جشن تیرگان ۹۶؛ یک دست‌آورد و یک مطالبه

جشن روز ملی دماوند و روز تیرگان، به یک رویدادِ مردمی و بزرگِ طبیعت‌دوستانه، یک فرصت کم‌مانندِ هم‌اندیشی مدیران دولتی و کنشگران محیط زیست، و به فرصتی برای طرح مطالبه‌های محیط زیستی بدل شده است. این مطالبه‌ها تاکنون توانسته به نتیجه‌های مشخص و مهمی مانند تعطیل شدن معدن‌های پوکه‌ی دماوند، ثبت ملی دماوند، جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی در دامنه‌ی شمالی این کوه، انجام اقدام‌های مختلف برای حفاظت از «دشت شقایق»، و مطرح شدن ضرورت ثبت جهانی دماوند برسد.

جشن روز ملی دماوندِ شهر رینه در یکی از روزهای تعطیلِ نزدیک به سیزدهم تیر (روز جشن تیرگان) برگزار می‌شود. در بخشِ‌ِ پیش از ظهرِ سیزدهمین دوره‌ی این جشن در روز جمعه 23 تیر 1396، یک پنل گفتگو با موضوع ثبت دماوند در فهرست میراث‌های جهانی برگزار گردید. در این پنل، دکتر طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، دکتر مقصودی مسوول پرونده‌ی ثبت جهانی دماوند، مهندس ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران، دکنر بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، دکتر حیدرزاده رییس هیات مدیره‌ی انجمن دوستداران دماوندکوه، و عباس محمدی مدیر گروه دیده‌بان کوهستانِ انجمن کوه‌نوردان ایران حضور داشتند. ده‌ها تن از کوه‌نوردان و دیگر دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی نیز در نشست حضور داشتند و با اعضای پنل به گفتگو پرداختند.

در ابتدای این نشست، مهدی مسچی عضو انجمن دوستداران دماوندکوه، گزارشی از سه سال فعالیت «کمیته‌ی صیانت از دماوند» داد که متشکل از بخشدار لاریجان، و نمایندگان محیط زیست، میراث فرهنگی، منابع طبیعی، انجمن‌های مردمی، فدراسیون کوه‌نوردی، و شهرداری رینه است. سپس طالبیان به روند ثبت جهانی دماوند و پاره‌ای از مشکلات مانند «دست‌اندازی‌های غیرقانونی» به دامنه‌های این کوه اشاره کرد. محمدی نیز ضمن اشاره به تاریخچه‌ی برگزاری روز ملی دماوند از سال 1384 گفت که کوه‌نوردان و سازمان‌های مردمی مدافع کوهستان با سال‌ها فعالیت داوطلبانه و پیگیرانه توانسته‌اند توجه مدیران دولتی و گروه‌های بزرگ اجتماعی را به اهمیت دماوند و ضرورت حفاظت آن جلب کنند. اما در عین‌حال، کوه‌نوردان و گردشگران که مسبب پاره‌ای آلودگی‌ها و تخریب‌ها در دماوند هستند باید مسوولیت خود را بشناسند و بپذیرند که به دلیل حساسیت خاص محیط این کوهستان، لازم است که کوه‌نوردی و گردش در آن ضابطه‌مند شود. «کوه‌نوردی مسوولانه» به این معنا است که باید ظرفیت این کوهستان برای پذیرش بازدیدکنندگان تعیین و برپایه‌ی آن، در هر سال به شمار مشخصی کوه‌نورد اجازه‌ی صعود تا قله داده شود.

دستاورد مهم پنل گفتگو این بود که حیدرزاده شهردار رینه گفت پادگان رینه که اکنون در اختیار شهرداری قرار گرفته، با حفظ ساختمان‌های قدیمی آن (متعلق به دهه‌ی 1300) به محلی برای راه‌اندازی «پایگاه میراث جهانی دماوند» و مدیریت یکپارچه‌ی این اثر طبیعی فرهنگی ارزشمند، بدل خواهد شد. طالبیان نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی قول تأمین بودجه‌ی لازم برای این کار را داد. این موضوع با استقبال حاضران روبرو شد و در این زمینه یک تفاهم‌نامه میان شهرداری رینه و معاونت سازمان میراث فرهتگی امضا شد.

در بخشِ بعدازظهرِ جشن که همراه با اجرای موسیقی‌های شاد منطقه‌های گوناگون کشور بود، حدود سه هزار تن در سالن ورزشی دانشگاه پیام نور رینه گرد هم آمدند. در فاصله‌های مختلف، حاضران گوش به سخنان و پیام‌های استادان محیط زیست و کوه‌نوردان و کنشگران حفاظت کوهستان سپردند. یکی از پیام‌های مهم، پیام استاد برجسته‌ی محیط زیست، عبدالحسین وهاب‌زاده (مؤلف چند ده جلد کتاب محیط زیست، مدرس دانشگاه، مؤسس مدرسه‌های طبیعت) و حسین آخانی (استاد زیست‌شناسی دانشگاه تهران) بود که مورد تایید حاضران قرار گرفت و در آن آمده بود: «... با توجه به روزهای تعیین‌کننده‌ای که برای معرفی کابینه‌ی دولت دوازدهم در پیش است، "دولت محیط زیستی" آقای روحانی سکان هدایت سازمان حفاظت محیط زیست را به شخصی بسپارند که نگاهی بوم‌شناختانه، جامع، سيستمی، علمی، و چند وجهی به محيط زيست داشته باشد... فردی که شجاعت بيان و پيگيری نظرات خود را داشته باشد و در برابر لابی‌های قدرت كه راه‌حل همه چيزِ كشور را فولاد و بتنِ بيشتر مي بينند، توان ایستادگی داشته باشد... و بتواند اقتدار قانونی را به سازمان محیط زیست بازگرداند. رییس سازمان محیط زیست باید جامعه‌ی بزرگ ایران و نمايندگان مردمی آن؛ تشكل‌ها، سرمايه ها و ظرفيت‌ها اجتماعی را واقعاً به حساب آورد».

در این جشن، همچنین از «انجمن پویشگران محیط زیست کوهستان» که یک سازمان مردم‌نهاد محلی است و نقش مؤثری در حفاظت از مرال و افزایش آگاهی محیط زیستی در چند منطقه‌ی جنگلی مازندران داشته، از عزت عمرانی یکی از پایه‌گذاران انجمن دوستداران دماوندکوه، و از رضا شهلایی کوه‌نورد برجسته‌ی کرمانشاهی که دستاوردهای برجسته‌ای در کوه‌های داخل و خارج از کشور داشته است تقدیر شد. شهلایی در سخنانی، کوه‌نوردان و طبیعت‌پیمایان کشور را به توجه بیشتر به محیط زیست فراخواند.

جشن تیرگان و روز ملی دماوندِ امسال در رینه، به همت انجمن دوستداران دماوندکوه و با همکاری بخشداری لاریجان، شهرداری و شورای شهر رینه، دانشگاه پیام نور رینه، انجمن کوه‌نوردان ایران، و دفتر توسعه‌ی پایدار وزارت ورزش برگزار شد. حمایت مالی از جشن را چند شرکت بخش خصوصی برعهده داشتند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687159

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =