سفیر ژاپن: هدفمان سوم شدن در المپیک توکیو است/ شیشلیک، فسنجان و ته‌دیگ ایرانی را توصیه می‌کنم

به جرأت می‌توان گفت ژاپن از معدود کشورهایی است که روزها و ماه‌ها می‌توان از ویژگی‌های بارز آیین و فرهنگ سنتی مردمانش، سختکوشی و در پی آن موفقیت‌های اقتصادی، پیشرفت‌های تکنولوژی تولیداتش و به ‌طور کلی نقشی که از روز اول پیدایش این کشور در تاریخ سیاسی، اقتصادی، ورزشی و... جهان داشته، گفت و نوشت.

روزنامه خبرورزشی نوشت: مجمع‌الجزایری با مساحتی در حدود ۳۷۸ هزار کیلومتر مربع که کاملاً در آب محصور شده است ولی محصولات تولیدی و باکیفیت ساخت آن کشور را در جای جای این کره خاکی و حتی خارج از کره زمین می‌توان پیدا کرد. در این مطلب قصد معرفی میزان فروش سرسام‌آور برندهای صاحب‌نام ژاپن، ارائه آمار خیره‌کننده رشد اقتصادی، میزان رقم باورنکردنی پیشرفت تکنولوژی و هزاران هزار آمار جالب و خواندنی این کشور را نداریم و فقط به بهانه نزدیک شدن به برگزاری دوباره المپیک تابستانی در سرزمین آفتاب تابان، به مقدمه مختصری بسنده می‌کنیم.

* سی و دومین بازی‌های المپیک تابستانی از تاریخ ۲۴ جولای تا ۹ آگوست سال ۲۰۲۰ (۳ تا ۱۹مرداد ۱۳۹۹) به میزبانی شهر توکیو در کشور ژاپن برگزار خواهد شد تا ژاپنی‌ها بعد از بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ بار دیگر در توکیو میزبان این رقابت‌ها باشند.

* توکیو در نشستی که روز شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ با حضور اعضای کمیته بین‌‎المللی المپیک در آرژانتین برگزار شد، گوی سبقت را از مادرید و استانبول ربود و به عنوان شهر میزبان بازی‌های تابستانی المپیک ۲۰۲۰ برگزیده شد؛ شهری که در سال ۱۹۴۰ به عنوان میزبان بازی‌های المپیک برگزیده شد اما به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم این مسابقات برگزار نشد تا اینکه در سال ۱۹۶۴ به عنوان اولین کشور آسیایی این بازی‌ها را میزبانی کرد.

* سه مفهوم بنیادین بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو شامل «بهترین عملکرد‌ فرد، اتحاد در عین گوناگونی و میراثی برای فردا» هستند و مسئولان شهرداری توکیو با شعار «دست‌های امن» خود را آماده میزبانی این بازی‌ها آماده می‌کنند.

* از ۳۷ ورزشگاهی که برای المپیک در نظر گرفته شده، ۲۰ ورزشگاه نوساز خواهند بود و ۹ ورزشگاه موقتی برپا می‌شود.

* بعد از فراخوان ژاپن برای انتخاب بهترین لوگو، ۱۵ هزار طرح به کمیته برگزاری بازی‌ها ارسال شده و در نهایت طراحی علامت و نشان بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو با توجه به نشانه‌های سنتی ژاپن برای گوناگونی و هماهنگی انتخاب شد. در این شکل از سه نوع مستطیل استفاده شده است که بیانگر کشورها، فرهنگی و طریق‌های متفاوت تفکر است.

 

در هنگام برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریودو ژانیرو به عنوان عضو کمیته رسانه‌ای مهمان ژاپنی‌ها در برزیل بودم و از نزدیک شاهد برنامه‌ریزی منظم این مردمان سختکوش برای برگزاری المپیکی تکرارنشدنی بودم. به جرأت می‌توانم بگویم میزان آمادگی ژاپنی‌ها برای المپیک آینده را در حدی دیدم که حتی فردای روز اختتامیه المپیک ۲۰۱۶ برزیل هم آن‌ها می‌توانستند المپیک بعدی را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند. همین امر سبب شد در مدتی که به ایران برگشتم و در فاصله ۱۰۶۰ روز تا شروع بازی‌های المپیک با قرار قبلی به ملاقات سفیر کشور ژاپن در تهران بروم و با وی در ارتباط با میزبانی کشورش برای این رویداد مهم گفت‌وگویی داشته باشم. آنچه در پی می‌آید یکی از معدود گفت‌وگوهای سفیر فوق‌‌‌العاده و تام‌الاختیار ژاپن در ایران جناب آقای «هیرویاسو کوبایاشی» با یک رسانه ایرانی در طی نزدیک به ۲ سال از زمان حضورشان در کشورمان است.

بالاترین مقام کشور ژاپن در ایران با داشتن ۶۲ سال سن با استایلی ورزشکارانه بسیار خوش‌برخورد، عاشق شنا و بیسبال که مطمئن است تیم ملی فوتبال کشورش مثل ایران در جام جهانی‌ ۲۰۱۸ روسیه حضور خواهد داشت. گفت‌وگوی صمیمانه ما را که با طعم چای سبز ژاپنی همراه بود، بخوانید:

کشور شما برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ میزبان بازی‌های المپیک تابستانی بود، چه خاطره‌ای از آن بازی‌ها دارید؟
من در زمان برگزاری المپیک ۱۹۶۴ در توکیو ۹ ساله بودم و محل برگزاری مراسم افتتاحیه نزدیک خانه ما بود. به یاد دارم هواپیماهای نیروی هوایی ۵ حلقه رنگی المپیک را در هوا درست کردند که هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم. بازی‌ها را از طریق تلویزیون تماشا می‌کردم و متأسفانه نتوانستم از نزدیک بازی‌ها را ببینم.

میزبانی المپیک ۱۹۶۴ تا چه اندازه در پیشرفت ورزش ژاپن تأثیر‌گذار بود؟
کشور ما اولین کشور آسیایی بود که میزبانی بازی‌های المپیک را تجربه می‌کرد و این بسیار حائز اهمیت بود تا ما بعد از پایان جنگ جهانی دوم، بازسازی دوباره ژاپن را به جهانیان نشان بدهیم. برای رسیدن به این هدف و میزبانی هرچه بهتر مسابقات المپیک، بانک جهانی برای احداث اولین قطار تندرو به دولت ژاپن وام داد که طی دهه‌های بعد این وام تسویه شد. جامعه بین‌المللی از ژاپن برای کسب و برگزاری المپیک حمایت کرد و این میزبانی با پیشرفت اقتصادی برای کشور ما همراه شد. با کسب میزبانی ۱۹۶۴ اطراف شهر توکیو ساخته شد، زیربنای اقتصادی کشور مرتب شد، ساخت هتل افزایش یافت و باید بگویم تمام این کارهای طاقت‌فرسا باعث شد تا ژاپن به عنوان یک کشور در حال پیشرفت خود را به جهانیان معرفی کند.

در میزبانی المپیک ۲۰۲۰ چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ و فکر می‌کنید چه دستاوردهایی برای مردم و کشور شما خواهد داشت؟
رشد اقتصادی ژاپن در سال ۱۹۹۰ قطع شد و خیلی ادامه پیدا نکرد، زلزله بزرگی اتفاق افتاد و سونامی به ‌وقوع پیوست، بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز با مشکلات بسیاری در این سال‌ها دست به گریبان شدند؛ از مشکلات محیط زیستی گرفته تا مشکلات انرژی و... من معتقدم المپیک ۲۰۲۰ توکیو فرصت خیلی خوبی خواهد بود تا به نسل آینده ژاپن و سرتاسر جهان بازسازی دوباره ژاپن را نشان بدهیم، تکنولوژی پیشرفته ژاپن را به نمایش بگذاریم و با برگزاری بازی‌ها بار دیگر امید‌ها و رؤیاها را در بین مردم جهان افزایش دهیم. فکر می‌کنم میزبانی و برگزاری المپیک ۲۰۲۰ پایان رکود اقتصادی در کشورم و نشان دادن مشارکت گسترده و اتحاد مردم ژاپن و مدل‌های جدید اقتصادی به مردم سرتاسر جهان است.

چه رتبه‌ای برای کاروان ورزشی ژاپن در المپیک ۲۰۲۰ توکیو پیش‌بینی می‌کنید؟
کاروان ژاپن در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو برزیل با کسب ۴۱ مدال (۱۲ طلا، ۸ نقره و ۲۱ برنز) به رکورد بیشترین تعداد مدال در تاریخ المپیک ژاپن دست یافت و در مکان ششم جدول نهایی کشورها قرار گرفت اما هدف ما در المپیک ۲۰۲۰ رسیدن به رتبه سوم جدول است. برای رسیدن به این هدف همه دست به دست هم داده‌ایم و ورزشکاران ما مورد حمایت مردم و مسئولان ژاپن هستند تا به این افتخار برسیم.

کمپانی‌های اقتصادی و شرکت‌های تولیدی صاحب‌نام ژاپن تا چه اندازه در پیشرفت ورزش ژاپن تأثیر‌گذار هستند و چگونه با دولت یا سازمان ورزش و باشگاه‌های ورزشی همکاری می‌کنند؟
یکی از راه‌های حمایت شرکت‌های تولیدی و اقتصادی از ورزش ژاپن پرداخت پول به عنوان اسپانسر است که یک راه سنتی است اما عامل مهم‌تر آن است که رشد صنعت ورزش باعث فعال شدن اقتصاد و پیشرفت منطقه‌ای می‌شود. در این راستا ۲ عامل مهم وجود دارد که یکی ساخت ورزشگاه‌هاست (که پایه فعال‌سازی منطقه‌ای محسوب می‌شود) و دیگری خلق مدل‌های جدید کسب و کار و کمک به توسعه آن‌ها با همکاری انجمن‌های ورزش‌های گوناگون است.
برای رشد منطقه‌ای که توسعه فرصت‌های کسب و کار را نیز به همراه خواهد داشت، شرکت‌های خصوصی از قبیل مؤسسات متوسط و کوچک و انجمن‌های سراسر ژاپن باید همکاری و هماهنگی مثبتی را با سازمان‌های ذی‌ربط داشته باشند.
سازمان‌های عمومی منطقه‌ای، در قالب «شهر میزبان»، مسئول انجام تبادلات میان مناطق و کشورهای شرکت‌کننده در المپیک هستند که در واقع فضای کسب و کار ژاپن را به آنها معرفی می‌نماید و باعث تشویق سرمایه‌گذاری می‌شود.

چه شناختی از ورزش ایران دارید و به نظر شما میزان همکاری ورزشی بین دو کشور ایران و ژاپن راضی‌کننده است؟
ایران کشور فوتبال است. شما تیم ملی بسیار قوی با بازیکنان مستعد و افتخار‌آفرین دارید ضمن آن‌که در وزنه‌‌برداری و کشتی نیز ورزشکاران ارزشمندی دارید و همیشه مدعی قهرمانی در سطح جهان هستید. به شخصه فکر می‌کنم زورخانه‌ها به عنوان یک ورزشگاه سنتی در ایران نقش بسزایی در ایجاد علاقه مردم به ورزش کردن و پرورش قهرمانان داشته است. کشور شما در رشته‌هایی که مهد آنان در شرق آسیا بوده نیز بسیار مستعد و مقتدر ظاهر شده است. کاراته و جودو که ریشه آنان ژاپنی است، در ایران بسیار قدرتمند پیگیری می‌شود و قهرمانان ایرانی از بهترین‌های این رشته‌ها به حساب می‌آیند. جالب است بگوییم حدود یک ماه قبل و در مسابقات آسیایی کاراته در آستانه قزاقستان، ایرانی‌ها صاحب بیشترین مدال در میان تمامی کشورهای آسیایی شدند.
درباره ارتباطات ورزشی دو کشور نیز امیدوارم این مراودات بیشتر از گذشته شود. خرسند خواهم شد تا سال ۲۰۱۹ که نودمین سال روابط سیاسی ایران و ژاپن است، ارتباطات ورزشی دو کشور به بالاترین حد خود برسد.

برای شناساندن بیشتر فرهنگ غنی و باسابقه ژاپن به مردم ایران چه برنامه‌هایی دارید و به نظر شما مردم ایران و ژاپن چه نقاط مشترکی دارند؟
سفارت ژاپن در تهران با دعوت از گروه‌های موسیقی ژاپنی و برگزاری هفته‌های فرهنگی، جشنواره فیلم و برگزاری کارگاه هنری ژاپنی در تهران، تبریز و اصفهان در سال‌های گذشته سعی کرده معرفی بهتر و بیشتری از فرهنگ سنتی، کهن و ریشه‌دار ژاپن در ایران داشته باشد. معتقدم مردم دو کشور نقاط مشترک فرهنگی و قابل احترام بسیاری با یکدیگر دارند که می‌توان به احترام به سالمندان و بزرگترها، فروتنی و حس انساندوستانه اشاره کرد.

تسهیلات سفارت ژاپن برای حضور علاقه‌مندان ایرانی برای تماشای بازی‌های المپیک چگونه خواهد بود؟
قطعاً ما دوست داریم ایرانی‌های بسیاری برای حمایت از ورزشکاران کشورشان در ایام المپیک به ژاپن سفر کنند و به همین منظور برنامه‌هایی در دست بررسی داریم.

به توریست‌های ژاپنی پیشنهاد می‌کنید به کدام شهرهای ایران سفر کنند و کدام غذای ایرانی را تست کنند؟
ایران کشوری بسیار دیدنی با مردمانی مهربان است و من حتماً به مردم کشورم توصیه می‌کنم اگر نمی‌توانند به همه شهرهای ایران مسافرت کنند، حتماً شهر قدیمی و بسیار زیبای اصفهان با مراکز دیدنی و آثار تاریخی، پرسپولیس و تخت جمشید در شیراز، یزد و اردبیل را حتماً از نزدیک ببینند و کباب کوبیده، شیشلیک، برنج و خورش فسنجان و به‌خصوص ته‌دیگ ایرانی را امتحان کنند.
به توریست‌ها و مسافران ایرانی هم که قصد سفر به ژاپن را دارند، توصیه می‌کنم علاوه بر توکیو به شهرهای زیبای کیوتو و جزیره هوکایدو نیز سفر کنند و علاوه بر سوشی، حتماً دیگر غذای سنتی و خوشمزه ژاپن به نام «اوکونومییاکی» را تست کنند.

و حرف آخر؟
باید بگوییم مردم ایران بسیار خوش‌صحبت، مهربان و مهمان‌نواز هستند و من از حضور در ایران بسیار خوشحالم و امیدوارم بهترین نتایج ورزشکاران ایرانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو رقم بخورد.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =