از میان 290 نفر نماینده مجلس، فقط 78 نفر می‎توانند بر اساس آیین نامه داخلی مجلس درباره وزرای پیشنهادی کابینه به مجلس سخن بگویند. فرصتی که به قید قرعه میان نمایندگان تقسیم می‎شود. به برخی چندین بار نوبت می رسد و برخی نوبتشان را با دیگران تقسیم می‏‎کنند.

به گزارش خبرآنلاین، مصطفی کواکبیان نماینده تهران در تذکری با بیان اینکه "می‎خواهم به خودمان تذکر دهم" از لزوم حفظ انضباط مجلس از سوی هیات رئیسه سخن گفت و افزود: امروز 20 نفر در اظهاراتی با وزرای پیشنهادی مخالفت کردند که خدا وکیلی فقط 3-4 نفرشان واقعا مخالف بودند و مابقی مخالف نما بودند! عده ای شعر خواندند و عده ای درباره حوزه انتخابیه شان حرف زدند. این ماجرا را سایت ها و رسانه ها فوری منتشر کردند. نمایندگان باید برنامه وزرا را نقد کنند و نباید طوری امور پیش رود که احساس بطالت کنیم.

عباسعلی پوربافرانی نماینده نایین هم از هیات رئیسه خواست درباره اینکه چرا برخی نمایندگان در مذاکرات مجلس مشارکت ندارند، توضیح دهد. او همچنین از ارسال پیامکی از سوی سیستم مجلس درباره جلسه ای خبر داد که یک طرف برگزاری جلسه اصلا از آن خبر نداشت!

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه امروز عصر مجلس را در غیاب لاریجانی بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکرات یادآور شد: موافقین و مخالفین بر اساس قرعه کشی سخن می گویند و اینگونه نیست که یک عده فعالند و بقیه نه. درباره مخالف صحبت کردن هم هر کسی سلیقه خودش را دارد، اگر پیشنهادی دارید برای اصلاح آیین نامه بفرمایید که در آینده لحاظ شود.

نایب رئیس مجلس متذکر شد: رعایت نظم در این است که کسی حرف تکراری نزند! ولی برخی نمایندگان تذکراتی را مطرح می کنند که چندین بار عنوان شده و هربار هم من یا آقای لاریجانی پاسخ داده‎ایم ولی باز هم تکرار می کنید. او همچنین گفت که پیامک مجلس سند محسوب نمی شود و ربطی به هیات رئیسه ندارد.

اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس هم با اشاره بر اینکه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، برای بررسی صلاحیت 18 وزیر، جمعا 82 نماینده می توانند نطق موافق و مخالف داشته باشند، گفت: در حال حاضر که 17 وزیر به مجلس معرفی شده اند، 78 نفر می توانند، حرف بزنند. بدیهی است که با وجود 290 نفر نماینده در مجلس قرعه به نام تعداد کثیری از نمایندگان نمی افتد.

*تذکرهای کابینه‌ای نمایندگان

پروانه مافی ضمن محکومیت کودتای 28 مرداد به اصل 67 قانون اساسی و سوگند نمایندگان اشاره کرد و گفت: فردا نمایندگان براساس نگاه ملی نه منطقه ای به وزرای پیشنهادی رأی دهند و انشاءالله مسائل منطقه ای را دخالت نمی دهند.

پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه وزارت آقای بیطرف در گذشته خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب ها و بروز خطر توفان نمک است بنابراین آزموده را آزمودن خطاست.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جواب به پاپی زاده گفت: شما تذکر می دهید مخالف یا موافق با وزیر نباید صحبت کنید. 

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =