سامانه خنک کننده محیط های شهری توسط پژوهشگران اهوازی طراحی و رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاين به نقل ازروابط عمومي انجمن محيط زيست خوزستان چنديست منطقه ما كه شامل جنوب غرب كشور مي شود به علت سدسازي مفرط ،انتقال آب ظالمانه و فعاليت صنايع آلاينده با پديده جانسوز خشكي رودخانه ها و تالابهاي ايران و عراق روبرو گشته كه ما تبع خشكي پهنه هاي بزرگ آبي منطقه كه زماني يكي از كاهش دهنده هاي گرد و غبار و از عوامل متعادل كردن درجه حرارت منطقه ، حفظ ميكروكليماي منطقه ، حفظ زيست بوم ماهيان و پرندگان و جانوران منطقه بوده است خود تبديل به يك منشاء توليد و افزايش دهنده گرد و غبار و افزايش دماي محيط گرديده است به طوري كه اهواز را در شرايط بحراني قرار داده و به ركورد گرمترين شهر جان در تابستان امسال رساند.

اين مسئله حاد و غير قابل تحمل خسارات فراواني به روح،روان و جسم مردم و زير ساختهاي استان وارد كرده به طوري كه خيل كثيري از مردم رفتن را به ماندن در منطقه ارجح دانستند اين خود فاجعه بارترين پيامد پديده گرما و گرد و غبار است، آري مهاجرت سرمايه ها ونخبگان. اما در اين بين اعضاء يك تشكل مردمي وغير دولتي بدون ذكر آيه ي يأس و با دوري از حواشي و هوچيگريها ،دست به كار شده و با صرف هزينه ها موفق به طراحي سامانه نويني از مه پاش يا رطوبت ساز شدند تا بتوانند عاشقان اهواز را با هواي داغش سازگاري دهند. سرپرست كميته پژوهش و فناوري انجمن محيط زيست خوزستان در رابطه با معايب سيستم مه پاش موجود در بازار ميگويد: اين سيستمها نیاز به پمپ فشار قوی واتصالات گران قیمت هستند و کم بودن پوشش خنک کنندگی محیط،گرفتگی اتصالات وهمچنین روزنه مه پاش، گران بودن نازل و عمر كم آن ،مقرون به صرفه نبودن سیستم ،با آب معمولی کار نکردن سیستم ،هزینه بالاي برق مصرفی و خطر آفريني در صورت تركيدن شلنگ هااز معايب عمده سيستمهاي موجود مي باشد.

امير كرملاچعب مي افزايد:سيستمي كه تيم ما موفق به طراحي و ساخت آن گرديد ضمن برطرف كردن معايب سيستمهاي معمول داراي خصوصيات منحصر به فردي ميباشد و ميتوان آن را يك ابَر مه پاش ناميد. كرملاچعب عنوان كرد از خصوصيات مهم اين سيستم اين است كه جهت خنک سازي و تلطيف فضاهاي وسيع ،در ارتفاع 9متری قرار می گیرد وتا شعاع 200 متری را پوشش خواهد داد در واقع يك ايستگاه مه پاش ميتواند دماي محيطي ب قطر چهار صد متر را متعادل كند. جذب کننده ريزگرد و دود خودروها و صنايع آلاينده، صرفه جویی در مصرف آب جهت آبياري فضای سبز شهري، از مهمترين شاخصه هاي آن است ضمن اينكه نیازمند تجهیزات گران قیمت از قبیل پمپ فشار قوی واتصالات گران قیمت نيست. وي افزود تيم ما آمادگي لازم جهت نصب اين سيستم در فضاي رستورانها و كافه ها، شركتها، كارگاهها، كارخانجات،نهاد ها، ادارات ،ارگانها،گلخانه ها،مرغداري و دامداري ها، فضاي سبز و سطح معابر شهري مي باشد. امير كرملاچعب در پايان تاكيد كرد اين سامانه با همكاري پارك علم و فناوري خوزستان طراحي و ساخته شده و دراين بين از زحمات رئيس پارك جناب آقاي دكتر مختاري و همچنين رئيس انجمن محيط زيست خوزستان جناب آقاي مهندس ربيعي تقدير و تشكر به عمل مي آيد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696662

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نظام ظهیری RO ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    درودبرمبتکران ومخترعان اهوازی