حیدر العبادی دوشنبه (دیروز) میزبان هیات رسانه‌ای اعزامی از جمهوری اسلامی ایران بود. او در این نشست، به بیان نقطه نظرات خود درباره وضعیت فعلی عراق و منطقه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هیات رسانه ای جمهوری اسلامی ایران که با حضور جمعی از مدیران رسانه‌ای که به ریاست علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت به بغداد سفر کرده است، عصر دوشنبه 9 مرداد 96 با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت و رئیس هیات اعزامی، با تبریک آزاد سازی موصل و موفقیت‌های اخیر مردم عراق علیه داعش، با اشاره به اهداف حضور هیات رسانه‌ای جمهوری اسلامی گفت: همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای ایران و عراق می‌تواند به توسعه روابط دو کشور کمک موثری کند.

معزی درباره همکاری‌های رسانه ای میان ایران و عراق توضیح داد: بنا داریم در این سفر با قراردادهای همکاری بین رسانه‌های دو کشور ارتباطات فی‌مابین را تقویت کنیم. وی همچنین به ظرفیت های رسانه ای دو کشور اشاره کرد و خواستار هموارسازی راه مشارکت میان رسانه های دو کشور همسایه بر پایه منافع ملی دوجانبه شد.

العبادی: با کمک ارتش، مردم و رسانه ها، شر داعش کنده شد
العبادی در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از این دیدار و خوش آمدگویی به هیئت ایرانی بیاناتی را اظهار داشت که مهمترین بخش سخنان او عبارت است از:

* پیروزی بر تروریسم تکفیری در عراق را که در سایه وحدت و یکدلی به وجود آمد را به شما نیز تبریک می گویم. این حرکات انحرافی عمدتا با تکیه بر ایدئولوژی به وجود آمده و با به کارگیری تجاوز و جنایت علیه مردم حرکت می کنند.

* وحدت نیروها از یک سو و وحدت ملی از سوی دیگر دو حلقه وصلی بود که ما را به پیروزی رساند. موضوع دیگر در این باره، امنیت و آرامشی است که ما برای شهرها و مردم خود ایجاد کرده ایم. نیروهای مردمی و ارتش عراق در طول این فرآیند به طور کامل در سراسر مناطق اشغالی حاضر شدند تا با کمک شهروندان بتواند علیه تروریسم تکفیری داعش پیروز شوند و این امکان نداشت مگر با کمک مردم.

* موضوع دیگر حضور اعتقادی مردم در امر دفاع بود که به لطف فتوای آیت الله العظمی سیستانی امکان یافت. این مسئله موجب شد که ارتش، حشد شعبی و نیروهای خودجوش مردمی با هم همدست شده و ضد داعش و تروریسم وارد عمل شده و شر داعش کنده شود.

* این اتفاق در حالی بود که مردم ضمن زندگی عادی خود در دفاع شرکت می کردند و هم شغل خود را داشتند و هم می جنگیدند. الان این اتفاق باید ادامه پیدا کند و مردم دفاع در برابر متجاوز را وظیفه خود بدانند.

* وحدت و آمادگی جهاد و مبارزه به عنوان دو نکته اساسی در این پیروزی بود و در کنار اینها پشتیبانی موثر رسانه ای نیز به کمک ما آمد که همین جا از همه آنها تشکر می کنم.

* روحیه مقاومت در مردم عراق بسیار بالاست. من بارها شده که به دیدار خانواده های شهدا یا مجروحان در منازل یا بیمارستان ها می روم ولی ندیده ام حتی یک خانواده رنج و خستگی از خود بروز دهد و این روحیه همان چیزی است که ما به دنبال آن بودیم.

* حضور همگانی مردم در پیکار با داعش سبب شد تا اختلافات طائفه ای کنار گذاشته شده و همه در دفاع شرکت کنند، برنامه داعش در کشتار اقلیت ها تعمد داشت تا ضمن ایجاد تفرقه، بنیان اجتماعی خانواده ها و طوائف در عراق را از بین ببرد، مسئله ای که محقق نشد و مسیحیان، ایزدی ها و... اگرچه همگی در این سال ها داغدار شدند، اما مقاومت کردند.

* از کمک های ایران قدردانی می کنیم. ایران نخستین کشوری بود که به ما کمک کرد، در حالی که کشورهای دیگر اگرچه در عراق حضور فیزیکی داشتند، اما کمترین کمکی به ما نکردند.به همین دلیل ما وظیفه اخلاقی و شرعی داریم که جلوی هرگونه تعدی به ایران از منشاء عراق را بگیریم.

* تروریست های تکفیری با بنیان های اعتقادی التقاطی و منحرف خود فکر می کنند هرچه بیشتر مردم را بکشند نزد خدا محبوب تر خواهند شد، متاسفانه آنها این تفکرات خرافی و انحرافی خود را از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گسترش داده و نیرو جذب کردند و حتی این اتفاق به غرب از آلمان، فرانسه و انگلیس گرفته تا آمریکا کشیده شد و از این کشورها نیز نیرو جذب داعش شد.

* امروز شاهد این هستیم که این افکار در بین این افراد ماندگار شده و در کشورهای خودشان دست به جنایت می زنند و در آینده نیز به این جنایات ادامه می دهند و این همان نکته ای است که باید برای فتنه گران درس عبرت شود.

* ما در عراق سر داعش را زدیم، ولی هنوز کارمان تمام نشده چون داعش هنوز تمام نشده و به جز در عراق در کشورهای دیگر از شمال آفریقا گرفته تا افغانستان و پاکستان و... حضور دارند و جنایت می کنند.

* در موصل کار بزرگی صورت گرفت، ما سر این خلافت خود ساخته را زدیم و این تجربه ای که در عراق در قبال تروریسم اتفاق افتاد در تاریخ به عنوان نمونه خواهد ماند به خصوص در رابطه با وحشی گری ها و جنایات دهشتناکی که این ها انجام دادند.

* برخی از کشورها از داعش حمایت می کنند لذا باید حواسمان باشد کدام کشور این گروه های تروریستی را به وجود آوردند، چه کسی از آنها حمایت و پشتیبانی کرد، چه کسی به آنها کمک اطلاعاتی و مالی کرد، این در حالی است که اگر اینها پا می گرفتند کل دولت های منطقه مورد تهاجم قرار می گرفتند.

* همه اینها به این معناست که این پیروزی، امری بزرگ و بسیار مهم بوده است، خدا را شکر که ما توانستیم این اتفاق بزرگ را رقم بزنیم و وحدت بین مردم و نیروها از مهم ترین دستاوردهای ما در این تجربه بوده است.

* نقش رسانه ها در کمک به گسترش بیشتر روابط بین دولت و ملت ایران و عراق بسیار مهم است. از ملاقات با هیات رسانه ای ایران خوشحال هستم. من علاقه مند به گسترش روابط دوجانبه، نه فقط سیاسی و بین دولت ها، بلکه بین مردم دو کشور هستم، چرا که معتقدم رسانه ها می توانند این روابط بین مردم را تعمیق بخشیده و حتی جلوی اختلاف بین دولت ها را بگیرند. همکاری رسانه ای می تواند بسیار زیاد به این امر کمک کند.

* دولت عراق به خدمت به زوار عتبات به ویژه در اربعین افتخار می کند و این امر را از برکات الهی برای خود می داند. قاعدتا مشکلاتی بر سر راه هست که قطعا باید تا پیش از شروع برنامه امسال مرتفع شود. مشکل اصلی و مهم مسئله امنیت است که کوچکترین غفلتی در رابطه با آن می تواند فاجعه ای بزرگ را رقم بزند. مشکل دوم ارائه خدمات مناسب است به ویژه اینکه معمولا حضور گسترده زوار از دست ما خارج می شود و امکان برنامه ریزی دقیق را از ما سلب می کند.

* برآورد میزان خسارت های وارده از سوی داعش در ابتدا حدود ۵۰ میلیارد دلار و در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزیابی می شود. 

58231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =