به اعتقاد رضا مهدوی وجود موسیقی رپ تهدیدی برای موسیقی سنتی نیست بلکه سبکی است که جوانان به آن علاقه دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا مهدوی درباره جایگاه موسیقی رپ گفت: «رپ یک تکنولوژی جدیدی در عرصه موسیقی است که فقط از زاویه منفی به آن پرداخته اند. موسیقی رپ، عرف نوعی مبارزه از سوی جوانانی است که با استفاده از آن مطرح می شود.»

او افزود: «فرهنگ رپ در بین جوانان دنیا جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و این امری اجتناب ناپذیر است همانند دیگر پدیده‌های دیگر قرن ۲۱ که نیاز انسان امروزه است، مانند استفاده از فناوری‌ها، عرصه هنر و فرهنگ هم همچین سرعتی را می‌طلبد. به عقیده من رپ یک تکنولوژی جدیدی در عرصه موسیقی است که متاسفانه فقط از زاویه منفی به آن پرداخته شده است. کسانی که رپ کار می کنند اساسا هنرمند نیستند، هنرمند و هنر یک جایگاهی خاصی دارد که نمی توان همه را در این جایگاه قرار داد. رپ یک فریاد یا اعتراض است که هر جامعه ای می تواند در حدود متفاوت ملی، جهانی و ... از آن استفاده کند و سبکی است در کم ترین زمان بیشترین کلمات و حروف را به ذهن مخاطب پرتاب می‌کند.»

به باور مهدوی امروز نیاز به سرعت بسیار جدی است و باید به اهمیت موسیقی که این نیاز را برطرف می کند توجه کرد.

در این میان کیوان ساکت به نکات منفی دنبال سرعت رفتن اشاره کرد و گفت که گاهی اوقات استفاده از سرعت در خواندن متون کهن درک مفهوم آن‌ها را دشوار می‌کند.

مهدوی در پاسخ به انتقاد کیوان ساکت گفت: «ما تا به امروز رپری نداشتیم که متون کهن را بخواند، اگر شما چنین چیزی می بینید بحث دیگری است. در خصوص سرعت خواندن هم باید بگویم در مورد خود شما من دو بخش می بینم، فردی آرام، منظم و مقید به اصول و بخش دوم در هنگام نوازندگی است که شما به سرعت به نواختن ملودی ها می پردازید. در حالیکه عده ای هم معتقد هستند که نباید موسیقی ایرانی را با سرعت نواخت بلکه باید به آرامی آن را ارائه کرد.

من مثالی می‌زنم قرآن مجید بزرگ‌ترین نسخه آن در موزه ای در روسیه است و سال های گذشته هم قرآن را روی دانه برنجی نوشتند، درست است که آن را کسی نمی خواند اما یک کار خلاقانه هنری است و به نظرم نباید مانع خلاقیت جوانان شد، رپرها نیامده اند که جای موسیقی سنتی را تنگ کنند. بلکه سبکی است که جوانان ما به آن علاقه‌مند هستند و خودشان را با آن مرتبط و هماهنگ می بینند. حتی شاید بازگشت به سنت و ارزش ها از این طریق برای جوانان جامعه ما امکان پذیر تر باشد زیرا که خودشان را با آن راحت تر می بینند.»

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =