جوانان فرصت و ثروت ملی محسوب می شوند/ خانه جوان بستری برای رشد و شکوفایی جوانان مستعد البرز

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری البرز خانه جوان استان را فرصتی برای شناسایی استعدادهای جوانان عنوان کرد.

به گزارش خبر آنلاین و بهنقل از اداره کل روابط عمومی استانداری البرز،با آغاز تابستان و تعطیلی مدارس پدید‌ه‌ای اجتماعی تحت عنوان «اوقات فراغت» رخ می‌نماید، این موضوع با توجه به ترکیب جمعیت جوان کشور و به تبع آن استان البرز اهمیت دو چندان می‌یابد، و از دیر‌باز یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها، مسئولین امر و حتی جوانان بوده است بطوریکه همواره درصدد پر‌کردن اوقات فراغت و کیفیت‌گذران آن و همچنین غنا بخشیدن به فعالیتهای آن بوده‌اند.
150 سمن در حوزه جوانان فعال هستند که این سازمان های مردم نهاد نیز تاثیر بسزایی در ایجاد بستری مناسب برای امور خاص جوانان دارند ولی نظارت بر امور آنها بسیار ضروری است.
افتتاح خانه جوان به عنوان ماوا و بستری برای فعالیت های سمن های مربوط به این حوزه و جوانان خوش فکر استان از جمله اقدامات زیرساختی در حوزه جوانان بوده همچنین اختصاص یک درصد بودجه دستگاه های استان به امر ورزش برای ارتقا سرانه ورزش در البرز که سال گذشته برای نخستین بار محقق شد نیز از جمله دستاوردهای شاخص محسوب می شود و این روند ادامه خواهد داشت.
*** سفر رییس جمهوری بارقه ای از امید برای حوزه ورزش البرز داشت
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز در نشست خبری با عنوان جوانان، اوقات فراغت و سازمان های مردم نهاد که بعد از بعد از ظهر دوشنبه در سالن شهدای البرز استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه باید بر اساس وضعیت موجود تصمیم گیری و مدیریت شود افزود: اکنون سرانه ورزش در استان البرز 40 سانتی متر مربع که این میزان با متوسط سرانه کشوری 60 سانتی متر فاصله دارد.
فتح الله حقیقی با بیان اینکه در سفر رییس جمهوری به البرز از بودجه ای که 9 برابر بودجه استان بود بخش قابل توجهی به امر ورزش تخصیص داده شد ادامه داد: در کنار این موضوع از عوارض 27 صدم در بودجه امسال استان به تکمیل ورزشگاه ها تعلق پیدا کرده است.
وی با اشاره به تحقق یک درصد بودجه دستگاه ها به صورت صد در صدی به ورزش استان افزود: این امر برای اولین بار در البرز در سال گذشته محقق و نهادینه شد و امسال نیز 12 میلیارد تومان از این طریق تخمین زده می شود.
معاون استاندار اضافه کرد: در سد امیر کبیر مسابقه قایقرانی با حضور 15 استان کشور برگزار شد که مربی فرانسوی در این رابطه مدعی بود در کشورهای دیگر میلیاردها تومان هزینه شده ولی البرز به صورت طبیعی از چنین امکانی برخوردار است.
وی گفت: در بحث ورزش های هوایی اقداماتی در دستور کار است همچنین در پارک های استان باید مربیانی استخدام شوند که آموزش در خصوص ورزش های همگانی برای مردم داشته باشند.
***بهره برداری از ظرفیت های طبیعی موجود برای جوانان در استان ضرورت دارد
حقیقی با تاکید بر اینکه جوانان فرصت و ثروت ملی محسوب می شوند افزود: در استانی که قبلا حضور داشتم ورزش استان از جایگاه بسیار پایینی به جایگاه مطلوبی دست پیدا کرد از این رو در عمل ثابت کردیم که مقید به برنامه ها و وعده ها هستیم.
وی با بیان اینکه در خصوص اوقات فراغت بسترهای استان بسیار ضعیف است خاطرنشان کرد: سرانه آموزش و پرورش البرز نصف متوسط کشور است و در چنین شرایطی با وجود ضعف در زیرساخت ها باید از موازی کاری پرهیز شود و از امکانات موجود در ادارات و سازمان به صورت متمرکز بهره برد.
معاون استاندار گفت: کمیته ارزیابی فعالیت های پیرامون غنی سازی اوقات فراغت جوانان برای نظارت و بررسی روند برنامه های مدون در استان تشکیل شده است.
*** خانه جوان، جوانان را برای تصدی پست های مدیریتی مهیا می کند
وی با اشاره به اینکه اوقات فراغت تنها به تابستان اختصاص ندارد افزود: تمامی دستگاه ها و مسئولان باید مشارکت داشته باشند و در این رابطه حضور جدی شوراهای شهر برای خدمات رسانی ضرورت دارد.
حقیقی با بیان اینکه ایجاد خانه احزاب، جوانان، هنرمندان، سمن ها و مطبوعات جزو سیاست های ابلاغی بوده ادامه داد: در این رابطه خانه جوانان افتتاح شد، خانه هنرمندان و مطبوعات نیز در شرف ایجاد بوده و در خصوص خانه سمن ها و احزاب نیز اقدامات لازم در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی اقدامات صورت گرفته در خط 4 حصار را بر اساس برنامه ریزی های کارشناسی شده دانست و گفت: طرح ها و برنامه ها رها نمی شوند و در ادامه کار نیز اقدامات لازم برای پیشگیری از تبعات بعدی در دستور برنامه قرار می گیرد.
معاون استاندار با اشاره به اینکه در موضوع نظارت به امور فرهنگی و اجتماعی استان به جد وارد عمل می شویم افزود: سمن ها باید در پرتالی اطلاع رسانی شوند و برون سپاری امور به سمن ها اعتقاد و باور داریم.
*** امکان برون سپاری برخی مسئولیت ها به سمن ها
این مسئول با اشاره به اینکه سمن ها دو هدف در دنیا دنبال می کنند افزود: سازمان های مردم نهاد اقتصادی و سیاسی نیستند از این رو تولید فکر می کنند و مدیران این ایده ها را خریداری و اجرایی می کنند.
وی گفت: سازمان های مردم نهاد باید آموزش ببینند و در راستای اهداف خود بدرستی اقدام کنند و باید مدیران بپذیرند که سمن ها می توانند بهترین تصمیم سازها باشند.
حقیقی افزود: جوان نسبت به مسائل و ذهن پاکی که دارد نباید لکنت بگیرند و باید به حقوق خود آشنا شوند که خود و دیگران را آگاه کنند.
وی با تاکید بر اینکه جوانان باید مدیران را به پاسخگویی بپذیرند و خانه جوان برای این اهداف افتتاح شده اضافه کرد: باید با هم افزایی آنچه که سهم استان است محقق و حل و فصل شود چراکه در این مدت اقدامات بسیاری صورت گرفته که امید است این روند ادامه پیدا کند.
*** بیش از 83 هزار دانش آموز در 500 پایگاه اوقات فراغت البرز ثبت نام کردند
در ادامه این نشست مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به اینکه 59 هزار و 643 نفر در پایگاه های درون مدرسه ای حضور پیدا کردند افزود: با احتساب سایر حوزه ها 83 هزار و 140 نفر ثبت نام کردند که نسبت آنها به کل حدود یک پنجم دانش آموزان استان است.
خسرو ساکی با بیان اینکه اوقات فراغت به گروه سنی خاصی مربوط نیست و هر قشری برنامه ریزی مختص خود را می طلبد افزود: آموزش و پرورش نیز در حوزه دانش آموزان این امر را دنبال می کند.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی در خصوص غنی سازی اوقات فراغت در حال اجرا است ادامه داد: با توجه به تنوع در میل و رغبت دانش آموزان به فعالیت های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، مذهبی و اردویی در حدود 500 پایگاه تابستانی ارائه خدمت می کند.
ساکی گفت: مخاطبان قدرت انتخاب دارند و می توانند متناسب با ذائقه و سلیقه خود رشته مورد نظر را انتخاب کند چراکه بستر این امر فراهم شده و اکنون 348 پایگاه درون مدرسه ای، 13 کانون فرهنگی، 8 دارالقرآن، 5 استخر، 32 سالن سرپوشیده و 8 پژوهش سرا و در کنار اردوگاه ها وجود دارد.
وی اضافه کرد: سال گذشته 690 میلیارد تومان در آموزش و پرورش البرز هزینه شد و امسال نیز پیش بینی بودجه 770 میلیارد تومان اعتبار وجود دارد.
*** شهریه پایگاه های اوقات فراغت متناسب با تمام اقشار جامعه دریافت می شود
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: خارج از برنامه های مصوب فعالیت های فوق برنامه، مشارکت های مردمی را می طلبد و در شورای آموزش و پرورش برای رعایت حال تمامی اقشار جامعه فعالیت ها، شهریه مصوب شده است.
وی با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش برای کشف استعداد ها افزود: تفاهم نامه ای با موسسه روانشناسی رهنمون امضا شده که هوش های 8 تا 9 گانه دانش آموزان در روز سوم مهرماه مورد سنجش قرار می گیرد و این طرح برای هدایت استعداد ها تدوین شده و برنامه ریزی آن را انجام داده ایم.
*** 258 باشگاه مختلف در البرز شناسایی شد
مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز با اعلام اینکه هزار و ۱۰۰ باشگاه در البرز فعال هستند که برخورد لازم با آن ها در صورت نداشتن مجوز و یا انجام فعالیت هایی که انجام آنها در باشگاه های ورزشی ممنوع است، انجام می گیرد، گفت: در این بین به ۲۵۸ باشگاه متخلف شناسایی شده اند که از این تعداد۷۰ باشگاه برای اخذ مجور اقدام‌کرده اند.
امیر غفرانی با اشاره به طرح سه شنبه بدون خودرو افزود: این طرح از ابتدای سال آغاز شده و هفته گذشته نیز به صورت نمادین با حضور استاندار البرز و جمعی از مدیران برگزار شد و درصدد فراهم کردن زیرساخت های لازم برای این امر هستیم.
وی ادامه داد: بانوان نمی توانند در ملاعام دوچرخه سواری کنند و این امر از سوی معاونت فرهنگی اداره ورزش و جوانان دنبال می شود.
غفرانی گفت: خانه جوان در البرز افتتاح شد و کلیه سمن ها در این مکان مستقر و ساماندهی شدند چراکه اکنون 150 سمن فعال در بخش جوانان تشکیل شده که در این رابطه رتبه اول کشور را داریم.
***جشنواره فیلم کوتاه تدبیر برای اولین بار در البرز برگزار می شود
وی با اشاره به فعالیت های سازمان های مردم نهاد افزود: 17 دستگاه باید فعالیت های صورت گرفته در حوزه جوانان را گزارش کنند و ما نقش پیگیری این امر را داریم و ما باید نهایت تلاش خود را کنیم که سمن های جوانان به صورت مستقل کار خود را با هویت بخشی و اعتماد به نفس لازم انجام دهند.
این مسئول اضافه کرد: موضوع ازدواج، اعتیاد، اوقات فراغت و سایر مباحث در این سمن ها دنبال می شود و فعالیت های چشمگیری دارند که قابل رصد برای تمامی کسانی که در این رابطه سوال دارند است.
وی گفت: سمن های جوانان دارای هویت مشخصی در البرز هستند و در ابعاد سیاسی وارد نمی شوند و مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی دارند.
مدیرکل ورزش و جوانان البرز با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تدبیر با محوریت ازدواج و خانواده در استان افزود: این جشنواره برای اولین بار در استان البرز برگزار می شود که 80 فیلم در مرحله اول برگزیده شده و به مرحله بعد رسیده است.
وی بیان کرد: سامانه ۵ رقمی برای گزارش این تخلفات در حال راه اندازی و در حال حاصر بازرسی اداره کل آماده دریافت گزارش این تخلفات است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =