد. مطلع شدم که اتاق تهران، به زودی دو کتاب درمورد کارآفرینان خوب دنیا در زمینه اقتصادی منتشر خواهد کرد که قابل تقدير است.

نامه‌های یک جاسوس نفتی
جلسه با اتاق تهران تا حدود ساعت دو به درازا کشید. نهار را با آقای خوانساری خورده و پس از آن عازم دفتر شدم و از دوستانم در ستاد نفت وگاز دعوت کردم تا فردا در باشگاه کوشك شركت نفت در اکران خصوصی فیلم «نامه‌های يك جاسوس نفتی» که توسط یکی از اعضای ستاد آقای افشارنیک تهیه و کارگردانی شده را تماشا کنند. این فرصتی است که دوستان ستاد نفت و انرژی دکتر روحانی را که دو-سه هفته گذشته موفق به زیارتشان نشدم، زیارت کنم سخنان اقاي زنگنه در پايان فيلم غير منتظره وعميق بود، ايشان نسبي گرايي را به شدت تبليغ نمود و مخالفت خود را با سياه وسفيد نشان دادن ادم ها، شركتها وكشورها بيان نمود ومديريت استخاره اي را كه به دنبال جواب خوب يا بد ميباشد در عالم واقع غير كاربردي دانست، ضمنا ايران را كشور ثروتمندي ندانست و ارزش كل مخازن نفت وگاز كشور را پانزده هزار ميليارد دلار معادل توليد ناخالص ملي امريكا دانست كه اگر در صد سال مورد بهره برداري قرار گيرد سهم هرايراني كمتر از دوهزار دلار دانست و ادعا نمود كه نفت ميتواند موتور توسعه كشور باشد ونبايد بيش از اين از نفت توقع داشت. در پايان با اشاره به سخن مكرون رييس جمهور فرانسه مبني بر ساختن فرانسه اي كه مردم دنيا براي اينده به ان سفر كنند نه گذشته را ستود وكار فكري كردن را سخت ترين كار دانست.

پایان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 684780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدامیر A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    0 0
    درخت لیل صحیح است
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    0 0
    کلا اقایان رده بالا با همه مشکل دارند و هر قرار دادی به نفع مردم باشه باطل اعلام میشه چون منفعت یه عده ای خاص در نظر گرفته نشده...