روسیه و راهکار ورود به بازار تسلیحاتی عربستان

سرگئی چمزوف مدیر کل شرکت دولتی "روستخ" اعلام نمود روسیه و عربستان سعودی قرارداد مقدماتی در مورد تحویل اسلحه و جنگ افزار به مبلغ 3,5 میلیارد دلار را امضا کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه کمرسانت،  مسکو قبلاً هم به کرات برای ورود به بازار اسلحه ریاض تلاش کرده است. بسته‌های قراردادهای مختلف به قیمت تا 20 میلیارد دلار بررسی شده است. ولی مسکو، برخلاف واشنگتن، تاکنون هرگز نتوانسته قرارداد نهایی با سعودیها امضا کند. میزان جدیت مقاصد سعودیها طی دیدار شاه سلمان آل سعود از مسکو می‌تواند روشن شود. شاه سعودی می‌تواند تا آخر سال از روسيه دیدار کند.

آندری فرالوف سردبیر مجله "صادرات اسلحه" خاطر نشان می‌کند امضای قراردادهای جدید با سعودیها می‌توانست به معنی پیشرفت بزرگ روسيه در بازار اسلحه باشد "ولی اطمینانی نیست که مي‌شود این معامله را به پایان رساند".

سرگئی چمزوف هم روز دو‌شنبه به این اشاره کرد که روسیه و عربستان سعودی 5 سال قبل امکان امضای معامله تسلیحاتی به قیمت 20 میلیارد دلار را بررسی می‌کردند ولی "ریاض آن وقت حتی یک کوپک برای خرید اسلحه هزینه نکرد. سعودیها فی‌الواقع با ما بازی کرده و می‌گفتند: سامانه ضدهوایی اس300 را به ایران نفروشید و ما اسحله شما را می‌خریم".

در نتیجه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سال 2015 ممنوعیت تحویل این سامانه‌ها به ایران را رفع کرده و در سال 2016 معامله یک میلیارد دلاری تحویل 4 آتشبار سامانه ضدهوایی اس300 به ایران اجرا شد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =