فضاپیمای جونو ناسا بر اساس برنامه اعلام شده در روز ۱۰ جولای شیرجه‌ای به سمت لکه قرمز بزرگ مشتری داشت. این فضاپیما توانسته است تصاویر بی‌نظیری از از این لکه قرمز ثبت کند.

به گزارش خبرآنلاین،این تصاویر نزدیکترین نماها از توفان عظیم در سطح سیاره مشتری به حساب می‌آید که تاکنون بشر موفق به ثبت آنها شده است. 

لکه سرخ بزرگ نام بزرگ‌ترین توفان عظیم چرخان در سطح سیاره  مشتری است. این توفان در راستای کمربندها و منطقه‌های مشتری جریان دارد. جونو در فاصله چند هزار كيلومتري از لكه قرمز بزرگ قرار  گرفته تا شايد بتواند از معماي اين توفان غول‌پيكر سردرآورد و در عين‌حال تصاويري با كيفيت بالا از آن به ثبت برساند. این اولین باری است که انسان  فرصت مشاهده نزدیک ویژگی‌های عظیم این توفان که از سال 1830 کشف شده را به دست آورده اسن. این منطقه احتمالا از 350 سال پیش این چنین درگیر توفان بوده است.

اسکات بولتن، محقق ارشد جونو از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو می‌گوید: نقطه قرمز عظیم اسرارآمیز مشتری احتمالا شناخته شده‌ترین ویژگی این سیاره به حساب می‌آید. این توفان قرن‌هاست که روی بزرگترین سیاره منظومه شمسی می‌وزد.

حال جونو به کمک تجهیزات علمی نفوذ در ابر با شیرجه‌ای تاریخی به مطالعه اعماق و ریشه این توفان پرداخته و این مطالعه به درک چگونگی و نحوه عملکرد این طوفان کمک خواهد کرد. جونو  نام فضاپیمای روباتیکِ بدونِ سرنشینِ ناسا است که در چهارم ژوئیهٔ ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت لاکهید مارتین و مؤسسه تحقیقات جنوب غربی سازنده و پیمان‌کار هدایت آن هستند.

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =