۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۲
وزیر فرهنگ و آیین گفت‌وگو

انتخاب وزیر از بدنه هر وزارتخانه‌ای اگر مسبوق به سابقه تجربی مناسب باشد البته کار شایسته‌ای است؛ به‌خصوص با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای که ماهیت وزارتخانه‌ای چون فرهنگ و ارشاد اسلامی در ذات خود دارد.

اصحاب فرهنگ و هنر در رشته‌های موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و سینما از یک‌سو و علمای دین و استادان حوزه و دانشگاه از دیگر سو دو طیف اصلی گستره این وزارتخانه را می‌پوشاند. از جانبی دیگر سازمان‌ حج و زیارت و مدیریت ساماندهی سالانه این رویداد جهانی خود مقوله خاصی است. حوزه مطبوعات و اطلاع‌رسانی و سیاست‌گذاری نظام رسانه‌ای کشور همراه با مدیریت صدها بنگاه مطبوعاتی اعم از روزنامه‌ها نشریات و وب‌گاه‌های متنوع خبری خط‌مشی‌گذاری ویژه‌ای می‌طلبد. نشر کتاب و توجه به مفاخر فرهنگی و هنری کشور نیز از جمله مسئولیت‌های اصلی وزیری است که می‌خواهد سکاندار این مجموعه عظیم، متنوع و موثر شود.

روشن است که هیچ‌کس نمی‌تواند در همه زمینه‌های فوق اشراف بیابد مگر با نگاه کل‌نگر، جامع و نظام‌مند. به نظر می‌رسد استادان علوم انسانی تا حد زیادی قادرند به اداره مطلوب چنین سازمان‌هایی بپردازند. جای خرسندی است که چندی است این‌گونه مسئولیت‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهندسان -که معمولاً جزیی‌نگرند- به صاحب‌نظران رشته‌های علوم انسانی واگذار شده است. نکته‌ای که در وزارت علوم مورد غفلت واقع شده است.

در میان رشته‌های علوم انسانی آشنایان به فلسفه کارامدترند به‌خصوص که با منطق و استدلال به‌خوبی آشنایند و قدر بحث و مناظره و مکالمه و حتی مجادله را می‌دانند و با نگرش منطقی، کل اجزا را در نظر می‌اورند. تجلی این نگاه در «گفت‌وگو»، مفاهمه و مراوده‌های کلامی، تصویری و صوتی است که در جهان علم و فرهنگ نمود و ظهور دارد. آیین گفت‌وگو البته محتاج سعه‌صدر، صبر مداوم و خوب شنیدن و توجه کردن است که اگر چنین باشد، کلید حل بسیاری از معضلات فرهنگی خواهد بود.

اهالی فرهنگ و اندیشه در خلال چهار سال گذشته شاهد برخورد نسبتاً منطقی معاونت فرهنگی در عرصه‌های دانش مکتوب و نشر کتاب بوده است. تلاش برای تعامل هر چه بیشتر با استادان و صاحب‌نظران و گفت‌وگوی پیوسته با ایشان سبب شده است تا اندازه زیادی مشکلات این حوزه که همواره مساله‌ساز بوده است کاهش یابد.

اکنون مسئول ارشد این بخش جناب دکتر صالحی به‌ عنوان وزیر این نهاد معرفی شده است. او پیوسته بر تعامل و گفت‌وگو با اهالی فرهنگ تأکید کرده است. بی‌تردید در صورت تداوم این مسیر ایمانی و عقلانی، شاهد تحولات اساسی در دیگر بخش‌های این وزارتخانه خواهیم بود که اساسش بر گفت‌وگو و شفافیت است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697773

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =