«خبرجنوب» نوشت: همایش سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) ویژه اتحادیه های صنفی شیراز در حالی برگزار شد که اعلام گردید نفع خریدهای دولتی فارس به جیب کاسب های استان های دیگر می رود.

جانشين معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در اين همايش گفت: دستگاه هاي دولتي مكلفند تمامي مناقصه هاي خود را در سامانه ستاد وارد كنند و خريد خود را نيز از افرادي انجام دهند كه اطلاعات خود را در اين سامانه وارد و در مناقصه هاي الكترونيكي شركت كرده باشند.
عباسپور با بيان اين كه هر فرد صنفي كه در اين سامانه ثبت نام نكند خودش را از يك بازار پر منفعت محروم كرده است، افزود: در حقيقت ثبت نام نكردن فعالان صنفي فارس در اين سامانه به معناي تقديم بازار خريدهاي دولتي استان به فعالان صنفي ساير استان ها است. وي بيان داشت: خود را ملزم به حمايت از اقتصاد فارس مي دانيم اما هيچ چاره اي به جز آن نداريم كه خريدهاي خود را از طريق همين سامانه انجام دهيم. عباسپور از سامانه ستاد به عنوان يك بازار خوب بدون نياز به تبليغات و گشتن به دنبال مشتري ياد كرد و خطاب به فعالان صنفي حاضر در جلسه گفت: چه بخواهيد و چه نخواهيد دنيا در حال حركت به سمت تجارت الكترونيك است و 80 تا 90 درصد معاملات هم اكنون در فضاي مجازي انجام مي شود.
جانشين معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس تاكيد كرد: هر چقدر ديرتر فعالان صنفي وارد فضاي تجارت الكترونيك و ثبت نام در سامانه ستاد شوند متضررتر مي شوند. متاسفانه فعالان صنفي فارس فقط قسمت صنفي قضيه را ميبينند و به بهانه آن كه از اداره دارايي و مالياتي واهمه دارند در اين سامانه ثبت نام نكرده و بازار بزرگ خريدهاي دولتي را از دست داده اند.
عباسپور با تاكيد بر اين كه امسال يكي از ملاك هاي ارزيابي عملكرد دستگاههاي دولتي، ثبت مناقصهها و خريدهاي دولتي در سامانه ستاد است، افزود: اين امر باعث شده تا دستگاههاي دولتي به ثبت اطلاعات مزايده و مناقصههاي خود در سامانه ستاد راغبتر شوند. از اين پس براي آن ها مهم نيست جنس مورد نيازشان را از فارس بخرند يا خارج از استان، براي آن ها مهم است كه حجم خريدهاي خود از طريق سامانه ستاد را افزايش دهند.
ناصر مهرتاش، عضو هيات رئيسه اتاق اصناف شيراز نيز در اين جلسه با انتقاد از فعالان صنفي فارس كه حاضر به استفاده از شيوههاي نوين تجاري نيستند، افزود: متاسفانه اتحاديهها و اتاق اصناف هنوز سنتي هستند و خود را به فنون، تجهيزات و فناوري روز مجهز نكرده اند.
وي گفت: درست است كه گردش اقتصاد ناشي از سياست هاي مختلف آسيب ديده اما ما هم دنبال اين نرفته ايم كه از شيوه هاي جديد براي فروش و سود بيشتر استفاده كنيم.
مهرتاش به ذكر مثالي از سودآوري فضاي مجازي پرداخت و گفت: راه اندازي تاكسي اسنپ، كار دو جوان 25 ساله است. كاري ندارم كه به كجا وصل هستند بلكه شيوه كار آن ها است كه توانسته اند 90 هزار خودور را در تهران به كار بگيرند.
وي ثبت نام فعالان صنفي در سامانه ستاد را يك راه گريزناپذير دانست و گفت: حتي اگر جنس ارايه شده در سامانه ستاد بيش از نرخ موجود در بازار باشد دستگاههاي دولتي ملزمند از اين سامانه خريد كنند گرچه اين يك دغدغه است اما انتظار مي رود فعالان اقتصادي فارس با خوش بيني بيشتري به اين سامانه نگاه كنند.
عضو هيات رئيسه اتاق اصناف شيراز به ذكر انتقاداتي از اين سامانه پرداخت و گفت: روا نيست درحالي كه هزينه اشتغالزايي و هزينههاي شهر شيراز با پرداخت عوارض بر گردن اصناف باشد اما خريد ادارات دولتي از تهران انجام شود.
مهرتاش تاكيد كرد: متاسفانه بعضي از افرادي كه در اين سامانه ثبت نام كرده اند حكم سياهي لشكر را دارند و به نظر مي رسد مقامات دولتي با ترغيب صنوف به ثبت نام در اين سامانه به دنبال آن هستند كه فقط تشريفات قانوني مناقصه انجام شود و آنها بتوانند از فرد مورد نظرشان خريد كالا را انجام دهند.
وي گفت: آن قدر شركت هاي بزرگ در تهران در اين سامانه ثبت نام كرده اند كه جايي براي شركت هاي كوچك و متوسط فارس براي شركت در مناقصه ها نيست.
مهرتاش افزود: گرچه دولت با راه اندازي سامانه ستاد به دنبال شفاف سازي است اما سوال اینجاست كه اين شفاف سازي با چه بهايي در حال انجام است؟
سخنران بعدي اين مراسم فيوضي، مدير امور استان هاي سامانه ستاد نيز ضمن معرفي این سامانه گفت: متاسفانه تعداد ثبت نام شدههاي فارس در اين سامانه1300 نفر است در حالي كه انتظار مي رفت با توجه به آن كه فارس استان پايلوت در اجراي اين سامانه بود حداقل 5 هزار نفر ثبت نام كرده باشند.
وي با اشاره به ثبت اطلاعات210 سازمان و اداره دولتي از فارس گفت: حدود 70 نهاد از اين تعداد فعال هستند.
فیوضی افزود: متاسفانه با گذشت 4 سال از راه اندازی سامانه در فارس هنوز يك سري از دستگاه ها فعاليت هاي خود را به سمت سامانه ستاد سوق نداده اند كه جاي تلاش بيشتري دارد.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =