برخی شهروندان گلایه دارند چرا قانون پیش‌فروش ساختمان اجرا نمی‌شود. کانون سردفتران به عنوان بخش اصلی مجری این قانون، می‌گوید ما استقبال می‌کنیم ولی مشکل جای دیگری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشکلات عدم اجرای قانون پیش فروش ساختمان در گزارشهای اخیر سرویس مشکلات مردم مورد بررسی قرار گرفت. (اینجا) و (اینجا)
با وجودی که برخی از نهادها از جمله سازمان ثبت، وزارت راه و شهرسازی و معاونت شهرسازی شهرداری تهران می گوید این قانون در حال اجراست، ولی همچنان برخی مخاطبان سرویس مشکلات مردم از عدم اجرای این قانون گلایه مندند.
یکی از این مخاطبان سئوال کرده: چرا کانون دفاتر اسناد رسمی یک نسخه از قرارداد پیش فروش ساختمان را منتشر نمی کند؟
مخاطب دیگری پرسیده: از وزیر مسکن و شهرسازی بپرسید چرا قانون پیش فروش ساختمان اجرا نمی شود؟ اگر می گوید اجرا می شود بپرسید در کجا اجرا می شود؟

قانونی با سه ضلع تضمین کننده
بررسی قانون پیش فروش ساختمان نشان میدهد سه ضلع شهرداری، دفاتر ثبت اسناد رسمی و دادگاه ها به عنوان نهادهایی که حقوق "پیش‌خریداران" را در مقابل بدقولی احتمالی "پیش‌فروشندگان" تضمین می کنند، شناخته می شوند.
در بین این اضلاع، دفاتر ثبت اسناد رسمی، دارای اهمیت زیادی هستند چون حتی آنان قادر به ارائه "پیش‌سند" به پیش خریداران هستند. حتی سازمان ثبت اسناد هم اعلام کرده فرمهای پیش سند در اختیار دفاتر اسناد رسمی قرار گرفته است ولی اینطور که مخاطبان سرویس مشکلات مردم می گویند، این فرم ها در اختیارشان قرار داده نمی شود.
در این باره روابط عمومی کانون سردفتران اسناد رسمی در مقابل سئوالات مطرح شده توسط سرویس مشکلات مردم گفت: دفاتر ثبت اسناد رسمی، قطعا از اجرای این قانون استقبال می کنند زیرا علاوه بر کاهش جرایم و اختلافات در جامعه، باعث اطمینان بیشتر مردم به قراردادهای پیش خرید می شود ولی مشکل جای دیگری است.
روابط عمومی این کانون توضیح داد: تا سال گذشته، در شهر تهران، شهرداریها به تکلیف خود در زمینه ارائه و صدور شناسنامه فنی ساختمان که باید برای هر واحد به صورت مجزا صادر شود، عمل نمی کردند که این مسئله باعث بروز مشکلات شده بود.
لازم به ذکر است به دلیل جابجایی های مرسوم این روزها در شهرداری ها، هم اکنون امکان پیگیری موضوع وجود ندارد.
47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =