اتفاقات مهمی که در این هفته قابل توجه است، بحث کنار رفتن «استوات بنن» یکی از مخالفان سرسخت برجام و نژاد پرست افراطی بود که طرفدار جنگ تمدن‌ها و یکی از مهره‌های اصلی سیاست‌‌های حمایت‌گرانه ترامپ و ضدیت با مسلمانان بود.

از طرفي پيگيري استيضاح ترامپ در كنگره آمريكا، ناراحتي عربستان از افشاء درخواست ميانجي‌گري عراق بين ايران و عربستان از اتفاقات بسيار مهم بود. عربستان از افشاي اين خبر توسط عراق ناراحت و آن را تكذيب كرد، درحالي كه علائمي از بهبود رابطه ايران و عربستان به چشم ميخورد .همزمان عربستان در حال تلاش جدي براي جلوگيري از نفوذ ايران در مناطق سني نشين عراق است و براي سرمايه گذاري با عراق اعلام همكاري كرده است.

اطلاعاتي كه از عراق مي‌رسد حاكي از تقسيم كاري بين عربستان، آمريكا، ژاپن و چين جهت حضور در بازارعراق و جلوگيري از نفوذ ايران در اين بازار مي باشد و منابعي را براي حضور در اين بازار تدارك ديده‌اند.

بنابراین مابايد اخبار وتحولات عراق را بطورجدي رصد كنيم وباتجديد ساختار در روابط با عراق و حفظ بازار و توسعه آن، اقدام كنيم و در اين راستا تمام ارگان‌هاي درگير در عراق بايد با همكاري هم‌ديگر نه تنها سهم خود را حفظ كنيم بلكه تلاش كنيم كه اين سهم را افزايش دهيم.

تحليل رفتار كاري من حاكي از آن است كه در روزها و هفته‌هايي كه كار زياد دارم، تمامی برنامه‌هايم روي نظم انجام و پیش می‌رود و به ورزش و سایر كارهاي شخصي‌ام نيز ميرسم، ولي در روزهايي كه برنامه كاري‌ام سبك‌تر است، نظم لازم را ندارم و بعضي از برنامه‌هايم كنسل مي‌شود. بطور مثال در اين هفته واليبال دوشنبه را از دست دادم و يا روزنوشت را در حاليكه در آخر هفته در مشهد مقدس فرصت كافي داشتم، ننوشتم که با تاخير تقديم دوستان ميشود واز هفته نوشت هم رد شده است.

در هفته‌ای که گذشت لابی برای کسب رای اعتماد سه وزير آقایان زنگنه، شریعتمداری و کرباسیان را آغاز كردم و برای حمايت از برنامه‌های این دوستان چندين مصاحبه داشتم.

قرار بر این بود که شنبه بعدازظهر نشستی در سازمان توسعه و تجارت با حضور آقای خسرو‌تاج و سایر دوستان و دست‌اندرکاران روابط با عراق در مورد تخصیص وام از صندوق توسعه ملی براي پروژه هاي فني ومهندسي اقليم داشته باشیم که اطلاع دادند به علت نشست نشست مشترک آقای شریعتمداری با معاونان آقای نعمت‌زاده كنسل شده است ، بنابراین، به اتاق ايران رفتم و در نشست اقايان شريعتمدار وكرباسيان با فعالان اقتصادي شركت كردم.

در جلسه اتاق ایران با آقایان شریعتمداری و کرباسچیان حضور یافتم و دوستان سوالات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. آقای شریعتمداری علاوه‌بر بحث‌های کوچک‌سازی، واردات و صادرات، بر بحث‌های آزادسازی نرخ ارز و ارتقا جایگاه بخش خصوصی و همکاری با بخش خصوصی تاکید کرد که مورد رضایت فعالان اقتصادی قرار گرفت. ضمن اینکه آقای كرباسيان از تجربه مدیریتی خودش گفت و برنامه‌هایی که برای خروج از رکود، تقویت بورس و اصلاح نظام بانکی دارد را بیان کرد. جلسه تا ساعت شش به طول انجامید و پس از آن عازم خانه شدم.

يكشنبه درگیر امور جاری اتاق مشترك از جمله همایشی که درشهریور‌ ماه خواهیم داشت. برای پیگیری دعوت از برخی مهمان‌ها و سخنرانان با اقاي عقيل موسوی رایزن بازرگانی عراق در ایران تماس گرفتم و دعوتنامه‌ها را برای عزیزان فرستادم تا از این کانال برای دعوت مدعوین عراقی اقدام کرده باشیم و مطمئن باشیم که این عزیزان در سمینار شرکت می‌کنند.

بی‌نصیب ماندن بغدادنشینان از روابط تجاری ایران و عراق
یکشنبه صبح یک نشست مطبوعاتی با رسانه‌هایی که در این مدت اخبار مربوط به اتاق مشترک را خوب پوشش داده بودند به بهانه روز خبرنگار داشتیم. در این نشست پنج الی شش نفره، درباره مشکلات تجاري در روابط ایران و عراق درد دل کردم و به نکته‌ای كليدي اشاره کردم که «بغدادنشینان » از روابط تجاری ایران و عراق سودی نمی‌برند و کمتر کسی در بغداد وجود دارد که سراغ روابط تجاری ایران و عراق را بگیرد. متاسفانه، مدیران سیستم‌های اداری عراق از سلامت لازم برخوردار نیستند و تجار بزرگ عراقی هم خواستار همکاری با ایران نیستند. همه این‌ها از عوامل منفی در روابط تجاری ایران و عراق است. همچنین به رابطه تعرفه‌ها و مسائل بی‌ثباتی قوانین و مقررات عراق اشاره کردم و چون توسط اغلب رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ایرنا، ایلنا، فارس و واحد مرکزی خبر پوشش داده شد می توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

دوشنبه چند نشست با اعضای اتاق داشتم كه علاقه‌مندند از ظرفیت اتاق برای توسعه روابط تجاری باعراق استفاده کنم. توضیحات مفصلی در اين باره به آنها دادم و در ادامه پیگیر همایش شهریور ‌ماه شدم. با وزارت کشور مکاتبه کردم تا اتاق مشترک عضو ستاد اربعین شود و در جریان تصمیماتی که در این رابطه گرفته می‌شود قرار گیرد. از طرف دیگر نشستی با اعضاي منتخب به عنوان «مرکز مشاور حقوقی و حل اختلاف اتاق» داشتم و در مورد شش موضوع با آنها به توافق رسیدیم.
ا- داوري بين تجار ايراني وعراقي و حل اختلاف بين اعضا اتاق
٢- تدوين متن قرارداد‌های تجاری ، نمايندگي ، حق العمل كاري
٣- بررسي رویه‌های تجاری، گمرکی، حقوقی و استاندارد‌های بین دو کشور و در صورت امکان راه‌حل‌هایی برای یکسان سازی قوانین
٤- پيگيري مسائل حقوقي اتاق
٥- مشاور حضوري حقوقي به اعضا
٦- برگزاري سمينار ودوره هاي اموزشي حقوقي وقراردادي

در نهايت كليات اين موضوع مورد مذاكره و گفتگو قرار گرفت و بندهايش با اساس‌نامه تطبيق داده شد و مقرر شد كه جلسه آينده هيئت رئيسه در دستوركار قرار گيرد. انشالله هرچه زودتر مركز مشاور حقوقي را براي كمك به اعضا و بحث‌هاي آموزشي در اين زمينه راه اندازي كنيم. بعد از آن، طبق معمول به طرف غرب تهران حركت كردم تا در بازي واليبال حضور يابم، متاسفانه به علت ترافيك سنگين و خستگي سفر مشهد از رفتن به واليبال انصراف دادم و براي اولين بار زودهنگام به خانه رفتم.

تفاوت وسیع تعرفه‌ها در مرزی به باریکی مو
سه‌شنبه صبح زود به همراه يكي از دوستان عازم فرودگاه شدم و ساعت 5:30 صبح پروازي به ايلام داشتم. باتوجه به هماهنگي كه آقاي فروتن، رياست محترم اتاق ايلام با مسئولان ذيربط در استان ايلام و روساي اتاق بازرگاني، گمرك و استانداري استان واسط انجام داده بود، بنا شد نشستي مشترك داشته باشيم. حدود ساعت هفت به ايلام رسيديم و به همراه آقاي فروتن عازم مرز مهران شديم. فاصله به بيش از يك ساعت به طول انجاميد. در مسير مكا‌ن‌هايي درحال تعريض بود كه در حال آماده‌سازي براي مراسم اربعين بود و بعيد ميدانم كه اين مسير تا آن زمان كامل شود. قطعا اگر مسافران اربعين بخواهند با وسايل شخصي از مرز مهران به عراق عزيمت كنند دچار مشكل ترافيك خواهند شد. حدود ساعت 8:30 به مرز مهران رسيديم و ابتدا نشستي با رئيس گمرك داشتيم و در جريان كم و كيف مسائل اين مرز قرار گرفتيم. رياست محترم گمرك تماسي با گمرگ مرز "سومار "گرفت و پيگير دليل تفاوت تعرفه‌هاي دردو مرز شد. ايشان صراحتا اعلام كرد به علت نظارت كمتر در مرز سومار، باسكول اين مرز بار را كمتر اظهار ميكنند و اختلاف تعرفه براي تجار ناشي از كم اظهاري در گمرك سومار است، وگرنه در همه‌جا تعرفه يكسان است. براي اولين بار صبحانه كباب چنجه خورديم. من تابه‌حال صبحانه كباب نخوره بودم و ظاهرا اين رسمي در منطقه ايلام است. كباب بسيار خوشمزه‌اي بود و باعث شد كه بتوانم تا ظهر با انرژي و توان كافي در اين پايانه حضور پيدا كنم. از بازارچه مهران و ترمينال مسافرانش نيز بازديد كردم و از ساعت 11:30 تا 1:30 با حضور مسئولان عراقي جلسه‌اي مفصل داشتيم كه در ادامه به بخش‌هايي از اين نشست اشاره خواهم كرد.

در حاشيه نشست با هيات عراقي در مرز مهران فرصتي فراهم شد تا با فعالان تجاري ايلام و مهران گفتگو داشته باشم و به درد دل آنان گوش بدهم، به غير از مسئله تغييرات مداوم قوانين ومقررات توسط طرف عراقي به چهارمشكل اشاره كردند كه عبارتند از:
١- قطعي سبستم گمرگ ومعطلي بارها در زير افتاب وشرايط نامناسب
٢- ساعت كم كاري گمرگ ايران( ٨ تا ١٥) وعدم امكان ترخيص كاميونها خصوصا در زماني كه سيستم قطع شده باشد.
٣- تعطيلي دفتر استاندارد در مرز قبل از ساعت ١٥ وعلاف شدن حق العمل كاران
٤- عدم امكان تردد تجار وحق العمل كاران ايراني به محوطه گمرگي عراق( زرباطيه) و عدم امكان نظارت بر بارهاي ترانزيت و مذاكره با تجار وكارشناسان گمرگي عراق، در حاليكه عراقي ها مجازند با سپردن كارت بازرگاني به محوطه بازارچه وگمرگ ايران وارد شوند.

ساعت كار استاندارد و قطعي سيستم را بايد در تهران پيگيري كنم ولي آقاي مصطفايي رياست گمرگ مهران قول داد كه در زمان قطعي سيستم وت عطيلي دفتر استاندارد همكاري لازم را با ترخيص كاران بعمل اورد و اصولا تا زماني كه كاميون و باري جهت صادرات به عراق وجود داشته باشد گمرگ به كار خود ادامه دهد ورياست گمرگ نيز تا ساعت ٢٠ در گمرگ حضور خواهد داشت.

فرصتي فراهم شد تا با فرمانده هنگ مرزي ايران در رابطه با صدور مجوز جهت تردد فعالان اقتصادي در محوطه گمرگ عراق صحبت كنم. از نظر ايشان منعي براي تردد وجود ندارد واگر فعالان تجاري گذرنامه بهمراه داشته باشند مجاز خواهند بود تا بدون ويزا تردد کنند. ايشان نگران برخورد نامناسب طرف عراقي با تجار ايراني بود ومدعي بود در مواردي افراد ايراني را دستگير وروانه زندان کرده‌اند. لازم است در اين رابطه گمرگ مهران با گمرگ زرباطيه هماهنگي صورت پذيرد وامكان تردد اسان تجار فراهم شود.

انحصار در صدور مانیفست
اتاق‌هاي مرزي از ماه‌هاي قبل از اينكه در قلمرو گمركي ايران يك شركت انحصاري كار صدور مانيفست را بر عهده دارد و وجهي از فعالان اقتصادي دريافت مي‌كنند ناراضي هستند و در اين رابطه نامه‌نگاري‌هاي زيادي صورت گرفته است. در اين سفر فرصتي شد كه من از روند كاري اين شركت اطلاع يابم و در دفترشان حضور يافتم و نمونه مانيفست‌هاي صادر شده را ديدم. فعالان اقتصادي ايران، گمرگ مرز مهران، مسئولان اتاق ضرورتي در اين كار نمي‌دانند و در صدور مانيفست توجيه نيستند. اين مشكل نيز وجود دارد كه در مرز‌هاي مختلف، نرخ‌هاي مختلفي گرفته مي شود و ماشين‌هاي ترانزيت علاوه‌بر كارمزد حدود 50-100 دلار پرداخت مي‌كنند. لازم است اين معضل به طور جدي مورد بررسي قرار گيرد و اگر اين تصميم دولت عراق است، بهتر است در قلمرو آن كشو نيز اجرا شود. بعضي از مقامات استاني از وجود مانيفست در گمرك دفاع مي‌كنند و در مقابل نيز برخي به‌شدت مخالف ان هستند. بنابراين بايد در اين زمينه با همراهي پايانه‌ها، گمرك، مقامات استاني و ستاد توسعه روابط عراق تصميم‌گيري شود و براي يك‌بار براي هميشه اين بحث تعيين تكليف شود. اميدوارم كه از امكانات اين شركت براي ايجاد دروازه مشترك گمرگي به جاي «مانيفست» استفاده كردد و نارضايتي ها برطرف شود.

در اين سفر از پايانه مسافري مهران نيز بازديد كردم ، روزانه حدود سه هزار نفر به ايران ورود وبعضا همين تعداد خارج ميشوند، ترمينال نسبنا خوب وابرومندي بود ولي فاقد يك رستوران ونمازخانه بود واز طرف سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري كسي براي راهنمايي مسافرين عراقي وخوش امد گويي حضور نداشت وبراي انتقال انان به ساير شهرها نظم وبرنامه اي وجود نداشت،

اين موضوع سراغاز بعضي از اتفاقات وتخلفات ميباشد ودر نظر داريم با هماهنگي سازمان پايانه ها وگردشگري واتاقهاي ايلام واهواز در ترمينال مهران و شلمچه حضور يابيم ووظيفه اطلاع رساني وراهنمايي اين عزيزان را بعهده بگيريم.

جالب است كه تعدادي از تجار عراقي نيز با خودرو خود از اين ترمينا لها وارد كشور ميشوند وحضور ما در اين ترمينالها به برقراري ارتباط وتعامل با انان منجر خواهد شد.

نظم مشهد در فضای توریستی آن
حدود ساعت چهار4 بعداز ظهر بود كه به همراهي آقاي فروتن و دوست عزيزم، ايلام را به مقصد تهران ترك كردم و باوجود اينكه علاقه مند بودم شب را در ايلام بمانم و در صورت امكان از مرز دهلران نيز بازديد كنم و با مقامات استاني گفتگو كنم ولي باتوجه به اينكه چهارشنبه ظهر قرار بود با خانواده عازم مشهد شويم و از طرفي امكان رزرو بليط براي سه شنبه نبود و ورزش سه شنبه را هم از دست ميدادم و نمي‌خواستم فوتسال سه‌شنبه را از دست دهم وبه تهران بازگشتم. تقريبا شب گذشته را نخوابيده بودم، بنابراين در پرواز خوابيدم و دوساعت در خانه استراحت كردم و سپس به فوتسال رفتم. چهارشنبه صبح، تلفني درگير پيگيري كار‌هاي اتاق بودم و چند مصاحبه در رابطه با عملكرد مجموعه دولت و وزرا داشتم. ظهر تهران را به مقصد مشهد ترك كردم. خوشبختانه، مشهد از نظر نظم توريستي و امكانات در موقعيتي خوبي قرار دارد و از تهران غني‌تر است. من بازي فوتبال پرسپوليس وسياه جامگان و بسكتبال ايران ولبنان را در هتل تماشا كردم. آخرشب نيز (با بدبختي) بازي رئال مادريد و بارسلونا را در لابي هتل ديديم. نيمه شب عازم حرم مطهر شدم و بعد از نماز صبح به هتل بازگشتم. پنج شنبه، جمعه و شنبه نيز مشغول ديد و بازديد اقوام و زيارت شديم و موفق شديم در روز بزرگ 25 ذي‌القعده از امام رئوف شفاعت بطلبيم. براي همه كساني كه از من طلب التماس دعا كرده بودند، دعا كردم و برايشان نماز خواندم. قطعا انرژيهاي مثبتي كه در اين اماكن وجود دارد، باعث مي‌شود كه مثبت بينديشيم و جهت سعادت دنيا و آخرت تلاش كنيم.

از هفته قبل، با دوستان دانشجوهاي نفت دانشگاه‌ صنعتي شريف هماهنگ كرده بودم كه با گروه نخبگان جوان نفت بحثي را در مورد سواپ نفت داشته باشم. بنابراين جمعه شب در كانال تلگرامي اين عزيزان تاريخچه سواپ را گفتم و اينكه ما چگونه از ظرفيت تجاري كشور حداكثر استفاده كنيم و به سابقه تاريخي جاده ابريشم و اتفاقاتي كه باعث شد ما از اين نعمت محروم شويم اشاره كردم. كه چيزي حدود سي دقيقه به طول انجاميد و در نهايت به سوالات اين عزيزان پاسخ دادم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =