۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۸

شرق نوشت: کارفرمایی که این روزها به کارفرمایی سختگیر و دیکتاتور مشهور شده، کاربران توییتر، کارخانه‌اش را «اردوگاه اجباری» خطاب می‌کنند.

نمايي از يك تولد در يك كارخانه. كارفرمايي كه با تاج روي مبل‌ سلطنتي نشسته و دو كيك تولد روبه‌رويش قرار دارد. دور تا دورش هم، پر است از مبل‌هاي سلطنتي كه هيچ‌كس روي آن ننشسته و پشت آنها، كارگران مرد و زن به ترتيب ايستاده‌اند. برف شادي در فضا پخش شده و هلهله شادي كارگران ديده مي‌شود.

اين تصويري از خليل نظري، كارفرمايي است كه اين روزها به كارفرمايي سختگير و ديكتاتور مشهور شده و كاربران توييتر، كارخانه‌اش را «اردوگاه اجباري» خطاب مي‌كنند. كارفرمايي كه قوانين سختگيرانه‌ و خلاف قانوني را در خلال آيين‌نامه انضباطي داخلي دور تا دور كارخانه‌اش در بنرهاي مختلف چسبانده و كارگران را موظف به رعايت آن مي‌داند.

پيش‌تر، تصويري ديگر از اين كارخانه به بيرون درز كرده بود. نمايي از كارگراني كه به صف شده‌اند و بنر بالاي سرشان، خبر از جريمه ١٢٠هزار توماني براي نمازنخواندن مي‌داد. رقمي در حدود ١٣درصد، يعني يك‌هشتم حقوق پايه ٩٣٠هزار توماني. جالب آنكه خليل نظري، مديرعامل اين كارخانه، گفته بود اين كارخانه را براي نماز برپا كرده و پولش براي او اهميت ندارد. اين فرد همان كسي است كه بعد از اين اظهارنظر، بنرهاي تبليغاتي‌اش در سطح شهر منتشر شد و تيزرهاي تبليغاتي‌اش در صداوسيما دوباره بازنشر شد. 

آيين‌نامه‌ انضباطي كارخانه هل، حتي به زمان اختصاص داده‌شده براي رفع حوائج كارگران (مراجعه به سرويس بهداشتي) هم مي‌پردازد و برخورد با بدحجابي را هم در دستور كار خود قرار مي‌دهد! اخراج کارگران در صورت نزاع فیزیکی و اخراج کارگر کمتربهره‌ور در صورت نزاع لفظی، دوري از «جابه‌جايي بي‌مورد» (نباید وسایل مربوط به یک ماشین را در نقطه‌ای دورتر از آن قرار داد)، ممنوعيت صحبت‌کردن و نظردادن در کار دیگران، اخراج در صورت فرار بي‌موقع هنگام آتش‌سوزي، الزام براي پوشیدن لباس گرم در زمستان و پذيرش تقاضای بخاری تنها درصورتی‌که شخص لباس مناسب پوشیده باشد، پايين‌بودن سر كاركنان هنگام ورزش و نگاه‌نكردن به شخص تمرين‌دهنده، ضبط مكالمات كارگران و پخش تصادفي آن در سالن هر سه‌ماه يك بار و...، از مصاديق اين قوانين در اين اردوگاه اجباري است! جالب آنكه بر اساس اين آيين‌نامه‌هاي داخلي كه در بنرهاي گوناگون دورتادور كارخانه وجود دارد، فرد در صورت جریمه‌شدن، باید تشکر کند!  

اوضاع آن‌قدر قمر در عقرب است كه هيچ‌كس حتي ستاد اقامه نماز هم نتوانست در مقابل آن سكوت كند و واكنش‌ها عليه آن، از هر سو سرازير شده است. از بازديد بازرسان اداره كار آذربايجان‌شرقي از كارخانه گرفته تا بازديد فرماندار آذربايجان‌شرقي از اين كارخانه و توصيه‌هايي به كارفرماي كارخانه چسب هل؛ هرچند به گفته روابط‌عمومي استانداري تبريز، اين بازديد صرفا با دعوت چند هفته قبل مدیریت کارخانه چسب هل صورت گرفته بود و ارتباطي به ماجراي عكس‌هاي منتشرشده ندارد.

حملات به اين اقدام در اين كارخانه كه گويا تازه كشف شده (و مشخص نيست چند كارخانه و كارگاه ديگر وضعيت مشابهي دارند)، به طعنه و طنز در فضاي مجازي بدل شده است. برخي در توييتر با هشتگ #چسب_هل ، اين كارخانه را مصداق «اردوگاه اجباري» خوانده‌اند و صاحب آن را «كيم‌ جونگ ‌هل» خطاب كرده‌اند!

كارخانه چسب هل، نهاد صنفي ندارد!

پس از اين اتفاق، چنگیز اصلانی، مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان‌شرقی، بر آن شد تا با نهاد صنفي مستقر در اين كارخانه ارتباط بگيرد؛ اما به درِ بسته مي‌خورد. آن‌گونه كه اصلاني به ايلنا گفته، این کارخانه مدرن صنعتی با داشتن شمار زیادی از کارگران، فاقد نهاد صنفی است و همین مسئله در کنار اخبار منتشرشده از وضعیت کارگران این کارخانه، باعث تعجب بیشتر و افزایش نگرانی‌ها شده بود.

پیش از این، ناصر چمنی، مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان‌شرقی، در برابر اخبار منتشرشده، شرایط کاری کارگران این واحد تولیدی را مغاير با حداقل استانداردهای قانون کار خوانده و خواستار ورود بازرسان اداره کار استان آذربایجان‌شرقی به کارخانه چسب هل شده بود.

بازرسان اداره كار راهي بازديد از كارخانه چسب هل شدند

خبري كه منتهي به ورود بازرسان اداره كار به اين واحد صنفي شد و اداره کار استان آذربایجان‌شرقی از اعزام بازرس به کارخانه چسب هل برای رسیدگی به وضعیت کارگران این واحد صنعتی خبر داد. میراحد حسینی، مدیرکل کار استان آذربایجان‌شرقی، گفته:

به دنبال انتشار مطالبی که به شرایط کاری متفاوت و تعجب‌برانگیز کارگران کارخانه چسب هل مربوط می‌شد، صبح روز گذشته بازرسان این اداره برای بررسی شرایط کاری این کارگران راهی کارخانه چسب هل شدند. 

وی با بیان اینکه در کارخانه ۴۰۰ کارگر مشغول کار هستند، تأکید کرد: هدف از این بازرسی، بررسی شرایط کاری این کارگران است و در نتیجه هرگونه اظهارنظر درباره وضعیت احتمالی این کارگران، منوط به خاتمه بازرسی و تهیه گزارش نهایی مأموران این اداره کل است. 
 
تذكر ستاد اقامه نماز به خليل نظري

واكنش‌ها به اين اتفاق، كماكان ادامه دارد. قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور به اقدام «نسنجیده» مدیریت کارخانه چسب هل در امر اقامه نماز واکنش نشان داد و گفت در تماسی که با مدیریت کارخانه داشته، او بر کج‌سلیقگی خود در‌این‌باره اذعان داشته است.

محمود مظفر، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور، گفته است اقدام مدیر کارخانه چسب هل درباره نحوه اقامه نماز در آن، نسنجیده بوده است. او افزود: لازم به ذکر است که آنچه در ترویج و توسعه نماز مؤثر و مفید است، اجرای برنامه‌های تبلیغی است نه ابلاغی و تشویقی است نه توبیخی؛ نماز اختیاری است و نه اجباری.

اما آيا چنين آيين‌نامه‌هاي انضباطي داخلي از بعد قانوني، محلي از اِعراب دارد؟ اگر خلاف قوانين باشد، برخوردها چگونه خواهد بود؟ آيا بازديد فرماندار و بازرسان اداره كار از اين كارخانه، چيزي را تغيير مي‌دهد و برخورد قانوني با كارفرما صورت مي‌گيرد؟ وضعيت اشتغال كارگران اين كارخانه چه خواهد شد؟

شكايت عليه آيين‌نامه اجرائي

حسين اكبري، فعال كارگري چنين آيين‌نامه انضباطي داخلي را به‌شدت محكوم كرده و آن را خلاف قوانين كار برمي‌شمرد و تأكيد كرد كارفرما حق دخالت‌دادن مسائل ايدئولوژيك را در روابط كار ندارد.

به گفته او، آيين‌نامه انضباطي كارگاه، مطلقا نبايد با قانون كار و قانون اساسي در تناقض باشد. آيين‌نامه انضباطي كه فراتر از قانون كار تدوين شود، بايد ملغي شود.

اكبري مي‌افزايد: قوانين انضباطي داخلي به نحوي است كه كارگران مي‌توانند آن را نقض كنند و حتي آنجايي‌كه آن را خلاف قانون مي‌بينند، حق قانوني آنهاست كه عليه اين آيين‌نامه اجرائي طرح شكايت كنند.

به گفته اين فعال كارگري، نقض امنيت شغلي به هر ميزان كه باشد بايد با آن مقابله كرد. اگر در مقابل اين حد از نقض حقوق سكوت شود، در طول زمان، چه تضميني وجود دارد كه آيين‌نامه‌ سخت‌گيرانه‌تري نوشته نشود؟

او درباره شيوه بازرسي بازرسان اداره كار مي‌گويد: بازرسان كار، شرح وظايفي از اداره كار دارند. اين بازرسي چند جلوه دارد. بهداشت رواني و جسمي در محيط يكي از اين جلوه‌هاست كه اگر به آن خدشه وارد شود، دست‌اندازي به حقوق كارگران قلمداد مي‌شود.

اكبري مي‌افزايد: بازرسي‌هاي صورت‌گرفته كتبا به مقامات بالادستي ارجاع داده مي‌شود و وقت مقرر براي رفع آن براي كارفرما در نظر گرفته مي‌شود. درنهايت اگر در زمان در نظر گرفته‌شده، كارفرما براي رفع موارد اشاره‌شده اقدام نكند، اداره كار از ضابطان قضائي كمك گرفته و آن كارخانه را جريمه كرده يا پلمب مي‌كند و حتي مي‌تواند به دادگاه بكشاند.

او چنين اقداماتي را از تبعات خروج بخشي از كارگاه‌ها از شمول قانون كار بر مي‌شمرد و مي‌گويد: با اين اقدام، جريمه‌ها و مجازات‌ها براي كارفرمايان متخلف حذف شد. درواقع جرائم و مجازات‌هايي كه در صورت ناديده‌گرفتن قانون كار و بازرسي‌هاي دوره‌اي صورت گرفته و شكايت كارگران با تشكل‌هاي كارگري و... در نظر گرفته شده بود، با خروج بخشي از كارگاه‌ها از قانون كار، حذف شد. البته بايد گفت هرچند باقي كارگاه‌ها با تعداد بالاي نيروي كار، مشمول اين جرائم و مجازات طبق قانون كار هستند، اما در عمل چنين مسئله‌اي در مورد آنها نيز عملياتي نمي‌شود.

اين فعال كارگري در آسيب‌شناسي چرايي اين رخدادها مي‌گويد: علت عملياتي‌نشدن اين قوانين آن است كه قراردادهاي كوتاه‌مدت، كارفرماها را در موضعي با اختيارات بالا قرار داده ‌است.

به گفته او، علاوه بر اين شركت‌هاي پيمانكاري تأمين نيروي كار، قراردادهايي با كارگران مي‌بندند كه از آيين‌نامه‌هايي كه كارفرمايان براي كارگران در نظر مي‌گيرند، سخت‌گيرانه‌تر است. 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 65
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    323 2
    طبق معمول گلی به جمال ادارات کار
    • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      348 1
      چرا امام جماعت نماز ,اعتراضی نمیکرده به نماز زوری,
    • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      ایشون یک کارفرما موفق هست با این کارها موجب تغطیل شدن کارخانه و بیکاری ۴۰۰ نفر نشوید. روش کار ایشون اینطوری هست . به نظر من که یک کارفرما هستم درسته، البته یک مقدار زیاده روی هست. آن بنر نماز هم به خاطر لجبازی با مسولان هست که ایشون را جریمه کردن
    • محقق A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      کارخانه خصوصیه اجباری هم نیست هر کس نمیخواد بره.
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      87 1
      واقعا امام جماعت این کارخانه در جریان اجبار به نماز نبوده ؟ از منع شرعی این کار اطلاع نداشته ؟ شاید کسی عذر شرعی برای نماز نخواندن داشته باشه ؟ اینجا متخصص امور دینی که امام جماعت کارخانه بوده مقصر هست . شایدم او نیز ترس از بیکاری و نگرفتن چک اقامه نماز داشته ؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      88 2
      درسته بیکاری سخت است,,اما به خاطر 900 هزار نباید تن به هر حقارتی داد,
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      50 0
      وام پرداخت جریمه نخواندن نماز زوری ,,لطفا بشتابید,با سود 28
    • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      13 0
      1.جالبه هل در انگلیسی یعنی جهنم.روی جعبه های محصولش هم بعضی جاها e رو نوشتن بعضی جاها ننوشتن بس که با سوادن. 2.اگه حجاب خانومها جزو دستورات هست پس چرا تو عکسها بدحجابن
    • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      33 1
      نفرین بر امام جماعت ریاکار و منفعت طلب اون کارخونه
    • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
      6 0
      اقای محترم من خودم کارفرما هستم و سختگیر هم هستم ولی با کارگرهایم مثل برده رفتار نمی کنم فقط ازشون می خوام کار را ئدرست انجام بدهند تا جنس مرغوب دست مشتری برسه
  • حمید IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    241 2
    آقا یه مدل چسب برای زه ماشین زده این شرکت ، مزخرف به تمام معنا هرجا می زنی به هیچ عنوان پاک نمی شه و تنها کاری رو هم که نمی کنه چسبودن زه ماشینه خودش روش نوشته حلالش بنزینه ولی به هیچ عنوان با هیچ حلالی پاک نمی شه
    • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      317 9
      چسب هاشو تحریم کنید
    • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      14 0
      چرا اون یکی چسبش رو نمیگی که کپی چسب دوقلوی قدیمه اما با کیفیتی بسیار افتضاح . یکبار که کلاه سرت بره و بخری همون بار اول و آخرته
  • آشنا A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    238 1
    در وضعیت کودکی این مدیر کارخانه برسی کنید ببینید ایا پدر وی زمانی که پنج ساله بوده است همرا دیگر برادرش برای قرائت قران همیشه ومستمر با سیلی و کتک وی را وادار به فرا گرفتن قران می کرده است؟ به گفته های یکی از مسئولان در کتاب خاطرات وی مراجعه نماییداو نیز در موقعیت قدرت چنین رفتار و اعمالی را مرتکب می شود .
    • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      209 1
      بعد میگویند چرا مردم بچه دار نمیشوند,بچه بزرگ کن برای 900 هزار تومان مثل برده برای سرمایه دارها کار کند,جالب اینجاست اسم اینگونه سرمایه دارها شده کارآفرین,دولتم که فقط مالیاتش را میگیرد,حالا داخل کارخانه چه بلای سر کارگر بخوانید برده می اید مهم نیست
    • فرهاد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      هم این آقا هم پدرش هیچی از اسلام نفهمیدند که این کارا رو انجام دادن،اسلام دین عطوفته نه بی رحمی،تازه در خود اسلام همیشه توصیه شده به حق و حقوق زیردستان و احترام به اونها،این کارها شومن بازیست و قطعا این افراد دیندار نیستن اسلام رو با امثال این آقا نباید سنجید.متاسفم که افرادی ک لیاقت و سواد کارآفرینی رو دارند ب دلیل عدم داشتن سرمایه باید استعدادشان تلف بشه و امثال این ادم با این تفکرات که قطعا ناشی از بی دینی و ریاکاریشه بتونن میلیاردر بشن
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    پیشنهاد می کنم مردم خرید محصولات چنین شرکتی را محدود کنند
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      اقا تحریم نکنید یه عده ادم بیکار میشن تو این وضعیت اون که پول داره ولی کارگرا چیکار کنن
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    160 1
    کجاست قانون حمایت از کارگران دولت کاری به پولدارها نداره اونها هرجور میخوان با زیر دستاشون برخورد میکنن
  • م ر GB ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    119 8
    از قانون گذار که نا امیدیم ولی مردم برندش رو نخرند تا شاید اصلاح بشه
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    133 1
    عجب به خدا آدم تعجب میکنه این مملکت قانون نداره؟ یکی بیاد اینجوری از نیاز معیشتی تعدادی انسان زحمتکش کارگر سو استفاده کنه و برای خودش دیکتاتوری راه بندازه اداره کارو بازرساش تا حالا کجا بودند؟ حتما باید رسانه ای بشه تا به داد کارگر مظلوم برسید
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    119 1
    فلسفه وجودی نهادهایی چون سندیکاها اینه که رابطه کارگر و کارفرما به رابطه برده داری تبدیل نشه که شده
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    باید ورود موبایل ممنوع میکرد تا نتونن از بنر و آیین نامه عکس بندازن.
    • حامد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      14 1
      فقط 10 نفر متوجه کنایه شدن فعلا امار خوبیه :|
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    117 3
    تا وقتی کارگران سندیکا نداشته باشن همین آشه و همین کاسه، کسی امیدی به هیچ کدوم از مسئولان نداره.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      28 0
      حساب کن 4 جلسه به هر دلیلی نتوانند نماز زوری بخوانند,حقوق یک ماه کسر میشود,برای جلسه پنجم به بالا باید وام بردارد تا هزینه نرفتن زوری به بهشت را بریزد در کیسه مدیر شرکت,البته بعد از جریمه و تنبیه باید به خاطر تنبیه از ریس شرکت تشکر کند,مملکت گل و بلبلی داریم
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    95 1
    ایشان بااشراف به مسئ ایشان باسوءاستفاده بیکاری کارگران خان خانی ایجاد کرده وعقده حقارت خودشان را سر کارگران بی پناه خالی می کنند.ننگ.ننگ .ننگ.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      1 151
      چرا کارفرما نمیشی ؟ اگر اینقدر دلنشین و خوبه ، شما هم برو کارفرما شو ، بالاخره هر کسی به اندازه عقل و فکر و توان ریسکش پول درمیاره ، یاد دادن به همه ما " پول دیگران را نشمارید "
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    51 1
    حرف باید از بطن کار باشد تا کسی سرمایه گذار نباشد مفهوم سود و زیان را درک نمی‌کند این مطالب را بیست سال پیش توی یک گذارش تلویزیونی با یک متر تو دستم به گذارشگر صدا و سیما گفتم گفتم به دادمون برسید ماتوان تولید این متر روهم نداریم چرا باید از چین بیاد چون می‌دیدیم چین مارو داره میبلعه بعد توی میز گرد پخش کرد وکارشناسا بیست سال پیشهم حرف میزدند ولی کو اجرا پس تا بیست سالیبعد هم تا اجرا نباشه همین داستانه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    54 0
    سلام اقا من فروردین ماه در ایام نوروز برای شهرداری کار کردم حدود بیست روز هنوز تا امروز پولی بهم ندادن پیمانکار میگه سازمان هنوز پولی بهم نداده میخام بگم راهنماییم میکنین چطوری شکایت کنم؟مرسی ممنون
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    61 1
    این پولهایی که به اسم حقوق وزارت کاری یا کارمندی به ملت میدن از فحش بدتره،خودشون سه سال پیش گفتن زیر سه و نیم ملیون حقوق یعنی فقر اما در سال 96 دارن نهصد هزار تومن حقوق میدن به ملت،کارگر و مهندس و کارشناس هم نداره همه جا وزرات کاری بعضی جاها هم کمتر،همون برده کشی میشه دیگه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    41 0
    افزايش حقوق با سرعت لاك پشتي و افزايش تورم و گراني با سرعت خرگوشي ...
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    26 0
    سلام انها که 10درصد بیشتر افزایش نمیدن پس لطفا کارگران شریف را مسخره نکنن که مسخره حودشانند.میخواستن حقوق خودشان را قانونی کنن که کردن
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    49 0
    متاسفانه همین حقوق 800000هزارتومانم که کارگر می گیره از نظراقایان مدیرها زیاده برای کارگر
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    24 2
    ما چی بگیم با حقوق 120 تومانی
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    17 0
    اینها همه بازی که از چند ماه قبل مثلا کارگروه تشکیل می دهند برای خودشان با این نشست اشتغال زایی مکنند ودست آخر میگن چون تورم نداریم حقوق هم فلان قدر پس زمانی گه تورم بالای چهل درصد بود چرا حقوق با تورم هم ردیف نمیشد مگر نمی گویند زیر سه میلیون دویست زیر خط فقر است پس چار اندرخم یه کوچه دارن دست میدازند چند میلیون کارگر زحمت کش را.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    45 0
    کارگر یعنی بدبخت یعنی کسیکه هشتش گره نهش هست
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    26 1
    حالا منظور از مدیران نخبه کیا هستن که می گن باید 24 میلیون بگیرن؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    57 6
    اینجا ایران‌است . سرزمینی که گردن ملت را با پنبه میبرن‌ اره اینجا ایران است ... جایی که حق کارگر رو میخورن بعد میگن تورم فلان و اقتصاد فلان ... حقوق های خودشونو قانونی کردن . اما ... فقط یک چیز خدا میخواییم مهدی فاطمه خودت ظهور کن ... و دیگر هیچ ...
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    63 0
    توان کارفرماها را هم در نظر بگیرید این دیگه خیلی مسخره است کارفرماهای ما همه لکسوس و بی ام دبلیو و بنزs500 و ... سوار میشن و سفرهای خارجیشون هم که به راهه موقع حقوق کارگر که میرسه این اراجیف رو از کجا میارین؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    38 2
    خودتون رو زدین به خواب ؟؟؟ یه نگاه به خیابونای شهرتون بکنید راه دوری نمیره. دولت هم که قدرت اجرایی نداره و فقط نظاره گر هستش. تازه همین کارفرماها با رانت همین کارگرا انواع و اقسام وامها رو میگیرن و واسه خودشون جاهای دیگه سرمایه گذاری میکنن
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    22 0
    سلام باز اسفند وداستانهاي هميشگي عزيزان مسلمون تويي كه به عنوان نماينده كارگرا اونجا نشستي اگه تونستي خودتو جاي كارگر بزاري هنر كردي
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    27 0
    تا اینجا کارفرمایان همه جوره پادشاهی کرده اند حال اگر دو سه سال اندکی سخت بگذرانند هم به جایی برنمیخورد
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    44 6
    آقا نخرید تا ورشکست بشه یاد بگیره با کارگر چطور رفتار کنه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    36 1
    چرا انقدر دير پوشش داديد؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    19 2
    دستشون درد نکنه
  • محسن A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    34 1
    چقد احساس بدبختی میکنم...
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    31 0
    کارگر یعنی بدبخت یعنی کسیکه هشتش گره نهش هست
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    2 110
    اقا تو را به خدا منصف باشید.. من ایشان را نمیشناسم.. ولی کسی که با این ،ضع اقتصادی داره یک کتر تولیدی را انجام میده را نباید این طوری سرکوب کرد. شما از تک تک کارگران سوال کنید ایا حاضر هستند بخاطر این موضوع از کار بیکار شوند یا نه.. این کارفرما روش خودش را در نظر قرار داده . و میبینیم که روش اقتصادی درستی هست. حتما با مشگلات مواجه شده و راه حل را اینطور دیده نو را به خدا کاری نکنید که این واحد هم مثل بقبه تعطیل بشه. بخاطر اینکه مدیر کارخانه از روش خودش استفاده میکنه حتما روش درستی بوده که تا به حال تعطیل نشده..
  • کوروش A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    109 3
    این بنده خداشاگرد حاج سعید ارغوانی /طوسی/ نبوده .
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    25 0
    طرف بیمار روانیه. مگه برده گرفته ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    19 1
    وقتی سندیکا های کارگری رو بستید .نتیجه ی به جز این نداره
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    20 2
    یاد کره شمالی افتادم
  • محمد A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    28 1
    کارفرماهای این مدلی کم توی کشور نداریم . کشوری که پتانسیل کسب درآمد بیست برابری از توریسم داره خیلی نیاز به صنعت قرون وسطایی نداره . باید دولت پوست از کله این کارفرماها تو صنعت بکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    36 3
    من یه پرستار خانم هستم که برای یکی از بیمارستانهای بزرگ دولتی تهران کار میکنم تو ایام عید که همه مدیران و پزشکان در کنار خانوادهاشون خوش میگذروندن به دلیل کمبود نیرو اعلام کردن هر پرستاری در ایام تعطیلات 100 ساعت اضافه کار کند 500 هزار تومان اضافه کار دریافت خواهد کرد ولی پس از 5 ماه هنوز هیچ پرداختی انجام نشده است آیا این برده داری نیست
  • رضا IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    106 2
    من تو کارخونه ی چسب هل کار میکردم من رو که اون روز مریض یودم و بیش از ده دقیقه در دستشویی ماندم اخراج کردند اخه قانون هست ماندن در دستشویی بیش از ده دقیقه ممنوع است به خداوندی خدا مریضه استخدام میکنه بعد به بهانه های الکی اخراج میکنه تازه کارگراشو هم میزنه به خدا خودم شاهد بودم کارگر رو با بادیگاردش زدند و بیرون انداختن چون یکم دستش کند بود بدبخت
    • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
      2 0
      برده داری
  • نوری A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    29 1
    با سلام: مسئولین علما آقایون آقا زاده ها مردم در حال پچ پچ هستند نکند این پچ پچ ها به فریاد تبدیل شود. کی می گفت "من یک موی این کوخ نشینها را به صد کاخ نشین نمیدم"
  • مهدی IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    20 0
    من در شرکتی کار میکنم که بعد از سال خر حمالی کردن با مدرک لیسانس مدیریت ...شرکت به راحتی روز به روز تهدید به تعدیل نیرو میکنه ...قراردادهای چند ماهه میبندن .. به پوشش و حتی کوتاه کردن محاسن هم کار دارن ..پاداش و مزایا و ... بخوره تو سرمون ...بعد هی زور میزنن ازدواج کنین ..بچه بیارید..از دو ماه دیگه ام خبر ندارم که سر کار هستم یانه
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    16 1
    این رئیس روانی از همون دست آدمهاست که مصداق چون به خلوت میروند آن کار دیگر می‌کنند.واقعا برای ملت متاسف و متاثر شدم .قرار بود مقام والای انسانی داشته باشیم.شدیم حیوان هایی که حق صحبت و اندیشه هم نداریم.برای خلیل های نظری نمیدانم چه چیزی باید خولست
  • mostafa A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    4 30
    کار خونه دار عشقش کشیده قانون اینجوری گذاشته هر کی دوست داره بیاد کار کنه هرکی نمی خواد بره به سلامت
    • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
      2 1
      شما هنوز همچون سران کشور در دوره قاجار گیر کردید. یه کم اطلاعاتتو زیاد کن. یه چند سالیه یه قانونایی به اسم قانون کار و حقوق بشر تو دنیا وجود داره . یادت باشه تو ملک خصوصی هم بردگی و سو استفاده از قدرت تهدید و هر اقدامی که ناقض حقوق قانونی شهروندان باشه جرمه و مستوجب جزا.
    • mostafa A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      0 0
      این ی قانونی هست بین کارگر و کار فرما به هیچ احد الناس دیگه ای هم ربط نداره ی مثل هست میگه کار فرما راضی کارگرراضی گور پدر ناراضی
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    2 0
    نخریدن تولیدات یک شرکت عامل بیکاری نبوده و نیست چرا که با خرید آن کالا از شرکت های دیگر موجب اشتغال گروه دیگری فراهم می شود بعلاوه اینکه دست افراد خودکامه و تازه به دوران رسیده از منفعت ناشی از استثمار کارگران کوتاه می گردد.
  • بی نام RO ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    1 5
    حالا انقدر به این موضوع گیر بدهید تا کارخانه را تعطیل کند و جماعتی بیکار شوند.