قرارداد نفتی ایران و توتال، سرآغاز نشست خبری امروز سخنگوی دولت بود. نشستی که با سوالاتی درباره بازداشت برادر رئیس جمهور به پایان رسید.

به گزارش خبرآنلاين، محمدباقر نوبخت امروز سه شنبه 27 تیر در نشست خبری سخنگوی دولت با اشاره به قرارداد سرمایگذاری نفتی در ایران گفت: دو نوع نگاه متفاوت نسبت به این قرارداد وجود دارد. این قرارداد سرمایه گذاری مستقیم، 85 میلیارد دلار در یک دوره 20 ساله درآمد خواهد داشت. سهم همه سرمایه گذاران فقط 12 میلیارد دلار است و بقیه متعلق به ایران خواهد بود. برخی می گویند چرا سهم سرمایه گذاری ایران 19.9 است و 80.1 درصد سهم خارجی است؟ حال آنکه این قرارداد دو طرف دارد یک طرف شرکت نفت ملی ایران است و طرف دیگر کنسرسیوم سه جانبه پتروپارس، شرکت چینی و توتال است.

وی افزود: انتقال تکنولوژی هم مطرح است و یک طرف هم از ایران باید در آن سو باشد. ما از پتروپارس خواستیم که در طرف خارجی ها باشد و در قالب کنسرسیوم با آنها حضور داشته باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآورشد: ضمن احترام به کسانی که دلسوزانه نسبت به منافع ملی ما نظر می دهند به ویژه نمایندگان دلسوز مجلس، ما می گوییم نکته ای که شما در تأمین منافع ایران دنبال می کنید راهش طرح سه فوریتی نیست.

نوبخت ادامه داد: باید یکجا به عنوان مرجع حکمیت برویم ببنیم طرفداران قرارداد نفتی درست می گویند یا آنها که انتقاد می کنند؟ از تمام کسانی که درباره وقوع تخلف در این قرارداد سند و مدرکی دارند مي‎خواهيم که آن را به قوه قضائیه ارائه کنند. رشوه، جرم است؛ بنابراین اگر از این دست مسائل مدرکی دارند به جای طرح در رسانه‎ها، به قوه قضائیه بدهند. چون تشویش اذهان عمومی هم جرم است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: شورای اقتصاد قرارداد سرمایه گذاری نفتی را تأیید کرد. در ماده 3 قانون وزارت نفت نيز یک هیأت نظارتی مرکب از سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه درباره بررسی ابعاد حجم مالی، متن، تعهدات و میزان محصول قراردادهای نفتی پیش بینی شده است. در جلسات اين هيات باید حتما دادستان کل و یکی از روسای کمیسیون های برنامه و بودجه یا انرژی مجلس حضور داشته باشد. این هیأت نظارت گزارش خود را باید به مجلس و مقام معظم رهبری بدهد. هیأت دو جلسه در هفته گذشته و این هفته تشکیل داد و قرار شد یک جلسه دیگر هم برگزار شود و نهایتا در قالب بیانیه ای اعلام نظر کند.

وی افزود: بیش از یک سال طول کشید که همه مراجع از صدر تا ذیل نظام اظهارنظر کنند که قراردادهای جدید نفتی درست است یا خیر؟ همچنين در مصوبه مرداد و شهریور سال 95 هیأت وزیران مقرر شد هیأتی، قرارداد بسته شده را بررسی کند تا مشکلی نداشته باشد. این هیأت هم بررسی و اعلام کرد که مشکلی وجود ندارد. بنابراین از سه مرجعی که قرارداد را بررسی کردند دو مرجع نظر خودش را داد یک مرجع همچنان در حال بررسی است. چارچوب محرمانگی و رازداری را هم قرار است شورای عالی امنیت ملی بررسی کند.

نوبخت بیان کرد: کسانی هم که می خواهند از اين موضوع شکایت کنند باید از طریق مدعی العموم وارد شوند که مرجع آن دادستان کل کشور است و در قالب هیأت یادشده کل متن قرارداد را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: همانطور که من و شما نمي‎توانيم درباره موشک نظر دهیم چون باید کارشناسان نظر دهند؛ درباره این مسئله هم باید کارشناسان نظر دهند. اگر یک نماینده دلسوزی سخنی گفته است نباید حرف هایش را تقطیع کرد و گفت خارج از منافع ملی حرف زده است.

همه دربرابر قانون برابرند، حتي حسين فريدون
وی درباره احضار حسین فریدون نيز گفت: از ماه‎ها قبل بحث هایی راجع به او مطرح می کردند. رئیس جمهور هم معتقد بودند که همه دربرابر قانون یکسانند. حسین فریدون هم نزد مراجع قضایی می رفت و پاسخ گو بود. این دفعه هم که رفتند قرار صادر شد. رقم وثیقه بالا بود و امکان تأمینش نبود. تا اينکه خود او خانه اش را گذاشت و دوستان هم تلاش کردند تا رقم وثیقه تأمین شد. قطعا آن وقت شب امکان تأمینش نبود. ما از برادران قوه قضائیه درخواست رسیدگی عادلانه داریم. اینکه قوه قضائیه برادر رييس جمهور را احضار کند و اگر لازم باشد به زندان ببرند، این نقطه قوت ماست. قطعا اگر موضوع برادر رئیس قوه قضاییه و رئیس قوه مقننه هم باشد همان برخورد صورت می گیرد. مردم هم خوشحال می شوند که عدالت برقرار شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: اینکه چرا این رقم وثیقه را تعيين کردند را من نمی توانم بگویم که چرا؟ ما در دولت به قوه قضائیه احترام می گذاریم و انتظار رسیدگی عادلانه داریم. آقای رئیس جمهور ظرفیت آنکه اینها را در خود فرو ببرد و برای خدمت به مردم تلاش کند را دارد.

وی افزود: دولت به قوه قضاییه احترام می‌گذارد. اینکه فرد سالمی هنگام بازجویی این گونه می‌شود باید از مسئولان سوال شود. ما اعتماد و اطمینان به قوه قضاییه داریم و امیدوارم با نگرش سیاسی به مساله ورود نکنند. باید مراحل پیگیری مشخص شود تا افراد بدانند که چه باید انجام دهند تا این گونه سلامتی خود را از دست ندهند.

تغييرات در کابينه به کدام سو است؟
وی درباره چینش کابینه آینده ادامه داد: یک رخداد بزرگی تحت عنوان انتخابات در کشور برگزار شد مردم هم با امید و انتظار برای اجرایی شدن مطالبات شان پای صندوق آمدند و رأی دادند. خودمان را جای دکتر روحانی بگذاریم. آقای روحانی به درستی می داند مردم رأی دادند، جریان های سیاسی نیز به او کمک کردند. اما همه کنش گران با هدف پیشرفت کشور به آقای روحانی کمک کردند. پس اصالت با مطالبات مردم است. الان در شرایط خاصی از وضعیت منطقه و داخل کشور هستیم بنابراین طوری کابینه باید تدوین شود که مطالبات مردم پاسخ داده شود.

نوبخت ادامه داد: آقای رئیس جمهور قوی ترین افراد را برای حضور در دولت آینده انتخاب مي‌کند تا فضایی مهیا شود که در تاریخ از او به نیکی یاد کنند. کساني در کابینه دولت یازدهم حضور دارند و آقای رئیس جمهور به توانایی های آنها آگاه است. پس هر کسی را موفق تشخیص دهد از او دعوت خواهد کرد. البته شاید تغییر و جابه جایی در جایگاه هم بدهد مثلا به فرض وزير آموزش و پرورش به آموزش عالی و آموزش عالی به جای دیگر برود. پس آقای رئیس جمهور بسیار جدی است که به مطالبات مردم پاسخ بدهد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: از اینکه باید از چهره هايي از بیرون دولت هم استفاده شود قطعا همین طور است. آقای رئیس جمهور می بینند برای یک جایگاه کسی بیرون از مجموعه دولت است که بهتر می تواند کمک کند. آیا این افراد از طریق احزاب معرفی می شوند؟ بله، احزاب نفراتی را پیشنهاد دادند و خواهند داد. اگر آقای رئیس جمهور ببیند یک نفر می تواند بهتر بار این مسئولیت را برعهده گیرد، از اين پيشنهادات استفاده می کند. ضمن آنکه گرایش اعتدالی توازن و تعادل را برقرار می کند و به جای پرداختن به حاشیه، کارهای اصلی دنبال شود. پس این معیار قطعا مورد توجه است.

کابينه اعتدالي با حضور همه جريانات
وی افزود: کابینه با شاخص اعتدال می تواند از همه جریانات سیاسی همراه، همدل و هم مسیر با رئیس جمهور باشد و رئیس جمهور در حال بررسی است. اینکه می گویند چه شد؟ هنوز رئیس جمهور جمع بندی نهایی را نکرده است، هر وقت کامل شود من خدمتتان اعلام می کنم.

نوبخت به وزارت اقتصاد مي‎رود؟
نوبخت درباره رفتن خودش به وزارت اقتصاد ودارایی بیان کرد: هیچ چیزی قطعی نیست، رئیس جمهور درحال ارزیابی است تا کابینه کارامدی تشکیل دهد تا به مطالبات مردم پاسخ گوید تا در پایان 4 سال نیک نامی باقی بماند.

روحاني تحت فشار قرار نمي‎گيرد
وی درباره فشار به رئیس جمهور برای چینش کابینه ادامه داد: همه از آقای رئیس جمهور ارزیابی دارند. او انسان بسیار مقاومی است و تحت تأثیر فشارها قرار نمی گیرد. هیچ یک از فشارها از سوی هیچ کدام از جریان ها به رئیس جمهور موثر نخواهد بود. آقاي روحاني بسیار صبور و خویشتن داری دارد و در این راستا عمل می کند. بسیار نیز زیرک است که اگر کاری باعث شود او از مسير اعتدال خارج یا از هدف اصلی که پاسخ به مطالبات مردم است دور شود، انجام نخواهد داد. اینکه بگویند تعداد خانم ها کم یا جوانان در کابینه زیاد خواهد بود، همه گمانه زنی است.

دفاع از ظريف
عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره آنکه ظریف حرف ترامپ را نقض صریح روح و متن برجام خوانده بود، گفت: در بحث برجام، شورای عالی امنیت ملی کارگروه ویژه‎ نظارتي دارد و به دقت روند اجراي آن را بررسی می کند. آنها هر اقدامی که نقض برجام باشد و منافع ملت ایران را به خطر بیاندازد، دنبال خواهند کرد. اما اگر آقای ظریف وزیر محترم خارجه در خارج از کشور به کسی پاسخي می دهد، نباید در داخل مورد سوء استفاده قرار گيرد. پس به سیاستمداران هم میدان بدهیم که اظهارنظر کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سئوال که بعد از وقوع پدیده حقوق های نجومی قرار بود دولت لایحه ای تدوین کند و به مجلس بدهد سرنوشت این لایحه چه شد؟، گفت: اين لایحه تدوین و به مجلس ارسال شد. سقف حقوق مدیران سیاسی زیر 10 میلیون است و این ضابطه برای مدیران غیر سیاسی مثل روسای سازمان ها نیز اعمال می شود.

سخنگوی دولت درباره لایحه تفکیک وزارتخانه ها نيز گفت: اگر تفکیک وزارتخانه ها تصويب شود، بهتر می توانیم عمل کنیم.

ماجراي شکايت از ائمه جمعه و اهانت کنندگان به روحاني به کجا رسيد؟
وی در پاسخ به این سئوال که «از چه تعداد ائمه جمعه به دليل تخلف انتخاباتي شکايت شده است؟» افزود: آقاي انصاری اقداماتی انجام می دهند. از ايشان پیگیری مي کنم و اطلاع می دهم.

نوبخت درباره رسیدگی به عاملان توهین به رئیس جمهور در روز قدس بیان کرد: می دانم که افراد شناسایی شدند و اعلام هم شد باید منتظر اقدام قانونی نسبت به این افراد بود. دادستان تهران هم گفت این افراد جرم مشهود انجام دادند. اميدواريم ضابطان سریع این افراد را دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل دهند و بلافاصله با آنها برخورد شود.
2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    25 10
    اگه داشتند تا حالا داده بودند.