ایلنا نوشت: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: باید بتوانیم افراد معتاد را به مصرف داروها و مواد شبه مخدری که آسیب کمتری وارد می‌کند، سوق دهیم و آنها را از مصرف کننده مواد مخدر تزریقی به مصرف کننده مواد مخدر خوراکی تبدیل کنیم تا امکان ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند ایدز و هپاتیت در جامعه کاهش یابد.

در ماه‌های اخیر موضوع طرح توزیع دولتی مواد مخدر که از سوی کمیسیون قضایی مجلس مطرح شده به شدت بحث برانگیز شده است. این طرح در حالی از سوی کمیسیون قضایی مجلس مطرح شده که سردار مویدی، رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است؛ طبق کنوانسیون بین‌المللی توزیع مواد مخدر از جمله تریاک، هرویین و کراک در هیچ کشوری توسط دولت قانونی نیست و طرح توزیع مواد مخدر دولتی و تریاک دولتی در کشور طبق قوانین بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

اما سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به این طرح گفته بود، این تصور غلطی است که بگوییم عده‌ای می‌خواهند مصرف مواد مخدر را در جامعه ترویج دهند. بنابراین این رویکردها و طرح‌ها در جهت کاهش آسیب‌ مواد مخدر، برای کاهش مواجهه با قاچاقچی، کاهش رفتارهای پرخطر مانند رفتارهای جنسی پرخطر، دزدی، خشونت و ... و بازگشت افراد معتاد به اجتماع است.

ایرج حریرچی (سخنگوی وزارت بهداشت) بیشتری در رابطه با موضع وزارت بهداشت در قبال طرح توزیع مواد مخدر دولتی ارائه داد و گفت: سیاست‌های وزارت بهداشت تابع از دو اصل مهم است؛ نخست موضوع مبارزه با مواد مخدر و پرهیز و اجتناب از مصرف آن است که این اصل کارایی‌ خود را دارد و از اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه شروع و تا مبارزه با قاچاق مواد مخدر، جلوگیری از دسترسی و ... ادامه دارد.

وی ادامه داد: اصل دوم که در سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر نیز آمده است، کاهش آسیب مواد مخدر است، به این معنی که علیرغم سیاست‌های دسته نخست در کشورهای مختلف درصد متفاوتی از افراد به مواد مخدر مبتلا هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: باید بتوانیم افراد معتاد را به مصرف داروها و مواد شبه مخدری که آسیب کمتری هم به آن افراد و هم به جامعه وارد می‌کند، سوق دهیم و آنها را از مصرف کننده مواد مخدر تزریقی به مصرف کننده مواد مخدر خوراکی تبدیل کنیم تا امکان ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند ایدز و هپاتیت در جامعه کاهش یابد.

حریرچی ادامه داد: در این سیاست استفاده از موادی جایگزین می‌شود که باعث کاهش خشونت شده و رفتارهای پرخطر را برای دستیابی به مواد مخدر مانند رفتارهای جنسی و ارتکاب جرم را کاهش می‌دهد. همچنین بازگشت به کار افراد معتاد را افزایش می‌دهد.

او با تاکید براینکه این رویکرد، رویکرد جدیدی نیست، بیان کرد: این برنامه سال‌هاست که در کشور ما در مراکزی که تحت نظارت وزارت بهداشت هستند، اجرا می‌شود و پزشکانی که در این زمینه آموزش دیده‌اند به صورت یک بسته به افراد معتاد آموزش و خدماتی را برای کاهش آسیب و هدایت به سمت پرهیز و ترک مواد مخدر ارائه می‌هند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در این مراکز انواع داروها با دوز مشخص از جمله متادون توزیع می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت می‌خواهد مواد مخدر از طریق داروخانه‌ توزیع کند، گفت: این توزیع مربوط به مُسکن‌های قوی برای برخی بیمارانی است که درد بسیار دارند و هیچ ارتباطی به توزیع مواد مخدر ندارد.

42238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =