هفتمین جلسه علنی مجلس نیز برای بررسی کابینه دوازدهم برگزار شد و بهارستان نشینان شناخت بیشتری نسبت به سرنوشت وزرای پیشنهادی دارند. شناختی که فردا منجر به ارائه رای اعتماد به کابینه در جلسه فینال خواهد شد.

فائزه عباسی: چهار روز از بررسی کابینه دوازدهم می گذرد و فضای مجلس از ابهام خارج شده است و به گفته نمایندگان کفه ترازو همچنان به سود تثبیت کابینه دوم دولت روحانی سنگین‎تر می‌شود.

محمدرضا نجفی نائب رئیس مجمع نمایندگان تهران در خصوص ارزیابی فضای کنونی مجلس درمورد کابینه دوازدهم به خبرآنلاین گفت: مجلس به صورت عام به دنبال یک فهم از کارآمدی و اثربخشی وزرا است و به دنبال تحقق مطالباتی است که مردم در انتخابات اخیر به منظور تامین آنها به حسن روحانی رای دادند.

او ادامه داد: تصور می کنم برداشتی که پیش از آغاز جلسات رای علنی وجود داشت، تفاوت چندانی نیافته اما در برخی موارد شرایط تغییر کرده است. البته نمی توان گفت وضعیت فعلی افراد و وزرای پیشنهادی فصل الخطاب است یا نه. لذا ممکن است امروز نیز متفاوت با فردا باشد.

وی درپاسخ به این سوال که این تغییر وضعیت به سود کابینه است یا به ضرر آن گفت: در حال حاضر وضعیت به سود کابینه دوازدهم است.

نجفی در مورد نگاه نمایندگان به وزیر پیشنهادی کشور نیز گفت: گمان می کنم با تمام نقدهایی که وجود دارد در مجموع ایشان صلاحیت و کفایت مورد نیاز در مورد این مسوولیت را دارد. اما لازم است که اشکالات و انتقادات موجود مرتفع شود و تناسب بیشتری پیدا کند. ایشان شرایط مطلوبی نسبت به گذشته دارند و فکر می کنم رای لازم را کسب کند.

مخالف جدی نمی‎بینم

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا نیز در تحلیل فضای مجلس درخصوص وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم به خبرآنلاین گفت: فضای مجلس بعد از چهار روز جلسه علنی و بررسی وزرای پیشنهادی، به سود کابینه دوازدهم پیش می رود و امروز ما مخالفان جدی در مجلس نمی بینیم.

او با اشاره به انتقاداتی که بعضا در فضای پارلمان و برخی رسانه‎ها در مورد چندتن از وزرا مانند آموزش و پرورش و کشور عنوان شده است، گفت: وزیر آموزش و پرروش، فردی از بطن این وزارتخانه است و باید عرصه فعالیت برای چنین وزرایی باز شود. وزیر کشور هم تا امروز عملکرد خوبی داشته است و به نظر می رسد با تغییراتی جزئی این وزارتخانه نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. با این تفاسیر وضعیت وزیر کشور نیز خوب است.

رایزنی ها در تغییر نظر موثر است

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و سخنگوی هیات رئیسه مجلس در مورد وضعیت کابینه دوازدهم پس از چهار جلسه علنی به خبرآنلاین گفت: کلیت مجلس موافق کابینه دوازدهم است. فکر می کنم اکثریت کابینه دوازدهم رای مثبت را به دست بیاورد. طبیعتا در این میان فراکسیون ها نیز تصمیم نهایی خود را در مورد کابینه اتخاذ و بر اساس ان عمل خواهند کرد.

او در پاسخ به این سوال که تا چه حد لابی های تاثیر گذار است و چه میزان وزرایی که مخالف هایی داشتند توانسته اند منتقدان خود را متقاعد کنند گفت: بالاخره رایزنی ها و صحبت کردن ها در رای آوری و تصمیم نمایندگان موثر خواهد بود و از این بابت به نظر می رسد فضا نسبت به قبل تغییر کرده است 

تغییر ادبیات به معنا ساخت و پاخت نیست

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت نیز به خبرآنلاین گفت: فضای مجلس بسیار تغییر کرده و مدام در حال تلطیف شدن است البته گاهی هم ابهامات بیشتر می شود.

او درباره انتقاداتی که به نوع بیان موافقت ها و مخالفت ها با وزرا در مجلس می شود، گفت: در مورد موافقان و مخالفان هم بحث بسیار است اما چندان جدی نیست. البته به جز یک مورد که من نیز خودم در مورد آن شائبه داشتم مورد دیگری وجود ندارد.

جعفرزاده ادامه داد: تغییر ادبیات نمایندگان نسبت به برخی وزرا را نباید به منزله ساخت و پاخت گرفت. اگر قرار باشد با مجلس نهم مقایسه کنیم، باید گفت نوع ادبیات نمایندگان تغییر کرده است و از آن مخالفت های شدیدی که جدالی بود، خبری نیست.

او تاکید کرد: علی‎رغم فضای آرام مجلس نمی توان خیلی به این آرامش اعتماد کرد. امروز این آرامش مجلس مقداری نگران کننده است.

نماینده رشت درمورد مخالفت هایی که با برخی وزرا وجود داشت هم گفت: وزرا جلسات متعددی با نمایندگان می گذارند تا بتوانند مخالفان را متقاعد کنند و تا حدودی نیز توانسته اند این کار را انجام دهند.

احتمال رای آوری کل کابینه

علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت هم معتقد است که فضای کلی مجلس به سود افراد معرفی شده است. البته احتمال اینکه وزرایی نتوانند رای اعتماد بگیرند، نیز وجود داشته است.

وی درمورد تاثیر رایزنی ها برای اقناع نمایندگان مخالف برخی وزرا به خبرآنلاین، گفت: نمی توان به قطعیت گفت این صحبت ها و تلاش‎ها برای اقناع نمایندگان تا چه میزان تاثیر گذار است اما مسلما بی تاثیر نیست. این احتمال نیز وجود دارد که در نتیجه این بحث ها کل کابینه رای بیاورد.

تصمیم عقلانی مجلس فارق از فضای مسموم

بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز هم در ارزیابی خود از فضای مجلس نسبت به کابینه دوازدهم به خبرآنلاین گفت: اگر همکاران کمک کنند فضای مجلس به سمت عقلانی شدن پیش برود و جوگیر فضای مجازی و رسانه ای نشوند و آن حس همکاری را داشته باشند، مجلس یک تصمیم عقلانی خواهد گرفت.

پارسایی ادامه داد: اگر قرار باشد این فضای مسمومی که علیه نمایندگان و علی الخصوص فراکسیون امید به راه افتاده است، ادامه داشته باشد، قطعا تاثیر سوء خواهد داشت و می تواند بسیاری از تصمیمات را تحت تاثیر قرار دهد.

سخنگوی فراکسیون امید با بیان اینکه اعضای این فراکسیون به شکل فراکسیونی رای خواهد داد،  افزود: آرای اعضا در این رابطه اخذ شده است و یک ساعت قبل از رای گیری نتیجه اعلام می شود تا بر اساس آن در صحن تصمیم گیری شود.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلمی A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 0
    انشاا...بطحایی و... رای نیاره