جمعه 26 آبان 1396
دوشنبه 26 تیر 1396 - 06:10:11 چاپ

وقتی میرزاخانی جایزه گرفت، صداوسیما خبرش را در حد گزارش آب‌وهوا خواند

جامعه > آموزش - روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: وقتی که خانم مریم میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ مدال نوبل ریاضیات را دریافت کرد سه‌گونه در داخل کشور انعکاس خبری داشت.

 صدا و سیما در حد خبر آب و هوای کشور، خیلی کوتاه از آن عبور کرد، آن هم نه در همه شبکه‌ها و بخش‌های خبری! اما جالب‌تر از آن روزنامه‌ای بود که این جایزه را با جوایز سینمایی برای فیلم‌سازان ایرانی مقایسه کرده بود که بوی «توطئه» می‌داد! و البته که در آمریکا که محل زندگی و تدریس خانم میرزاخانی بود از نگاه آن روزنامه همه چیز بوی توطئه می‌دهد، می‌خواهد همبرگر آمریکائی باشد یا جایزه نوبل ریاضی و یا…!

قسمت سوم هم روزنامه‌هایی بودند که خبر را به اطلاع عموم رساندند و بعضی از آنها هم کمی جرئت به خرج دادند و ابراز شادمانی و «غرور ملی» کردند! ـ همین. دیگر از سال ۲۰۱۴ تا امروز ۲۰۱۷ هرگونه اطلاع‌رسانی و یا خبری درباره مریم میرزاخانی محو شده بود!
دانشگاه او ـ «صنعتی شریف» ـ چند یادمان برای او برپا کردند؟

دانشگاه تهران و البته انجمن مفاخر و یا چهره‌های ماندگار، چند بار از او دعوت کردند و به افتخار او جلسه‌ای و یادواره‌ای برپا کردند؟! همینطور انجمن‌های ریاضیات و بنیادهای فیزیک و علمی دیگر؟! کار به جایی رسید که برخی در محافل گفتند این خانم دیگر ایرانی نیست، آمریکایی است، و گواه آن اختیار همسری است که خارجی است و البته براساس قانون دختر او نمی‌تواند شناسنامه و پاسپورت ایرانی بگیرد!

نمی‌دانم این جملات بریده بریده از رفتار ما و مسئولین درباره مفاخر و‌اندیشمندان علمی‌مان را، چرا می‌نویسم؟ در حالیکه این روال و عادت ما است که بقول آل احمد «مرده‌پرستیم»!

نگارنده به یاد دارد که در تشییع جنازه «دکتر معین» آن ستاره ادب فارسی بیش از ۱۲ یا ۲۰ نفر شرکت نداشتند و تعدادی از آن آدم‌ها هم، همچون من بخاطر همشهری و همولایتی‌بودن با دکتر معین آمده بودند! اما بعد از چند سال تازه دریافتند که باید برای او یادمانی برپا کرد و او را چهره ماندگار تاریخ ادب ما نامید!

مریم میرزاخانی تا زنده بود کسی به سراغ خانواده‌اش نرفت و از سیر تربیتی خانوادگی او، از کودکی تا جوانی و دوران دانشجویی‌اش فیلمی، قصه‌ای و بقول امروزیها، «مستندی» تهیه نشد. اما امروز او هم، همچون دکتر معین ستاره‌ای درخشان در آسمان و تاریخ علم و ادب ایران خوانده می‌شود و در انتظار باشید که مراسم تجلیل از او با تهیه فیلم‌های مستند و یا گزارش از خانواده او و یا اساتید او در ایران و… به نمایش درآید. و البته از همین امروز که همه ایرانیان در سوگ مرگ او نشسته‌اند خبری خواهند دریافت که مریم میرزاخانی «چهره ماندگار» سال خوانده شده است!

45302

24 دیدگاه
  • حامد
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 06:26:31
    پاسخ
    12 37

    نوبل برای ریاضی جایزه نداره روزنامه "اطلاع" ات

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 06:38:32
    پاسخ
    86 5

    صدا و سیما و روزنامه کیهان و ... یک مشت رسانه منفور و از رده خارج .... انتظاری ازشون نیست

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 06:40:40
    پاسخ
    55 4

    صداوسیما کلا درحد صفحات آگهی روزنامه همشهری اعتبارداره یعنی آگهی خونست انتظارنداشته باشید یک رسانه بدردنخور بیاد از یک فرد کاملا بدردبخور و مثبت خبری پر طمطراق تهیه کنه..هوچی گری مبنای کار رسانه میلی هست ب لطف ماهواره و اینترنت ما اخبار رو هم واضح و هم درست دریافت میکنیم با ورشکستگان ذهنی هم کاری نداریم سپاس

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 06:43:34
    پاسخ
    34 2

    آفرين، ولي جاي تعجب ندارد. مملكتي با اين سرانه كم مطالعه و سرانه زياد نوحه خوان و لوازم آرايش و عمل زيبايي و رشوه و فساد همه جانبه و دزدي و دروغ غير از اين كاري بلد نيست.

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 06:56:20
    پاسخ
    29 3

    سلام صدا وسیما که ماشاالله برای متوهم وکلیه متوهم هاآرزوی سلامتی داریم.

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 06:58:40
    پاسخ
    17 2

    متاسفم

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 07:01:09
    پاسخ
    11 2

    نوبل نبود یک جایزه دیگر بود.

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 07:08:29
    پاسخ
    17 0

    احسنت

  • علیرضا
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 07:09:06
    پاسخ
    11 1

    روزی سراغ وقت من آیی که نیستم. مصرعی برای تمام بزرگان تاریخ ما. متاسفم.

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 07:31:04
    پاسخ
    17 0

    مرده پرستیم

  • علی
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 07:31:52
    پاسخ
    24 2

    شما هم مثل من با خوندن " روزنامه متوهم" یاد روزنامه کیهان میوفتید؟؟

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 07:32:27
    پاسخ
    15 1

    همین امروز ببینید کسی سراغی از استاد عزت الله انتظامی، کوروش یغمایی،محمدرضا شجریان،.... می گیرد.

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 07:50:43
    پاسخ
    18 0

    وقتی تعقل در اولویت نباشد این می شود که هستیم..

  • علی
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 08:06:56
    پاسخ
    9 0

    اشکال نداره در عوض حالا که فوت کردند براش تمثال درست خواهند کرد

  • هاشم
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 08:33:56
    پاسخ
    6 33

    ایشان رفتند آمریکا. مانده بودند بهتر بود.

  • محمد هادی اهواز
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 08:41:36
    پاسخ
    13 2

    حرف دلمون و زدی دمت گرم

  • مرده زاده
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 08:44:05
    پاسخ
    12 1

    دوست عزیز که از روزنامه اطلاعات نوشتی،ممنونتم که این مطلب رو تکثیر کردی.براستی چنین هست و بنظر من علت این مصائب چیزی جز این نیست که ادم مرده دیگر نمیتواند حرفی بزند و از خودش دفاع کند.و هر چیزی رو میشه بهش نسبت داد و اقرام انهم دسترسی به تریبون ندارند.بنابراین دیگر کسی نیست که بتواند مهد و ثنای ما را تکذیب کند و شاید حرفی بر له یا علیه ما بزند و کاسه و کوزه ما را برچیند.یاد کیا رستمی عزیز هم بکنیم که از این قسم باهاش رفتار شد

  • هادی
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 08:48:18
    پاسخ
    6 57

    فقط خیلی حیف که میرزاخانی حجاب ندارن و محجبه نیستن.

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 09:30:42
    پاسخ
    29 4

    نه صدا و سيما نزد مردم آبرو دارد نه آن روزنامه

  • محمدرضا
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 09:32:45
    پاسخ
    33 7

    اگه میخوایید همیشه در صدر اخبار باشید و مدام ازتون تجلیل بشه در حوزه علمیه به تحصیل بپردازید و پله های ترقی رو یکی بعد از دیگری پشت سر بگذارید.

  • صنم
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 09:45:04
    پاسخ
    20 0

    نوبل ریاضیات نداریم، اون فیلدز هست که برخلاف نوبل که سالیانه اهدا میشه، هر 4سال یه باره. و محدودیت سنی داره ریاضیدان زیر 40 سال

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 09:49:14
    پاسخ
    24 1

    اینا در کدام جشن و شادی مردم مشارکت کردن آخه؟

  • بی نام
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 09:54:20
    پاسخ
    34 2

    یادم میاد وقتی خانم میرزاخانی جایره فیلدز رو گرفتن یکی از آقایون گفته بود این جایزه هیچ ارزشی برای ما نداره چون این خانم حجاب نداره.

  • بردیا
    دوشنبه 26 تیر 1396 - 10:15:39
    پاسخ
    20 3

    دوباره یک اتفاقی افتاد و همه دنبال مقصر، بگذار ی سوال از خودمون بپرسم، موقع خرید یک پیتزای 20 تومنی احساس بهتری داریم یا یک کتاب 15 تومنی یا دادن یک حق ویزیت به متخصص؟ چرا علم و عالم باید برای مسولین مهم باشه وقتی برای مردم مهم نیست؟

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x