ایرنا نوشت: پایگاه خبری المانیتور درگزارشی با طرح این پرسش که اسرائیل در مواجهه با حزب الله چه اقداماتی را انجام خواهد داد به ابعاد حمله هوایی 8 سپتامبر به تاسیسات سوریه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری المانیتور درگزارش خود به قلم ' بن کاسپیت' خبرنگار خود نوشت: در تاریخ 8 سپتامبر کارخانه دولت سوریه برای تولید موشک های با دقت بالا مورد حمله هوایی قرار گرفت. مختصات این کارخانه، در نزدیکی روستای مصیاف، درغرب سوریه بود. مطبوعات خارجی حمله هوایی را به نیروهای اسرائیلی نسبت دادند. اما اسرائیل هنوز مسئولیت آن را نپذیرفته است و واکنشی نشان نداده است. مدت کوتاهی پس از این حمله و با توجه به این نکته که تقریبا درهمان روز یک رزمایش نظامی گسترده در شمال (سوریه) آغاز شد، روزهای بعدی پر فشار بود.

تنش ها به پیچیدگی حساس به وجود آمده میان اسرائیل، سوریه، ایران، حزب الله، گروه های شورشی و روسیه مربوط می شد.

این تارنمای خبری ادامه داد: اسرائیل درمورد این حمله سکوت اختیار کرده است و امیدوار است که رژیم سوریه نیز سکوت خود را همچون سپتامبر 2007 که شب هنگام جنگنده هایی با هویت نامشخص رآکتور هسته ای سوریه را تخریب کردند، حفظ کند. اسرائیل هرگز آن حمله را نیز به عهده نگرفت. اکنون اما مساله مهم تر آن است که چگونه دولت روسیه واکنش نشان خواهد داد. آیا روسیه برای اولین بار از زمان حضور نظامی در منطقه، کارت زرد ( اخطار) را نشان خواهد داد و علیه حملات اسرائیل در حاکمیت سرزمینی سوریه هشدار خواهد داد؟

المانیتور افزود: حمله سپتامبر 8 ده سال و یک روز پس از حمله هوایی سال 2007 به تاسیسات هسته ای در دیر الزور رخ داد. تصاویر ماهواره ای منتشر شده چند روز پس از وقوع حمله اخیر، نشان می داد موشک هایی که از سوی هواپیماهایی با هویت نامشخص شلیک شده است، دقیقا به هدف خورده است و دقت بالایی داشته است. تنها سه تعداد از ساختمان های این نیروگاه و در بخش های مشخصی از این ساختمان ها تخریب مشاهده شد. به عبارت دیگر این یک حمله به شدت دقیق بود. ارزیابی ها نشان می دهد که نیروی حمله کننده از اطلاعات به شدت دقیق و کیفی بهره مند بوده است. درمرکز توجه حمله کنندگان آن قسمت هایی از تاسیسات که تولیدکننده مجموعه تجهیزات و قطعاتی بوده است که موشک های با برد استاندارد را به موشک های به برد دقیق تبدیل می کرد.


اسرائیل تلاش های ایران برای فراهم کردن فناوری تولید موشک های دقیق برای سوریه و حزب الله را خطری راهبردی روشن می داند. اگر بپذیریم که تلاش های ایران موفقیت آمیز بوده است در نبرد بعدی، این امر به دشمنان اسرائیل اجازه خواهد داد تا از توانایی نیروی هوایی اسرائیل برای حملات موثر بر اهداف راهبردی جلوگیری کنند.
المانیتور نوشت: این امکان نیز وجود دارد که در ساعات اولیه سپتامبر 8 آنچه که به وقوع پیوسته است دور نخست مبارزه اسرائیل علیه 'پروژه دقت' ایران در سوریه و لبنان بوده باشد.


این گزارش با پرداختن به مختصات جغرافیایی محل تاسیسات هسته ای سوریه نوشت : آنچه که این موضوع را پیچیده ( تر) می کند آن است که شواهد نشان می دهد که تجهیزات موشکی روسی اس 400 در فاصله حدود 19 مایلی هدف این حمله قرار داشته است. به فاصله کوتاهی درغرب این هدف هم مکان دیگری وجود دارد گمان می رود یک نیروگاه ( ساخت) موشک های دقیق متعلق به ایران باشد. این تاسیسات مورد هدف قرار نگرفت. هر کس که در سپتامبر 8 به سوی تاسیسات سوریه حمله کرد باید همزمان با حمله به مواضع دفاعی هوایی در سوریه و حفظ سکوت کامل (در زمینه ارتباطات بی سیم حین عملیات) نیز مانند گذشته عمل می کرد. این یک بازی حساس و خطرناک است که طرف های زیادی در آن سال های متمادی است که در حال نقش آفرینی هستند. تاکنون، آنها (ایران و روسیه) در دوری از افزایش ( تنش ها) و ابراز یک واکنش خشمگینانه موفق بوده اند.

المانیتور با طرح این پرسش که پوتین تا چه اندازه درآنچه که در نزدیک نیروهای خود در سوریه درحال رخ دادن است، درگیر می شود، نوشت: اسرائیل تنها می تواند امیدوار باشد و دعا کند که روزی فرا رسد که نیروهای روسیه وموشک های دفاعی آن به روسیه بازگردند. در این مرحله اما این رویا دست نیافتنی است.

این تارنمای خبری با بیان اینکه 'حمله 8 سپتامبرعلیه یک تاسیسات رسمی و راهبردی سوریه درقلب این کشور و در نزدیکی مکان (سایت) راهبردی روسیه بوده است.' نوشت: برخی بر این باورند که این حمله پیام قدرتمندانه اسرائیل نه فقط به اسد که قدرت های بزرگ بود و حاوی این نکته بود که اسرائیل هیچ قصدی برای از دست دادن منافع امنیتی خود در برابرهیچ کس را ندارد. براین اساس،ملاقات نتانیاهو و پوتین در آگوست 23 در سوچی روسیه مشخصا موفقیت آمیز نبود.

المانیتور دربخش دیگری از گزارش خود به مواجهه احتمالی حزب الله و اسرائیل پرداخت و تاکید کرد: بخواهیم یا نخواهیم، مقامات عالی رتبه اسرائیل متقاعد شده اند که مواجهه احتمالی میان اسرائیل و حزب الله، کوتاه تر، تهاجمی تر و بسیار مخرب تر از از گذشته تا کنون خواهد بود.

این گزارش به نقل از یک منبع ارشد نظامی اسرائیل که نامش فاش نشد، نوشت: برایمان روشن است که خسارات به طرف اسرائیلی نیز تحمیل خواهد شد و مجروحان زیادی خواهیم داشت اما طرف مقابل نیز به طرز مشهودی ازخسارت راهبردی به مراتب بیشتر رنج خواهد برد و لبنان را به دهه ها قبل باز خواهد گرداند.

المانیتور درپایان گزارش خود نتیجه گرفت در دور بعدی جنگ، اسرائیل برآن است تا حاکمیت سرزمینی لبنان را به عنوان یک هدف قانونی جلوه دهد و از اولین دقیقه آغاز جنگ، اسرائیل به تاسیسات راهبردی لبنان حمله خواهد کرد.افزون بر آن آنچه که برای اسرائیل موجب نگرانی است، این حقیقت است که لبنان به کشور حزب الله تبدیل شده و در حال حاضر هیچ یک از طرفین واقعا خواهان حضور در صحنه نیستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    1 8
    بعضی وقتها دلم برای مردم اسراییل می سوزه. با این دولت فشلی که استکبار براشون ساخته و ازشون در جهت منافع خود استفاده می کنه باید مدام مثل بید بلرزند.
    • شمس تبریزی A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      1 2
      دوست عزیز، خیلی ها مسلمان نیستند اما با رسول الله هم دشمنی ندارند. متاسفانه با دیدن یک سری فیلمهایی که از داخل اسراییل تهیه شده بود فهمیدم که اینها با ایشان دشمنی دارند. دشمنی با پیامبر خدا مثل سرطان به زندگی هر کسی که دشمنی دارد می افتد و سرنوشت ذلت باری را برایش رقم میزند. این چیزیست که به تجربه آن را فهمیده ام
  • شمس تبریزی A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    2 3
    نوشته شده « اسرائیل تنها می تواند امیدوار باشد و دعا کند که روزی فرا رسد که نیروهای روسیه وموشک های دفاعی آن به روسیه بازگردند. در این مرحله اما این رویا دست نیافتنی است». این حرف اشتباه است. حزب الله هنوز در منطقه درگیر است و نمی خواهد جبهه جنگ جدیدی را با اسراییل باز کند. حزب الله کافیست شهرهای عمده اسراییل را به مدت چند روز زیر آتش موشکی سنگین قرار دهد تا نتانیاهو کفشهای سید حسن را لیس بزنه. اسراییل حتی به مدت یک ماه هم نمیتونه حملات موشکی حزب الله را تحمل کنه. حزب الله به قابلیت بازدارندگی رسیده و دیگر از دست اسراییل کاری ساخته نیست. حزب الله بعد از این باید روی قابلیت هجومی اش تمرکز کنه