۷ روز تا کابینه ۲۴ میلیونی؛ سهم‎خواهی‌های زنانه از کابینه دوازدهم

دیگر فرصت چندانی باقی نمانده است و هفت روز دیگر حسن روحانی به بهارستان می رود تا هم سوگند دومین دوره ریاست جمهوری اش را در برابر نمایندگان ملت یاد کند و هم لیست کابینه اش را برای به حرکت درآمدن قطار دولت دوازدهم تقدیم مجلس کند.

به گزارش خبرآنلاين، هرچند از همان لحظه مشخص شدن نتایج انتخابات بازار گمانه زنی و سهم خواهی داغ شد اما این روزها اینکه چه کسی در کابینه آتي حضور داشته باشد یا کدام جريان سهم پررنگ تري داشته باشد، محلی شده است برای مناقشه میان جناح ها و گروه ها؛ در این میان بلندگوی رسانه ها و روزنامه ها نیز اسب زین شده این رقابت هستند.

زنان در کابینه

حسن روحانی که در زمان انتخابات شعارها و وعده هایی جهت حمایت از جامعه زنان سر داده بود، امروز با طرح گمانه هایی مانند منتفی شدن معرفي وزیر زن در کابينه دوازدهم مورد انتقاد جناح چپ است. امروز دو روزنامه شرق و اعتماد به این موضوع پرداخته‌اند.

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود با عنوان"آری مردم به وزیر زن"  از چهره های فرهنگی تا مردم عادی در مورد حضور و لزوم زنان در کابینه دوازدهم نظرخواهی کرده که اغلب آنها موافقند کابینه آتي وزیر زن هم داشته باشند.

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان "آقای رئیس جمهور صدای زنان را بشنوید" به گمانه زنی های روزهای اخیر مبنی بر حذف مولاوردی از کابینه می پردازد. در بخشی از این گزارش به گفت و گو با فاطمه سعیدی نماینده مجلس اشاره شده است که می گوید: «درخواست استفاده از زنان شایسته در سطح وزرا از طرق مختلف به رئیس‌جمهور منتقل شد؛ اما به نظر می‌رسد امیدواری‌ها برای حضور یک زن در سطح وزیر دولت دوازدهم به‌شدت کاهش یافته است. آنچه این روزها موجبات نگرانی بخش عمده‌ای از زنان و فعالان اجتماعی را به خود اختصاص داده است، کنار‌رفتن خانم مولاوردی از کابینه دولت جدید است که به صورت جدی مطرح شد.»

7 روز تا کابینه 24 میلیونی

انتظارات و مطالبات از یک سو و ایستادگی در مقابل فشارها از سوی دیگر توصیه هایی است که روزنامه های اصلاح طلب آن را به رئیس جمهور گوشزد می کنند.

روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم مدیر مسوولش که نماینده مردم تهران در مجلس دهم است از سختی های پیش روی دولت دوازدهم و انتظارات مردم می گوید. محمدعلی وکیلی می نویسد: «مردم می دانند که دولت روحانی، در چهار سال گذشته توانست قطار کشور را به ریل بیاورد و مدیریت کشور را به‌قاعده و به‌سامان کند. لذا اکنون سطح توقعات بالا رفته است و از دولت جدید، انتظار اصلاحات بنیادین شکل گرفته شده است. مردم انتظار دارند که قطارِ به ریل برگشته‌ی کشور، اکنون شتاب بگیرد. می توان رد و نشانی از این انتظار را در مطالبه‌ کابینه‌ کارآمد تر از قبل جُست. به نظر می رسد روحانی با وجود همه ملاحظاتِ پیدا و پنهان چاره ای ندارد جز اینکه کابینه ای از بهترین ها تشکیل دهد.»

این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان "جام جم علیه پاستور و بهارستان" به رویکرد صدا و سیما در مقابل دولت و مجلس  می پردازد و مدعی می شود که رسانه ملي رفتاری دوگانه و تبعیض آمیز نسبت به دولت و مجلس دارد. در این گزارش آمده است: صداوسیما در برابر دولت مشی‌ای تخریب‌گرایانه در نظر گرفته است، مسئله‌ای که روحانی در کمپین‌های انتخاباتی نیز به آن اشاره کرد و حالا این ماجرا به مجلس و علی لاریجانی نیز رسیده است. 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان " 7 روز تا کابینه 24 میلیونی" به لابی گروه ها و جناح های سیاسی برای گرفتن سهم از کابینه دوازدهم می پردازد و می نویسد: «بعد از تقريبا دو ماه گمانه‌زني و رايزني، تنها يک هفته زمان مانده است تا همه اين تلاش‌ها خود را در فهرست پيشنهادي رئيس‌جمهور به مجلس نشان دهد و مشخص شود اين فهرست سند وفاداري به آرا و مطالبات مردم است يا خير. در اين يک‌ ماه ‌و اندي که تلاش‌ها براي رايزني با رئيس‌جمهور شروع شده است، دو کميته تعامل، يکي از طرف فراکسيون اميد مجلس و ديگري از طرف شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان، شکل گرفته است.               ... تا بتواند با رايزني با روحاني، او را به تشکيل کابينه‌اي ترغيب کند که بيانگر مطالبات ٢٤ميليون نفري باشد که در انتخابات به او رأي دادند.»

این روزنامه در یادداشتی به قلم محمد توسلی با عنوان "سخنی با رئیس جمهور" به بررسی مشکلات امروز ایران و لزوم تغییر در کابینه می پردازد و با اشاره به اینکه بیشترین مانع تراشی برای دولت یازدهم متوجه یک جریان خاص بوده است که در انتخابات هم در برابر روحانی صف آرایی کردند، عمده‎ترین نقدهایش را متوجه وزارت کشور می کند و معتقد است باید تغییراتی دراین حوزه صورت بگیرد.

شرق همچنین در مقاله ای با عنوان اصولگرایان و حال فعلی افراد به روزنامه کیهان که نوشته بود "اصلاح طلبان خواسته هایشان را به 24 میلیون تعمیم دهند" پاسخ می دهد و روزهای دولت نهم و دهم را به آنها یادآوری می کند.

روزنامه اعتماد از دیگر روزنامه های اصلاح طلب نیز در سرمقاله خود به قلم صادق زیبا کلام به موضوع کابینه می پردازد و با اشاره به کشمکش هایی که میان دو جناح وجود دارد، معتقد است که باید خواسته ها از دولت واقعی باشد.

طبل شادماني برای تحریم‎هاي ضد ايران

در شرایطی که صحبت از کابینه دوازدهم نقل هر محفلی است، روزنامه های اصولگرا زنجیره‌وار به تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخته اند و دولت را در سیبل انتقادات خود قرار داده‎اند، همچون استقبالي مشتاقانه از اين مصوبه ضد ايراني!!

روزنامه کیهان که تیتر یک خود با عنوان "تحریف تحریم‌های جدید، فریب ملت و کمک به آمریکاست" را به موضوع تحریم ها اختصاص داده و تلاش می کند نشان دهد که دولت در برابر طرف مقابل کوتاه آمده است. این روزنامه همچنین در مطالب ديگر خود عنوان می کند که باید برجام از سوی ایران نیز نقض شود و فعالیت های راکتورهای هسته‌اي دوباره از سر گرفته شود.

روزنامه وطن امروز نیز با تیتر "سنا تکرار کرد"، کنایه ای به پیام تصویری محمد خاتمی و حمایت او از حسن روحانی می زند و با این عنوان دولت یازدهم را مسبب وضع تحریم‎ها می داند.

روزنامه رسالت نیز خط دیگر رسانه های اصولگرا را پی می گیرد و بر مدار انتقاد به برجام و دولت به دلیل وضع تحریم های امریکا علیه ایران می چرخد. البته این روزنامه با اشاره به صحبت های آیت الله جنتی، تلاش می کند به دولت در مورد به کارگرفتن اصلاح طلب‎ها هشدار دهد.  

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    3 0
    ین چجور کابینه 24 میلیونی است که وزیر کشور اش قرار است دوباره رحمانی فضلی اصولگرا باشد ؟؟؟؟؟؟؟ کسی که بخاطر بی کفایتیش میلیونها رای دهند در صفها ماندند و نتوانستند رای بدهند....از ان طرف کسی که حامی سرسخت کشت ارشاد است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اقای روحانی معرفی رحمانی فضلی یا هر اصولگرای دیگر در وزارت کشور و و عدم معرفی یک وزیر کشور اصلاح طلب قوی دهن کجی محض به رای و اعتماد و نظر مردم است.....
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    2 0
    کابینه 24 میلیونی یا 15 میلیونی ؟؟؟؟؟؟؟ گویا اقای روحانی دوباره مثل دوره قبل قصد دارد یک کابینه اصولگرا و غیر همسو با نظر مردم در راس ان رحمانی فضلی اصولگرا و حذف اصلاح طلبان که حامی ایشان بودند تشیکل دهند بدون کوچکترین توجه و اهمیت به رای و نظر مردم....
  • مهدی A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    0 0
    کابینه 80میلونی کمی فکر کنید