دبیرکل اتحادیه ورزشی‌نویسان آسیا: در ایران شوکه شدم

دبیرکل اتحادیه ورزشی‌نویسان آسیا به تهران سفر کرد.

میثم بهرامی-عرفان حاج‌بابایی: امجد عزیز مالک که دبیرکلی اتحادیه ورزشی نویسان آسیا را برعهده دارد، اولین سفر خود به ایران را پشت سر گذاشت و طی آن از دفتر چند خبرگزاری، روزنامه خبرورزشی و در نهایت تحریریه خبرآنلاین بازدید کرد و ساعتی را در کافه خبر مهمان سرویس ورزشی خبرآنلاین بود.

او که به منظور ملاقات با مسئولان وزرات ورزش وجوانان، کمیته ملی المپیک و بازدید از مجموعه ورزشی آزادی و آکادمی ملی‌المپیک به تهران سفر کرده است، خود را برای انتخابات اتحادیه ورزشی نویسان آسیا که حدود دو ماه دیگر در اسلام آباد پاکستان برگزار می شود آماده می کند و به گفته خودش در این راه احتیاج به کمک ایرانی ها دارد تا به وسیله این اتحاد بتوان برای روزنامه نگاران ورزشی در آسیا کاری کرد.

*از حضور خود در ایران بگویید. طی این یکی دو روز شرایط را در ایران چطور دیدید؟

-این اولین باری است که به ایران سفر می کنم. من به بیش از 60 کشور سفر کرده ام اما متاسفانه به ایران نیامده بودم. طی سفرم به ایران جلسات خوبی با اعضای انجمن ورزشی نویسان ایران داشته ام. من به حمایت آن ها برای انتخابات پیش رو در ماه اکتبر نیاز دارم تا بتوانیم برای ورزشی نویسان آسیا کاری بکنیم.ما باید باهم متحد باشیم و سپس بتوانیم اقدامات خوبی در AIPS برای ورزشی نویسان آسیا انجام دهیم. ما مشکلات زیادی داریم که باید حل شوند و روزنامه نگاران جوان باید در این خصوص پیش قدم باشند. من اینجا خیلی خوشحال شدم و احساس غرور کردم که ایران دارای تعداد زیادی روزنامه و مجله و خبرگزاری است. چنین چیزی برای ترویج ورزش بسیار خوب است. من معتقدم روزنامه نگاران ورزشی ستون فقرات ورزش هستند.

 *شما گفتید که به بیش از 60 کشور سفر کردید. چه تفاوت عمده ای بین ایران و آن کشور ها در خصوص روزنامه نگاری ورزشی وجود دارد؟

-در ایران تعداد روزنامه ها مجلات و آژانس های خبری اختصاصی برای ورزش خیلی زیاد است و این نشان می دهد که ورزش جایگاه خاصی دارد. در ایران بر خلاف دیگر کشورهای آسیا تعداد زیاد روزنامه نگاران سبب پیشرفت و ارتقای ورزش شده.

 *شرایط روزنامه نگاری ورزشی در کشور خودتان پاکستان به چه شکل است؟

-در کشور من چیزی حدود 1000 روزنامه نگار ورزشی فعالیت می کنند که حوزه کاری شان بیشتر کریکت است و به آن رشته علاقه دارند. ضمن اینکه ما دو شبکه تلویزیونی ورزشی داریم که گزارشگران ورزشی در آن فعالند.

*ورزشی نویسان پاکستان تا چه حد بر ورزش پاکستان تاثیر دارند؟

-تاثیر ورزشی نویسان پاکستان بر ورزش ما مثبت است.علاوه بر روزنامه ها و نشریات ورزشی که هم به زبان انگلیسی و هم به زبان اردو منتشر می شوند، در سایر روزنامه ها هم حداقل 2 صفحه به ورزش پرداخته می شود.

*به نظر شما چرا ما در آسیا یک روزنامه تاثیرگذار مثل مارکا در اروپا نداریم؟

-ما چنین روزنامه هایی داریم اما تاثیرش به اندازه مارکا نیست. زیرا اتحاد در آسیا کمتر است. ما در تلاشیم تا با این انتخابات جان دوباره ای به انجمن ورزشی نویسان آسیا بدهیم.

*شما در خصوص انتخابات ورزشی نویسان صحبت کردید. ممکن است کمی جزئی تر بفرمایید که چه برنامه ای برای این انتخابات دارید و اینکه مثلا این انتخابات چه تغییری را برای روزنامه نگاران ورزشی در ایران ایجاد خواهد کرد؟

-تلاش ما در اتحادیه آسیا این خواهد بود که ورزشی نویسان آسیایی را در سطح جهان بولد کنیم و این دقیقا کاری است که AIPS در اروپا انجام می دهد. تیم ملی فوتبال ایران برترین تیم آسیاست اما فقط خبرنگاران ایرانی همراه با این تیم سفر می کنند. چرا خبرنگاران دیگر کشور ها همراه تیم ایران نمی روند؟ ما می خواهیم این مرزها را از بین ببریم.

رییسی: فرق ما با اروپا این است که آنجا فاصله کشور ها به هم نزدیک است و اینکه علایق آن ها مشترک است. قاره آسیا بزرگ و گسترده است و هر کشور ورزش مورد علاقه اش متفاوت است. مثلا هندی ها و پاکستانی ها به کریکت و هاکی علاقه دارند. در کره و ژاپن فوتبال محبوب است و در مغولستان هم کشتی.

*سیاست چقدر بر این روابط تاثیر دارد؟

رییسی: قطعا تاثیر دارد. الان مسلمانان در جنگ های مختلف در سوریه و عراق و یمن دارند همدیگر را می کشند. ما در آسیا مشکلات فرهنگی داریم. در اروپا این مسائل حل شده است.

-من در این خصوص صریح هستم. ما سیاستمدار نیستیم. کاری که از دست من برمی آید این است که مثلا به سران کشورهای ایران عربستان و قطر بگویم که سیاست را در ورزش دخالت ندهید. روزنامه نگاری ورزشی فقط برای ورزش است. ضمن اینکه خود روزنامه نگاران هم باید حواسشان به این قضیه باشد. مثلا اگر تیم ملی ایران عملکرد خوبی دارد روزنامه های عربستانی باید در موردش به خوبی بنویسند یا اگر تیم های عربستانی عملکرد خوبی داشته باشند روزنامه های ایرانی باید به آن بپردازند.

*یکی دیگر از مشکلات موجود در آسیا زبان متفاوت کشورهاست. در اروپا اکثر رسانه ها به زبان انگلیسی می نویسند. آیا برنامه ای برای حل این مشکل در آسیا دارید؟

-بله. ما در تلاشیم تا برای روزنامه نگاران جوان همایش ها و سخنرانی هایی به زبان انگلیسی برگزار کنیم. تلاش می کنیم تا نسل جدید روزنامه نگاران با زبان انگلیسی آشنا باشند تا هم بین خودمان زبان واحدی داشته باشیم هم اینکه بتوانیم با جهان ارتباط بهتری برقرار کنیم.

*در این 60 کشوری که به آن ها سفر کردید فکر می کنید در کدام کشور روزنامه نگاران ورزشی بیشترین تاثیر را بر ورزش داشته اند؟

-سخت است که بخواهم اسم کشوری را بگویم اما فکر می کنم در انگلستان این تاثیر بیشتر است. در آسیا هم فکر می کنم که روزنامه نگاران کره جنوبی تاثیر زیادی دارند چون تعداد روزنامه ها در آنجا زیاد است. اگر بخواهم در مورد تاثیر دولت بر روزنامه نگاران بگویم لازم است بگویم که روزنامه نگاران ترکمنستانی هم اصلا از آزادی برخوردار نیستند زیرا به اینترنت دسترسی ندارند. من برای اولین بار است که به ایران می آیم و به این دلیل نمی توانم الان در مورد تاثیر شما بر ورزش ایران صحبت کنم اما شما امکانات خوبی دارید و به نظر می آید که دارید خوب کار می کنید.

*به نظر شما روزنامه نگاری ورزشی در جهان به عنوان شغلی حرفه ای به حساب می آید یا هنوز نه؟

-خیلی سخت است که این کار را شغل حرفه ای حساب کنیم. حقوق روزنامه نگاران کم است. روزنامه نگاران ورزشی مجبورند به کارهای دیگر هم بپردازند.

رییسی: ما متاسفانه هنوز به تعریف درستی از شغلمان نرسیدیم. ما متاسفانه مجبوریم چند جا کار کنیم تا بتوانیم آینده مان را تامین کنیم. اگر بتوانیم اسپانسرهایی برای این کار داشته باشیم هزینه های کار پرداخت می شود. متاسفانه بچه های ما مجبورند هر کدام در 4,5 روزنامه کار کنند که کیفیت کار هم پایین می آید. در حالی که اگر هزینه ها تامین باشد، روزنامه نگاران

*در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.

-این اولین سفر من به ایران بود و من واقعا شوکه شدم چون شما امکانات خوبی دارید و مردمی دارید که به ورزش علاقه مندند و رسانه های ورزشی را پیگیری می کنند. روزنامه نگاران ایرانی دارند خوب کار می کنند و اینجا سیستمی وجود دارد که از آن ها حمایت می کند و این نشان می دهد که حرکت مثبتی دارد اتفاق می افتد.

 41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =