همه رویدادهای نجومی که در گرمای مرداد رخ می‌دهند

دومین ماه فصل گرم تابستان با رویدادهای نجومی جذابی از جمله بارش شهابی دلتا- دلوی، ماه گرفتگی جزیی، خورشید گرفتگی و بارش شهابی تابستانی پرساووشی، خبرهای خوبی برای علاقمندان به آسمان همراه دارد.

 به گزارش ایرنا،مهندس مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران رویدادهای نجومی مرداد ماه ۹۶ را به ترتیب نام برده است.


- شامگاه یکشنبه اول مرداد مصادف با ۲۸ شوال، اولین غروب پس از مقارنه است ولی پارامترهای علمی رویت هلال ماه در شامگاه اولین روز مرداد وجود ندارد. با این حال، در شامگاه روز بعد یعنی غروب دوشنبه دوم مرداد هلال ماه با چشم و ابزار در سراسر کشور قابل مشاهده خواهد بود.

- سه شنبه سوم مرداد، ماه ساعت ۵:۱۶ دقیقه به گره صعودی می رسد و در ساعت ۱۳:۱۹ دقیقه نیز سیاره عطارد تنها ۰٫۹ درجه در جنوب ماه قرار خواهد داشت؛ علاقمندان در شامگاه این تاریخ همنشینی زیبای سیاره ‘عطارد' و کمان ماه را شاهد خواهند بود. همچنین ماه که در این شب ها در صورت فلکی شیر واقع شده است، ساعت ۱۴:۴۴ دقیقه، ستاره قلب الاسد را در پشت خود پنهان می کند که با توجه به وضعیت روز، همنشینی ماه و این ستاره در شامگاه روز مذکور با همراهی سیاره عطارد که پیش از این اشاره شد، قابل مشاهده است. سیاره عطارد نورانی در ساعت ۲۱:۳۳ دقیقه شامگاه این روز، ۰٫۸ درجه جنوب ستاره قلب الاسد قرار دارد.

- پنجشنبه پنجم مرداد سیاره سرخ رنگ مریخ ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد این تاریخ به وضعیت مقارنه می رسد و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار دارد. بدیهی است رصد این سیاره در این شب ها امکان پذیر نخواهد بود.

- جمعه ششم مرداد بارش شهابی دلتا-دلوی ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح این روز به اوج خود می رسد و بیشترین شهاب های این بارش قبل از روشنی هوا در صبح جمعه قابل مشاهده است؛ هرچند در این بارش، متوقع بارش تعداد زیادی شهاب نیستیم. ۴۵ دقیقه پس از نیمه شب ششم مرداد غول منظومه خورشیدی سیاره مشتری ۳٫۱ درجه جنوب هلال افزاینده ماه قرار می گیرد بنابراین همنشینی ماه و مشتری در شب شنبه خواهد بود.

- یکشنبه هشتم مرداد سیاره عطارد ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح به حداکثر کشیدگی شرقی خود نسبت به خورشید می رسد و هنگام غروب خورشید بالاترین ارتفاع را در افق غرب خواهد داشت و جدایی تیر و خورشید ۲۷٫۲ درجه خواهد بود.

- چهارشنبه ۱۱ مرداد ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه سیاره تیز پای عطارد به اوج خورشیدی و بیشترین فاصله با خورشید می رسد. ماه نیز در ساعت ۲۲:۲۵ دقیقه این شب به اوج زمینی رسیده و ۴۰۵ هزار و ۲۶ کیلومتر در این زمان با زمین فاصله خواهد داشت.

- پنجشنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۲:۱ دقیقه ظهر این روز سیاره زحل ۳٫۵ درجه جنوب کوژ ماه است و در شبانگاه این تاریخ همشینی ماه و زحل را علاقمندان شاهد خواهند بود.

- در شبانگاه دوشنبه ۱۶ مرداد ماه گرفتگی جزیی رخ خواهد داد و این ماه گرفتگی از ساعت ۱۷:۲۲ دقیقه به وقت جهانی آغاز می شود. این گرفت بسیار جزیی تقریبا در سراسر ایران قابل مشاهده است.

- سه شنبه ۱۷ مرداد ساعت ۱۵:۲۶ دقیقه این روز، ماه به گره نزولی می رسد. شنبه ۲۱ مرداد اوج بارش شهابی مشهور برساووشی در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه این شب است اما متاسفانه نور زیاد ماه، مزاحم مشاهده برخی از شهاب های این بارش خواهد بود. آذرگوی های این بارش از مشخصه های خاص این بارش شهابی تابستانی است.

- چهارشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۱۱:۱۹ دقیقه و در موقعیت روز کمترین جدایی ستاره دبران تنها ۰٫۴ درجه جنوب ماه است و در شب قبل این تاریخ همنشینی ماه و دبران را رصدگران مشاهده خواهند کرد.

- جمعه ۲۷ مرداد ماه ساعت ۱۷:۴۴ دقیقه ماه به حضیض زمینی و کمترین فاصله با زمین می رسد و ۳۶۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر با زمین فاصله دارد. شنبه ۲۸ مرداد ساعت ۹:۱۵ دقیقه صبح سیاره ناهید ۲٫۲ درجه شمال ماه است و یکشنبه ۲۹ مرداد ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه این روز خوشه ستاره ای کندوی عسل ۳٫۲ درجۀ شمال ماه قرار خواهد داشت و علاقمندان در بامداد این تاریخ همنشینی هلال زیبای صبحگاهی را با این خوشه مشاهده خواهند کرد و چه بسا امکان وداع با هلال صبحگاهی ماه در این بامداد فراهم باشد.

همچنین سیاره ناهید ساعت ۲۲:۳۸ دقیقه این تاریخ ۷٫۲ درجه جنوب ستاره ‘پولوکس' در صورت فلکی ‘دو پیکر' خواهد بود. دوشنبه ۳۰ مرداد، ماه ساعت ۱۵:۴ دقیقه دوباره به گره صعودی می رسد و خورشید گرفتگی کاملی در این روز رخ خواهد داد که هرچند در ایران قابل رصد نیست اما ساکنان آمریکا کلیه مراحل این گرفت را مشاهده خواهند کرد. جالب است که دومین ماه نو مرداد را ساعت ۲۳ این شب مشاهده خواهیم کرد. و ماه یک دوره ۲۹٫۵ روزه را به دور زمین کامل می کند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =