رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی هنگام دفاع از وزرای پیشنهادی گفت: دولت دوازدهم فرای اصول گرایی، اصلاح طلبی و اعتدال‌گرایی است، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهد داد.

آقای روحانی که خود اصول گرایی است که پرچم اعتدال را در کشور به دست گرفته و مورد حمایت گسترده اصلاح طلبان است به درستی جایگاه دولت را در نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار داد و کابینه را فراتر از جناح بندی‌های کشور دانست. دولت در جمهوری اسلامی دولت و خدمت‌گزار یک جریان و جناح سیاسی نیست، بلکه خدمت‌گزار ملت و کشور است. دولت دوازدهم اگر می‌خواهد دولت موفقی باشد بایستی نکات زیر را در راستای سخنان رئیس جمهور مورد توجه قرار دهد؛

یکم/ دولت دوازدهم باید کاری کند که مورد اقبال و حمایت اقشار و طیف‌های مختلف مردم قرار گیرد و اگر می‌خواهد مردم دولت را از خودشان بدانند و با سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت هماهنگ شوند، بایستی همه جهت گیری‌ها در جهت منافع مردم و افزایش رضایتمندی مردم معطوف شود. وقتی قدرت ملت و دولت در هر بخشی به هم آمیخته شود، موفقیت کم نظیری می‌آفریند.

دوم/ رئیس جمهور و تک تک وزرای انتخابی می‌دانند که جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف با مشکلات و چالش‌های بزرگی روبرو است. مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بین المللی،‌فضایی را برای ایران اسلامی ترسیم کرده است که بیم آن می‌رود متهم به کم کارآمدی یا حتی ناکارآمدی شود. دشمنان کینه توز ایران اسلامی ازهمان روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با تحمیل شرایط و پمپاژ تبلیغات، تصویر فوق از نظام اسلامی رقم بخورد. بنابراین دولت دوازدهم در یک مقطع تاریخی و با مسئولیت دو چندان، کار سخت و در عین حال تاریخ سازی را برعهده دارد. این دولت باید بتواند با سربلندی کشور را از این پیچ تاریخی عبور دهد. توفیق در انجام این مسئولیت میسر نخواهد شد الا اینکه همان‌گونه که رئیس جمهوری تصریح کردند، دولت فراتر از جناح بندی‌ها به مصالح مردم و کشور و نظام بیندیشد و تمام تلاش خود را برای افزایش کارآمدی نظام بکار گیرد و از همه نیروهای خوش فکر و کارآمد استفاده کند.

سوم/ بی‌تردید بخش قابل توجهی از مشکلات کشور بیش از آنکه نشان دهنده قدرت تحمیل دشمنان باشد، بواسطه بی‌توجهی‌های خودمان رقم خورده است. متأسفانه در دو دهه اخیر بسیاری از فرصت‌ها و امکانات کشور در جریان دعواهای سیاسی هدر رفت و بسیاری از نیروهای خدوم و کارآمد خانه نشین و منزوی شدند. رقابت‌های سیاسی تا وقتی که بر منافع ملی سایه نیفکند برای کشور فرصت است، ولی باید اذعان کرد امروز اغلب منافع جناحی و بخشی بر منافع ملی ترجیح داده می‌شود. در چنین شرایطی دولتی که در پی منافع ملی است باید خود را از وابستگی‌های جناحی رها و تلاش خود را معطوف به کارآمدی و سربلندی نظام و کشور و آسایش و رفاه ملت کند.

سرمقاله روزنامه 19 دی شماره سه‌شنبه 31 مرداد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =