۰ نفر
۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳

علی دینی‌ترکمانی*

در سال 1394 دامنه رشد منفی در بخش‌های اقتصاد کشور تا 35 درصد نیز ارزیابی می‌شد. رکود مسکن سبب شد تا بخش‌هایی که منجر به ایجاد رکود در اقتصاد کشور و به‌ویژه صنایع شده و تقاضا را به شکل چشمگیری برای تولیدات بنگاه‌ها کاهش دهد.

 نرخ رشد منفی درآمد ملی سال 1391 و 1392 که حتی به منفی 19 درصد رسید.رقمی که نشان می‌دهد قدرت خرید مصرف‌کنندگان از آن زمان کاهش یافت و در طرف تقاضا تولیدات صنایع کارخانه‌ای با مشکل فروش روبرو شدند.

در چنین شرایطی دولت یازدهم سیاست‌های کنترل تورم را در دستور کار قرار داد که  از عوامل ماندگاری رکود در کشور محسوب می شود.همزمان با کنترل تورمريال  نقدینگی رشد کرده است،هرچند در حدود 120 تا 130 هزار میلیارد تومان آن مربوط به موسسات پولی و مالی است که از سال‌های قبل هم وجود داشتند ولی در شمار نقدینگی کشور به حساب نمی‌آمدند ولی اکنون محاسبه می‌شوند.

در شروع به کار دولت دوازدهم شاهد تغییرات نرخ تورم بودیم.اگرچه احتمال بازگشت تورم دورقمی وجود دارد، اما حتما این تورم در سطح سال های گذشته نخواهد بود. یعنی اگر تورم دورقمی شود، در دامنه 10 تا 15 درصد خواهد بود. زیرا سیاستهای اقتصادی دولت به گونه ای اسـت که از این موضوع جلوگیری می کند. اگرچه عوامل بسیاری در سـطح عمومی قیمتها اثرگذار هســتند، اما دولت برای ادامه سیاست کاهش رکود طی سال جاری قطعا سیاسـتهای انقباضی خود را کاهش خواهد داد و سیاست خود را انبساطی تر می کند که این موضوع تا حدودی موجب افزایش نرخ تورم می شود. نمونه این سیاست ها را می توان به اختصاص منابع تازه ای از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های اشتغالزایی روستایی اشاره کرد.

در واقع تلاش دولت از بین بردن رکود است، اما مساله اساسی آن است که رکود به آسانی از بین نمی رود. در صورتی که اقتصاد کشور چند دوره پیاپی رشد را تجربه کند به معنای آن است که رونق اقتصادی شکل گرفته اسـت یا آنکه  دولت بتواند به جذب سرمایه بپردازد و بنگاههای تولیدی بار دیگر در مدار قرار بگیرند قطعا رکود از بین خواهد رفت.

سیاست دولت در کنترل تورم بسیار خوب به اجراگذاشته شد، اما ادامه این مسیر درگرو به ثمر رسیدن مذاکرات جذب سرمایه گذاری خارجی است که پس از توافق برجام شروع شده است. حتما ورود سرمایه های جدید در  همه زمینه های بسیاری اثر مثبت خواهد گذاشت. بنابراین در صورتی که اقتصاد کشور توانایی لازم را برای تبدیل امکانات تولیدی به ظرفیتهای تولیدی داشته باشد با جذب سرمایه ضمن کنترل تورم می توان شاهد رونق و رشد اقتصادی باشیم.

* اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    2 0
    اقتصاد ایران تا زمانی که ورود سرمایه خارجی را تضمین نکند و ریسک را کاهش ندهد و تنش زدایی نکند محال است که رونق بگیرد. ضمنا هدفمندی هم قیمتها و هزینه ها را بالا برده و مردم توان خرید ندارند. هزینه مردم و هزینه تولید باید کاهش پیدا کنه سرمایه گذاری خارجی تشویق و تضمین بشه روابط با همه دنیا عادی بشه و...محاله بدون اینها جامعه رشد کنه
  • تقی IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    2 0
    شرط بهبو اقتصادر در ایران اینست اداره دارایی از اخذ مالیات 9درصد به عنوان ارزش افزوده خودداری نماید
    • نوری A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      0 0
      با سلام: چندی پیش جهت ثبت نام در یک دوره آموزشی داوطلب شدم با کمال تاسف متوجه شدم برای دوره های آموزشی نیز مالیات بر ارزش افزوده وضع شده است.
  • نوری A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    2 0
    با سلام: اموال عمومی در دست 4 درصدی ها بلوکه شده و در داخل کشور هزینه نمی کنند. 96 درصد بقیه نیز با توجه به فساد موجود در تمام دستگاه ها توان انجام کاری ندارند.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
    0 0
    لازمه از بین بردن رکود ،و رسیدن به رشد اقتصادی پیوستن به سازمان آزاد تجارت جهانی است.