یک کارشناس مسائل عراق معتقد است که سفر مقتدی صدر به ریاض یارکشی‌های انتخاباتی است و صدر در واکنش به سفر نماینده حکیم به دوحه، به ریاض رفته است.

زهره نوروزپور: مقتدی صدر رهبر سیاسی جریان صدر در عراق، پس از یازده سال به سعودی سفر کرد. مقتدی صدر طی یک دعوت رسمی از سوی ریاض به این کشور رفته است، آخرین سفر رهبر این جریان شیعی به عربستان به سال 2006 باز می گردد. مقتدی صدر در بیانیه خود این سفر را به فال نیک گرفته است. در این باره با دکتر سیدیاسر قزوینی‌حائری کارشناس عراق و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید:

پس از ولیعهدی بن سلمان شایعات مربوط به پادشاهی آینده سعودی پررنگ تر شده است، همین طور که در خبرها شنیدیم ملک سلمان امورات را به ولعهد جدید سپرد، با توجه به این مساله که احتمال می رود بن سلمان پادشاه اینده سعودی باشد، دیدار مقتدی صدر با ولیعهد عربستان پس از 11 سال را چه طور ارزیابی می کنید؟
مطمئنا این سفر به عنوان بیعت نیست. درواقع ما باید بدانیم که دیپلماسی و سیاست بازی صفر و صد یا سیاه و سفید نیست. رفتن مقتدی صدر به عربستان امر خیلی عجیبی نمی تواند باشد. این اولین بار نیست که مقتدی به عربستان می رود. در این روزها به غیر از مقتدی خود عبادی نخست وزیر و همچنین وزیر دفاع عراق نیز به عربستان سفر کرده بودند. سفر مقتدی صدر به عربستان در حالی انجام می شود که جمهوری اسلامی ایران و عربستان هم تلاش می کنند رابطه را کمی بهبود ببخشند. در همین راستا می دانید که تلاش شده تا مسئله حج حجاج ایرانی حل و فصل شود. از طرفی تصویری که امروز ما از عربستان داریم در میان دیگران کمتر به چشم می خورد. پیش فرض بدیهی بسیاری امروز این است که عربستان از گروهی مثل داعش حمایت می کند، حال آنکه خود داعش می گوید که عربستان به نیروهای عراقی علیه داعش کمک کرده است. شاید بر مبنای چنین پیش فرضهاییست که سفر مقتدی به عربستان شگفت انگیز تلقی می شود. هرچند چنین پیش فرض هایی در خود عراق هم هست. اما با این وجود و با توجه به اینکه در هر صورت سفر مقتدی به عربستان در این برهه حساسیت برانگیز است باید این دیدار را در کنار دیگر حوادث تحلیل کرد.

آیا می توان گفت این دعوت رسمی از مقتدی صدر که چهره شیعی عراق محسوب می شود، به معنای یارکشی در بحران عربی باشد؟
به نظرم عربستان خود را نسبت به کشورهای عربی در نقش "پدر خوانده" و مشخصا پدرخوانده فیلم های کاپولا می بیند . پدرخوانده ای قدرتمند ولی رو به زوال که هنوز قدرت زیادی برای تأثیرگذاری دارد. ببینید رفتار کشورها و جریان های عربی با عربستان باید به درستی فهم شود. عربستان اخوان المسلمین و حماس را در فهرست جریان های تروریست قرار می دهد و صبح و شام علیه ایشان تبلیغ می کند ولی باز وقتی محمد بن سلمان ولیعهد شد همین جریان ها برایش تبریک فرستادند. یا وقتی بن علی از تونس فرار کرد و به عربستان آمد هیچگاه ندیدیم در تونس کسی به صورت جدی عربستان را به این واسطه محکوم کند.

در حالی که اوضاع فعلی عراق از نظر سیاسی متزلزل است و از طرفی عمار حکیم هم از جایگاه خود کناره گیری کرده حامل چه پیامی می تواند باشد؟ 
درواقع جریان های عراقی در حال حاضر و در دوره ای که پسا داعش گفته می شود و همچنین در آستانه انتخابات خود را برای انتخابات آماده می کنند. همواره قبل از انتخابات در عراق شاهد یارکشی ها و صف بندی های جدید هستیم درواقع به دلیل عدم ثبات سیاسی در عراق می بینیم که پیش از انتخابات برخی، از گروه های قبلی خود خارج می شوند و با عده ای دیگر ائتلافی جدید درست می کنند. در این اثنا سفرهای خارجی این سیاستمداران جهت توضیح و یا گرفتن حمایت یا هماهنگی با کشورهای منطقه ای بیشتر می شود. در این بین می توان سفر مقتدی صدر به عربستان را در این قالب دید. درواقع عمار حکیم با جدا شدن از مجلس اعلی و شکل دادن به تشکلی جدید سعی دارد تا اعتماد گروه های سنی را به خود جلب کند. چند روز پیش از جدایی بود که همام حمودی که گویا الان به عنوان رئیس مجلس اعلی انتخاب شده به نمایندگی از عمار حکیم به قطر رفت تا بحث های مرتبط با طرح "تسویه" را در قطر به بحث بنشیند. در این بین چه بسا مقتدی صدر در مقابل رقیب خود احساس خطر کرده و جهت ایجاد اعتماد در میان گروه های سنی به عربستان رفته است.
 درواقع بیشتر نیروهای سیاسی در عراق تلاش می کنند اعتماد قدرت های منطقه ای را به خود جلب کنند. در این بین مقتدی صدر را نمی توان استثنا کرد.

ارزیابی شما از پیامد های این دیدار چیست؟

درواقع آنچه باعث شد مشروعیت حضور ایران در عراق در چند سال گذشته در میان مردم و سیاستمداران بیشتر شود مسئله کمک های جمهوری اسلامی ایران به عراق علیه داعش می باشد. قابل پیش بینی بود و هست که در دوره پس از داعش برخی از سیاستمداران بخواهند این امر تغییر کند. چنین خواسته ای از کسی چون مقتدی صدر خیلی هم بعید نیست چرا که او را نمی توان جزء سیاستمداران اولی قلمداد کرد که از سوی ایران حمایت می شوند. درواقع با شکل گیری حشد الشعبی و بروز و برجسته شدن رهبرانی چون قیس الخزعلی، اکرم الکعبی  و اوس الخفاجی که روزگاری از یاران مقتدی بوده و بعدها از او جدا شده و در حال حاضر رقیب او به شمار می روند، طبیعی است که مقتدی صدر بخواهد خود را به قدرت های دیگر منطقه ای نزدیک کند.

 درواقع نمی توان دیدار مقتدی صدر را به صورت جدا و بدون در نظر گرفتن حوادث دیگر تحلیل کرد. به عنوان نمونه الگوی حکومت عراق در این چند ماه به گونه ای بوده که بلافاصله پس از سفر به عربستان به ایران سفر کرده اند هم العبادی و هم وزیر دفاع عراق بلافاصله پس از عربستان به ایران سفر کردند. حالا بنده نمی گویم که مقتدی حتما بعد از عربستان به ایران خواهد آمد اما واقعا نمی توان این دیدار را به صورت یکتا و بدور از دیگر حوادث تحلیل کرد. درواقع می توان این دیدار را در راستای آماده شدن جهت انتخابات جدید و دوران پس از داعش تلقی کرد، به ویژه اینکه بسیاری از گروه های سیاسی عراق به این باور دارند که باید نسبت به اهل سنت در عراق اعتماد سازی کنند تا داعش دیگری به وجود نیاید.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    37 15
    آقای مقتدی صدر دراین اوضاع حساس دست بردار ازین کارا
    • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      11 1
      چشم حتما. اونم دست برداشت الان
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    66 1
    شما همسایگی عراقیا رو نکردین وهنوز اینارونشناختید
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    71 1
    ماشالله تو این مملکت برای هر کاری یک توجیه گر وجود دارد
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    84 11
    اینها در هر صورت عرب هستند خیانتشون به ایران 100 درصدی هست باید هشیار باشیم و این مقتدی صدر جاسوس اسراییله
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    95 8
    به عربها نميشه اعتماد كرد.چه شيعه چه سني.
    • شمس تبریزی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      به نظرم اشتباه میکنید. در برخورد با یک شیعه هیچوقت بحث ملیت و عرب و عجم را مطرح نکنید. مکتب در افق بالاتر از قومیت و ملیت قرار داره
    • ناشناس DE ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      20 54
      همین اعراب شیعه هستند که به ما مجال و فر صت رسیدن به دریای مدیترانه و مرزهای اسراییل را داده اند یادمان نرود تاجیکستان غیر عرب و پارسی زبان با ما چه کرد
    • بی نام A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      3 18
      اگه بدونی عراقی ها چقدر فارسی بلد اند این حرف رو نمی زنی. شیعه و سنی هم نداره.
    • بی نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      9 1
      در تاييد حرف شما و خوش خيالي برخي دوستان منجمله دو دوست عزيز ، نبرد آخر مختار رو يادتون هست . الان هم فرقي نداره متاسفانه اين ديد تفرقه آميز نهايت به ضررشان خواهد انجاميد چون هر چه اين به اصطلاح دوستان دنبال منافع باشن وهابيت كينه اش را هيچ وقت فراموش نميكند . البته اين نكته هم فراموش نكنيد و يادتون باشه ما با اين دوستان شيعه در منطقه در حالت صلح و صفا و آرامش منطقه روزگار نگذرانديم كه عيار واقعي شون رو محك بزنيم . سالهاست خاورميانه ناآرام است و خشونت عليه شيعيان خطر اصلي است . ما به اونا احتياج داريم و اونا خيلي بيشتر به ما . الان هم احتمالا باز بايد سر كيسه رو شل كنيم و شرايط رو بالا بايين كنيم . خداوند آخر و عاقبت ما و. همه رو به خير كنه.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      3 3
      اینطوری بخوای فکر کنی به هیچ کس نباید در دنیا اعتماد کرد.
  • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    44 1
    بيعت كه از قبل صورت گرفته ، فقط رفته چكش رو نقد كنه
  • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    45 1
    نماينده حكيم به دوحه ، صدر به عربستان ، سفر به دو پايتخت وهابيت در منطقه براي جلب حمايت از طرف دو نفر كه عمامه مشكي دارن
  • بی نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    31 3
    از چشمانش مشخص است ایران را فروخته
  • بی نام EU ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    24 1
    بله به معناي بيعت نيست ، به معناي پر كردن جيب آل سعود است كه باهاش اسلحه بخرند بدن تروريست ها بر عليه خودمان عمليات انجام بدهند .
    • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      100 3
      نقش کلیدی عربستان رو به عنوان یک کشور تاثیر گذار در منطقه نباید دست کم گرفت. همونطور که ایران هم یکی از این کشورهای کلیدی است
  • بی نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    10 0
    در ماجرای حمله به مجلس انتظار داشت ایران ازش دفاع کنه که نکرد اونهم رفت دنبال یک حامی پولدارتر
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    1 6
    نباید انقدر بدبین نیود نسبت به اینگونه از دیدارها
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    0 6
    همه تحلیل ها و نظرات منفیه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    8 0
    مشکل ما اینه که هنوز هم فکر می کنیم که در روابط بین کشورها طرفین به هم اعتماد 100 داشته باشن واقعا نگاه بیش از حد آرمان گرایانه ای هست. هر کشوری به فکر منافع خودش هست و باید تلاش کرد هدف مورد نظر بدست بیاد.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    10 2
    هر چی ایران می کاره بقیه درو می کنن
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    1 3
    عربستان می خواد با این کار ارتباط نزدیک تری با شیعیان برقرار کنه تا بتونه خرابکاری های خودش رو راحت تر ادامه بده
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    4 0
    به نظرم هدف اصلی آغاز یک رقابت جدید با ایرانه. سعودی های می خوان هر طور شده تو عراق برگ برنده داشته باشن
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    3 1
    محمد بن سلمان قصدش انداختن اختلاف بین شیعیان هست
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    2 1
    ایجاد شکاف درون شیعی در عراق با هدف جلوگیری از ثبات عراق که خود می تواند جریان های واگرا در عراق را تقویت کرده و تجزیه این کشور را ممکن سازد. زیرا عراق متحد و مقاوم مانع بزرگی در راه اهداف عربستان در جهان اسلام و خصوصا در جهان عرب محسوب می شود.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    2 0
    عربستان و به خصوص محمد بن سلمان در پی این هستند که روند انتقال پادشاهی در این کشور به بهترین شکل صورت بپذیره. اونا در یمن هزینه های سنگینی دادن و جایگاهشون در جهان اسلام نیاز به تقویت داره
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    2 0
    سعودی ها در دوران پساداعش دنبال جا پای سفتی برای خود در عراق دارند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    3 7
    عربستان هر چقدرم زور بزنه نمی تونه در عراق با ایران رقابت کنه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    9 2
    دلارهای سعودی هر جریان و خط فکری رو به سمت خودش می کشونه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    12 2
    به معنای بیعت نیست پس به چه معناست؟ سرآغاز بیعت هم نمی تونه باشه؟ الکی با هم دیدار کردند یعنی؟