وزیر جدید ارتباطات معضل اینترنت‌های خانگی را سیم مسی عنوان کرده و از توسعه فیبر نوری سخن گفتند.

ایسنا در گزارش منتشر شده به نقل از وزیر چنین نوشته است:{لینک}" جهرمی با بیان اینکه معضل جدی اینترنت‌های خانگی «سیم مسی» است که امروز زیر دو مگابایت سرعت را منتقل می‌کنند، گفت: این سیم‌ها به خوبی نمی‌توانند سرعت را منتقل کنند و راهکار آن اجرای پروژه FTTB یا FTTH است که شرکت های FCT مجوز گرفته اند و فکر می‌کنم ظرف یک سال تا یک سال و نیم آینده در سطح هر شهر کلان کشور پروژه فیبر نوری‌مان اجرا شده باشد و برای VDSL هم تلاش می‌کنیم که شرکت‌ها را افزایش دهیم تا در زمانی کوتاه تر از هجده ماه این ظرفیت ها را پیاده سازی کنند تا بتوانیم سرعت متناسب برای اینترنت را تا یک مگابیت افزایش دهیم."

ذکر چند نکته در پاسخ به این جملات ضروری است:

اولا 2 مگابیت بر ثانیه باید باشد نه 2 مگابایت! (این مشکل را وزیر قبل هم که فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک بود داشت و البته مگاهرتز و گیگاهرتز را با گیگابیت و بایت اشتباه می کردند)

ثانیا بر اساس برخی راهکارهای ضروری می‌توان سرعت اینترنت را روی کابل مسی در تئوری تا 1 گیگابیت بر ثانیه هم افزایش داد. (استاندارد G.fast/ ITU-T G.9701)

در حالت عملی نیز از طریق VDSL2 می‌توان سرعت را تا 200 مگابیت بر ثانیه روی خطوط کابل مسی بالا برد و با آپگرید ساده و هزینه کمتر می توان سرعت بیشتری را به کاربر داد.

ثالثا در بحث توپولوژی‌های مبتنی بر فیبر می‌توان از FTTC هم با هزینه‌های کمتر بهره برد.

 

کند بودن روند اجرای پیاده سازی فیبر نوری در کشور باعث شده تا سیستمی که آماده شود، نیاز به آپدیت داشته باشد و سیگنال با کلی باگ به درب خانه ها خواهد رسید و سرعت مطلوب از دست می رود. سیستم فیلترینگ نیز که پکت ها را بازشماری، کَش و احتمالا ذخیره می کند نیز بر کندی اینترنت موثر بوده و بنابراین با ایده آل یک شبکه پرسرعت فاصله خواهیم داشت.

اگر یادمان باشد سال 1389 بود که کنسرسیوم ایرانیان نت یا اپراتور چهارم ایجاد شد تا بتواند تا پایان سال هشتمِ فعالیتش 6 میلیون و 870 هزار درگاه فیبر نوری برای اتصال منازل به اینترنت ایجاد کند. یادتان هست؟  6 میلیون پورت چه شد؟ قرار بود تا پایان 1395 در 7 شهر فیبر نوری دم درب خانه ها باشد. چه شد؟ قیمت و کیفیتش بحث دیگری دارد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام1 IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    29 54
    اولا سرعت اینترنت بر حسب مگابیت بر ثانیه هست دوما استاندارد جی فست تا فاصله 50 متری سرعت یک گیگابیت رو ارائه میکنه و تجهیزات در ورودی اپارتمان ها نصب میشه سوما که وی دی اس ال 2 تا 300 مگابیت بر ثانیه در فاصله 250 متری هم میده و اصولا یک گونه از فایبر تو د ایکس حساب میشه هر جفتشون فقط طول سیم مسی در اولی بسیار کمتر و در دومی کمتر از ای دی اس ال هست...تمام تکنولوژی ها و استاندارد هایی که شما اسم بردید به صورت هیبرید از فیبر و سیم مسی پیاده سازی میشه و اینجور نیست که شما فکر کنید کلا روی سیم مسی 1گیگابیت بر ثانیه سرعت میگیرند اونم تو هر فاصله ای از دی اس ال لم خلاصه که یکم مطالعه کنید بعد گیر بدید به این و اون
    • بی نام2 A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      49 4
      برادر محترم 50 متر نه بلکه 250 تا 300 متر در استاندارد 2014 . همین 300 متر خیلی از هزینه ها را کاهش می دهد. بعد توپولوژی جدید روی فیبر نیز موجود است که با بهینه سازی شبکه می توان با سرعت بیشتر خدمات رسانی کرد. 1 گیگابیت هم در بالا نوشته شده توئری اما در عمل می توان با وی دی اس ال 2 تا 200 مگابیت بر ثانیه افزایش داد. بنابراین مطلب کاملا با مطالعه گفته شده و بهتر است شما کمی آپدیت کنید خودتان را . وابسته بودن به ترم دانشگاهی مهندسی الکترونیک متعلق به 20 سال پیش دردی را از مردم ما دوا نمی کند.
    • بی نام1 IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      4 18
      استاندارد جی فست در فاصله 250 متری سرعتی معادل 150 مگابیت بر ثانیه خواهد داشت حتی ایکس جی فست هم نمیتونه به این سرعتی که شما گفتید تو فاصله 250 متری بسه،منظورتون از توپولوژی جدید چی هست؟اسم ببرید.در حالت کلی وقتی شما فاصله بیشتری روی سیم مسی طی میکنید فرکانس شدیدا ضعیف میشه و نمیتونید به سرعت اولیه که با فرکانس بالا برای مسافت کوتاه ایجاد شده برسید،وی دی اس ال 2 در استاندارد 35 بی سرعت 300 مگابیتی ارائه می دهد که شما گفتید 200 مگابیت،بنده حرف هایی که زدم با مطالعه از روی منابع معتبر هست در ضمن برای اطلاعتون میگم که تمام کافو های نوری که در خیابون ها نصب شده با استاندارد وی دی اس ال 2 سازگاری کامل دارند و همچنین شرکت مخابرات در حال پیاده سازی فایبر تو د هوم هست
    • بی نام2 A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      19 2
      عرض کردم شما آپدیت نیستید. من براتون لینک می فرستم تا ببینید با کابل مسی در فاصله 400 متری می شه تا 1 گیگابیت سرعت پیدا کرد. فرکانس 212 MHz را فراموش نکنید. https://networks.nokia.com/sites/live/files/pr1506012158_graphic.jpg لینک مال کمپانی نوکیا هست. فکر کنم نوکیا رو قبول دارید؟ یا اونهم جزو منابع معتبر شما نیست؟ بهتره کمی با این لینک خودتونو و آقای جهرمی را که بهش مشاوره می دید آپدیتش کنید: https://networks.nokia.com/solutions/vdsl2-vectoring
    • امین A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      9 1
      تند نرو 2 مگابایت بر ثانیه درسته که میشه 16 مگابیت بر ثانیه
    • بی نام1 IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      3 6
      همین عکسی که فرستادین خودتون هم نگاه کردید؟؟همین عکس نشون میده در فاصله 400 متری با استفاده از g.fast میشه 200 مگابیت گرفت شما گفته بودید با vdsl میشه 200 مگابیت گرفت،نکته بعدی اینکه اصلا هیچ جای این دو لینک فرکانس 212 مگاهرتز نداریم و کلا g.fast از فرکانس 106 مگاهرتز استفاده میکنه بعدم این تکنولوژی ها یه قسمت زیادیشون روی فیبر هست و فقط 400 متر باقی مونده روی سیم مسی اجرا میشه
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      6 2
      آقای خراسانی عزیز انگار دلت خیلی پره از ایشون, سرعت ای دی اس ال تو تهران حداکثر 16 مگا بیت بر ثانیه هست که میشه همون دو مگا بایت بر ثانیه . ایرادی به ویزیر وارد نبوده در ضمن استانداردی که شما نام بردید رو با توجه به محدودیت فاصله برای اکثر کاربرها قابل دستیابی نیست. اگه دیدید تو کشورهای دیگه داره رو بستر سیم انتقال اطلاعات با نرخ بالاتری انجام میشه به این دلیلیه که کابل آنها از نوع زوج به هم تابیده نیست و روی بستر تلویزیون کابلی که پهنای باند خیلی بیشتری رو ساپورت می کنه انجام میشه که کابلش از نوع کواکسیال هست.
    • جهانی A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      11 1
      وزیر قبلی هم بلد نبود. وزرای قبلی هم بلد نبودند. مشکل این است که چه کسانی سکان مدیریت آی تی را در دست دارند. و متاسفانه هیچی بلد نیستند.
    • بی نام2 A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      7 1
      جمله رو بخونید دوباره . قاطی نکنید."سرعت اینترنت را روی کابل مسی در تئوری تا 1 گیگابیت بر ثانیه هم افزایش داد. (استاندارد G.fast/ ITU-T G.9701) در حالت عملی نیز از طریق VDSL2 می‌توان سرعت را تا 200 مگابیت بر ثانیه روی خطوط کابل مسی بالا برد " این جمله هم درباره 212 مگاهرتز: Anticipated amendments will use frequencies up to 212 MHz and take bit rates to 1 Gbps and beyond. شما مثل اینکه کلا 212 مگاهرتز به گوشتون نخورده . واسه همین مشاوره غلط می دید به وزارت ارتباطات
    • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      1 0
      همون سرعت دو مگابیت واقعی رو بدن بقیش پیشکش. یه سایت مثل لینک زیر در سرور آلمان را الان بخوای باز کنی حدقل 10 ثانیه طول میکشه، http://increaseheight.ir/ اونم سایتی که حتی حجم کل داده ها به همراه تصاویر زیر 200 کیلوبیت باشه سرعت های اسمی ارائه شده فقط اسمی هستن، اجرایی نیستن متاسفانه
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      1 2
      مگابایت واحد سنجش سرعت نیست / مگابیت واحد سنجش سرعت هست. لطفا این دو را از هم تفکیک کنید. اپراتورها از اعداد بالاتر سو استفاده می کنند و کاربر را به اشتباه می اندازند. وقتی سرویس را می خرید متوجه می شوید همه چیز با بیت کنتور می اندازه . یک کلکی از سوی اپراتور انجام می شه تا بفروشه سرویس و به مشتری
    • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      3 0
      مشکل اینترنت ایران وجود امثال همین اقای جهرمی و نگاه امنیتی به اینترنت و همچنین انحصار اینترنت است که دست مخابرات است که همه می دونیم مخابرات هم دست کیه.هزینه سیاست ها و کنجکاوی هاشون رو از جیب مردم می گیرن و این اینترنت ذغالی را به قیمت بهترین اینترنت دنیا به ما می فروشند اونم حجمی
  • بی نام US ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    72 6
    تازه اقای روحانی گفت ما بهترین ادمها رو وزیر کردیم. مگه نگفت. مردم بخور بخور در پروژه فیبر نوری رو از یاد نبردن که زمان احمدی نژاد استارت خورد
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    52 2
    الان مشکل عمده ما گرانی پهنای بانده. سرعت های بالا هم به صورت ثابت هم همراه برای همه در دسترس است، اما قیمت تمام شده هر گیگ بسیار بالا است. به نظرم وزیر جدید باید روی افزایش پهنای باند بین المللی و کاهش قیمت تمام شده برای کاربر نهایی تمرکز کنه.
  • رحيم IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    95 10
    اين هم از وزير ارتباطات.با اين معلومات چه بلايي بر سر مصرف كننده ها نازل خواهد شد.خدا داند.تخصص اين بنده خدا در شنود بيشتر هست تا ارتباطات.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      32 2
      البته میتونه اشتبه از خبرنگاران و سردبیران هم باشه چون خیلی هاشون فرق بیت و بایت رو نمیدونن و براحتی اینا رو به جای هم استفاده میکنند هر چند که این مسئله هم نمیتواند احتمال بی اطلاعی وزیر را از بین ببرد چون اغلب به جای کار فنی فقط مدیریت کرده اند که در آن هم خوب نبوده اند
    • بیتا A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      7 1
      خیلی ها فرق بیت و بایت را نمی دانند. سرعت اینترنت را مگابیت بر ثانیه می گویند. ترافیک را مثلا م گویند با حجم 2 گیگابایت در ماه که حجمی میشه. هیچ آدم فنی درباره سرعت نمی گه مگابایت مگر بی سواد باشه یا مهندس الکترونیک که چیزی از آی تی بلد نیست
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    6 27
    همه با سوادا... ماشاءلله. با حرف‌های آقای خراسانی موافقم اما ایشان نیز در نگارش خود از اولاً، دوماً، سوماً استفاده کرده‌اند که صحیح نمی‌باشد.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      29 1
      استفاده از می باشد و نمی باشد هم صحیح نیست
  • بی نام DE ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    13 1
    بالاخره وقتی وزیر حرف از تکنولوژی کابل نوری می زنند یه عده که در کار کابل مسی بودند به مشکل می خورند و هر جرفی ها خواهند زد و هر کاری را خواهند کرد که جلوی کابل نوری را بگیرند . در حد بحث بین علمای مخابرات اشکال نداره ولی شما را به خدا قسم ،اطلاعات غلط به مراجع ندهید و فتوای غلط نگیرید
  • سعیدی RO ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    13 0
    اگر بلد باشیم نه اگر بخواهیم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    3 0
    حق با شماست ولی نه روی این سیم مسی
  • سیا A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    36 2
    شاید این بنده خدا در حوزه شنود صاحب نظره که احتمالا فایلهای شنود بر اساس مگابایت ذخیره میشدن در حوزه ارتباطات که مگابیت بوده یکم طول میکشه وارد بشن و صاحب نظر بشن.درکشون کنید لطفا
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    24 5
    ...بی سواد همینه، خدا به داد ملت برسه.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    7 0
    مشکل از پایین بودن کیفیت سیم های تلفن داخلی است.
  • امین A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    13 1
    2 مگابایت درسته من خودم adsl نصب میکنم سرعت adsl در تئوری و در بهترین حالت حدود 20 مگابیت برثانیه هست به خاطر فرکانسش یعنی چسبیده باشی به مخابرات و سیم هم مشکل نداشته باشه ولی بالاترین سرعتی که من نصب کردم همون 15 16 مگابیت بر ثانیه یا همون 2 مگابایت بر ثانیه بوده حالا یه ذره بالا یا پایین تر
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    12 0
    سیم مسی با این وضع اتصالاتش کلی نویز داره عزیزم
  • محبی US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    0 2
    شکی نیست یکی از اظهارات شما ناراحت شده و داره اشتباهات غلطی که به وزیر داده رو لاپوشانی می کنه تو کامنت ها. همین ها متاسفانه سوار بر پروژه ها شده و علوم قدیمی رو به خورد مردم می دهند و وزیر هم حرف اونها رو تکرار می کنه.
  • حسن US ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    4 0
    بهینه سازی فیبر نوری با FTTK امکان پدیر هست. فکر کنم مهندسان مخابرات اینها رو بلد نیستند و دارند روی ورقه های ترم دانشگاهیشون پروژه رو جلو می برند. وزیر هم که کلا از اینها مشاوره غلط می گیره. در ضمن مگابیت بر ثانیه می گن سرعت و نه مگابایت
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    6 0
    من که سر درنمی آرم اما به آقای جهرمی توصیه می کنم هزینه و فایده را با کار دقیق کارشناسی تعیین کرده و سپس دست به انجام کار بزنند. شما تازه کار هستی اما این ملت سالهاست رفتار مسئولین را تحت نظر دارد. کار بدون کارشناسی دقیق ممنوع.
  • 123 A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    26 1
    مشکل اصلی سرعت اینترنت ایران نوع کابل و فیبر نوری و فرکانس و دانش مهندسی و .... نیست مشکل نخواستن سرعت بالا و سیستم فیلترینگ است.
  • بی نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    2 0
    سیستم فیلترینگی که رو شبکه گذاشتین خودش مشکل ساز هست سرعت رو پایین میاره اون باید کامل برداشته بشه بعد قیمت اینترنت بیاد پایین فعلا تا 10 مگا بیت هم ارائه کنید خیلی خوبه و قیمت هم پایین باشه اینترنت هم نامحدود باشه مثل همه جای دنیا این وضعیت الان همش دردسر هست فیبر نوری هم خوبه ولی اولویت با کاهس قیمت برداشتن فیلترینگ و افزایش سرعت مسی تا 10 مگ هست
  • امیرحسین A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 1
    من تو یه خبر خوندم ، برای اتصال ژاپن و آمریکا ، فیبر نوری از زیر اقیانوس می برند
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    0 0
    البته حرف آقای جهرمی در رابطه با ۲ مگابایت در ثانیه کاملا صحیح است. دو ضربدر هشت همان ۱۶ مگابیت در ثانیه که در حال حاضر حدحداکثر همان ۱۶ مگا بیت در ثانیه خواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 0
    لطفا یک فکری به حال ما بکنید به ما می گویند چون شما خونه تون از مخابرات فاصله داره حداکثر ۱ مگ و کمتر بهتون می دیم آخه کی گفته که نصف مشهد رو با مخابرات شهید صابری پوشش بدین که آخرش بشه این یک مخابرات دیگه تاسیس کنید که اینجوری نشه فاصله مون هم کمتر از 5 کیلومتره