«فروشنده» ۷ جایزه گرفت، اصغر فرهادی ۳ تندیس

تندیس‌های نوزدهمین جشن خانه سینما به هنرمندانی چون اصغر فرهادی، شهاب حسینی، لیلا حاتمی، کارن همایون‌فر، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشاد محمدی، هایده صفی‌یاری، سینا قویدل و ... رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نوزدهمین جشن خانه سینما، شامگاه سه‌شنبه 21 شهریور با حدود یک‌ساعت تاخیر در زمین روباز باشگاه پیام (وزارت ارتباطات) برگزار شد.

این مراسم با سخنرانی هارون یشایایی، دبیر جشن سینمای ایران آغاز شد. او ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: «خوشحالیم که امسال توانستیم جشن سینمای ایران را آبرومندانه برگزار کنیم. امید همه سینمای ایران به جوانانی است که آینده سینما را تعیین می‌‌کنند که اگر جوان‌ها خودشان را از سینما دریغ کنند، سینما حرفی برای گفتن نخواهد داشت.»

تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی جشن خانه سینما، دیگر سخنران ابتدای مراسم بود که با اشاره به تاریخچه تشکیل خانه سینما گفت: «اواخر دهه ۶۰ خورشیدی، ۱۳ نماینده از ۱۳ صنف مختلف جمع شدند و خانه سینما را از هیئت موسس تحویل گرفتند. جشن خانه سینما با تندیسی که برای آن طراحی شده بود، اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شکل گرفت. دور اول جشن با حضور ۱۰۰ نفر در سالن خانه سینما برگزار شد و امروز ما میزبان بیش از سه هزار نفر هستیم.»

او افزود: «در این سه دهه، چند سالی در برگزاری جشن وقفه افتاد و الان در حال برگزاری جشن نوزدهم با شکل جدید آن هستیم. از یک سال قبل سرگرم شکل‌دهی نهادی مشابه آکادمی اسکار بوده و امیدوارم سینمای ایران هر روز سربلند‌تر از گذشته باشد.»

در ادامه مراسم، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، میکروفن را به‌دست گرفت و در سخنانی کوتاه گفت: «سهم ما در این جشن، انتقال این سرمایه بزرگ هنری به نسل بعدی است. جای همه کسانی که در همه سال‌های گذشته برای این بنای بزرگ رنج عظیم بردند، خالی است. از مجموعه وزارت ارتباطات برای قبول میزبانی تشکر می‌کنم و از تمامی کم و کاستی‌های امشب پیشاپیش عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم سینمای ایران همچنان پر ابهت باقی بماند.»

سپس همایون اسعدیان، رئیس هیئت مدیره خانه سینما، پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به این‌که احسان کرمی به دلیل بازی در تئاتر هنوز برای اجرای مراسم به سالن نیامده است، ضمن خوشامدگویی به مهمانان نوزدهمین جشن سینمای ایران گفت: «همیشه موانع بسیاری بر سر راه این جشن وجود دارد و افسوس که بسیاری مواقع این موانع از تنگ‌نظری‌های همکاران خودمان است.»

باران کوثری: ترسیدم این‌جا هم خانم‌ها را راه ندهند

بعد از این سخنان، بخش اهدای جوایز نوزدهمین جشن خانه سینما آغاز شد. ابتدا از احمد عربانی و بهرام عظیمی دعوت شد برای اهدای تندیس بهترین انیمیشن روی صحنه بیایند. تندیس شایستگی بهترین انیمیشن در نوزدهمین جشن خانه سینما به فرنوش عابدی برای فیلم «پیش خدمت» اهدا شد.

در ادامه، جهانگیر و باران کوثری برای اهدای تندیس بهترین فیلم کوتاه روی صحنه آمدند. باران کوثری پیش از اهدای جایزه این بخش گفت: «وقتی گفتند مراسم در استادیوم (زمین روباز باشگاه پیام) برگزار می‌شود، من ترسیدم! گفتم باز این‌جا هم خانم‌ها را راه نمی‌دهند و زنان سینماگر خارجی فقط می‌توانند حضور پیدا کنند.»

سپس تندیس شایستگی بهترین فیلم کوتاه به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «حیوان» اهدا شد.

برای اهدای تندیس شایستگی بهترین کارگردانی مستند از نیکی مظفری و مرتضی رزاق کریمی دعوت شد تا روی صحنه بیایند. تندیس این بخش به مهدی قنواتی برای فیلم «همه‌جا» تعلق گرفت.

قنوانی پس از دریافت جایزه گفت: «این جایزه را با افتخار تقدیم می‌کنم به امیر سینمای ایران امیر نادری.»

همچنین تندیس شایستگی بهترین فیلم مستند به محسن استادعلی برای فیلم «زنانگی» اهدا شد که البته این هنرمند در جشن حضور نداشت.

محسن شاه ابراهیمی و جواد عزتی دو چهره دیگری بودند که برای اهدای تندیس شایستگی جلوه‌های ویژه میدانی روی صحنه حاضر شدند. تندیس شایستگی جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم «ویلایی‌ها» اهدا شد.

اهدای جوایز بخش جلوه‌های ویژه بصری، ادامه بخش این مراسم بود که با حضور سیروس ابراهیم‌زاده و اصغر همت روی صحنه صورت گرفت. این دو هنرمند، تندیس شایستگی جلوه‌های ویژه بصری را به سینا قویدل برای فیلم «رگ خواب» اهدا کردند.

در ادامه، اسعدیان در سخنانی گفت: «همیشه این گله وجود دارد که چرا از هنرمندان در زمان حیات‌شان تجلیل نمی‌شود، برای همین امشب می‌خواهم آرزوی سلامتی برای استاد موسیقی ایران محمدرضا شجریان کنم.»

دعای جلیلوند برای طول عمر رخشان بنی‌اعتماد و اصغر فرهادی

با پیوستن احسان کرمی به این مراسم، نوزدهمین جشن خانه سینما با اجرای این هنرمند ادامه یافت. او که این شب‌ها روی صحنه تئاتر در حال نقش آفرینی است، پس از عذرخواهی از حاضران در جشن، از وحید جلیلوند دعوت کرد تا به عنوان سینماگری که آخرین جایزه جهانی سینمای ایران را گرفته است، روی صحنه بیاید.

وحید جلیلوند پس از حضور روی صحنه و در واکنش به تشویق حاضران گفت: «از لطف بزرگترها و اهالی خانه سینما ممنونم. این جایزه فقط متعلق به من نیست و متعلق به کل گروه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» است.»

او افزود: «این جوایزی که در سینمای ایران گرفته می‌شود، حاصل زحمت گذشتگانی است که وقتی جایزه‌ای می‌گرفتند، امکان عبور از درب اصلی فرودگاه را نداشتند. خدا رحمت کند عباس کیارستمی و سهراب شهید ثالث را و خداوند عمر طولانی به جعفر پناهی و رخشان بنی اعتماد و اصغر فرهادی بدهد و امیدوارم شاگردی کردن را هیچ وقت فراموش نکنم.»

مجید مظفری و یادی از امیر نادری، بهروز وثوقی و بهرام بیضایی

در ادامه، مجید مظفری و سروش صحت برای اهدای جایزه بهترین چهره‌پردازی روی صحنه آمدند. مجید مظفری پیش از اعلام نام بهترین چهره‌پرداز، از سینماگرانی همچون امیر نادری، بهرام بیضایی، فخری خوروش و بهروز وثوقی یاد کرد و سینمای ایران را مدیون تلاش‌های بزرگان دانست. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین چهره‌پردازی به عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی
برای فیلم «لانتوری» اهدا شد.

سپس، ستاره اسکندری و مهران غفوریان برای اهدای تندیس شایستگی بهترین طراحی لباس روی صحنه آمدند. جایزه این بخش به عباس بلوندی برای فیلم «یتیم‌خانه ایران» تعلق گرفت.

مریلا زارعی و مهران احمدی هم عهده‌دار وظیفه اهدای تندیس شایستگی بهترین طراحی صحنه شدند که جایزه این بخش به کیوان مقدم برای فیلم «فروشنده» تعلق گرفت.

پیش از اهدای تندیس این بخش، مریلا زارعی با تبریک‌ جایزه‌های نوید محمدزاده و وحید جلیلوند از ونیز، با اشاره به فجایع انسانی، گفت: «متاسفانه سکوتی از سوی سفیران صلح‌ برای آنچه این روزها در میانمار رخ می‌دهد، دیده می‌شود که از همه آنها می‌خواهم به این سکوت پایان دهند. ضمن اینکه ما سینماگران نمی‌توانیم در مقابل چنین مسائلی بی تفاوت باشیم.»

تصنیف‌خوانی کورش تهامی

در ادامه، کورش تهامی، بازیگر سینما و تلویزیون برای اجرای یک قطعه موسیقی روی صحنه آمد. او تصنیف «شب مهتاب» از شجریان را اجرا کرد.

پس از اجرای این قطعه موسیقی با صدای تهامی، حسن زاهدی و وحید جلیلوند برای اهدای جایزه صدابرداری و صداگذاری روی صحنه حاضر شدند. تندیس بهترین صدابرداری به بابک اردلان و تندیس بهترین صداگذاری به بهمن اردلان برای فیلم «رگ خواب» تعلق گرفت.

در بخش دیگر این مراسم از هومن سیدی و تورج منصوری دعوت شد تا برای اهدای تندیس شایستگی بهترین فیلمبرداری روی صحنه حاضر شوند. منصوری با یادی از نعمت حقیقی از او با عنوان آقا یاد کرد و گفت: «ما او را فقط آقا صدا می‌کردیم و آقای سینما بود.»

او همچنین اضافه کرد: «ما در بزرگ‌ترین مهاجرت تاریخ از دنیای واقعی به دنیای مجازی هستیم. کسانی در این مهاجرت موفقند که از گذشته و تاریخ چیزهای خوب را با خود به دنیای جدید بیاورند.» در نهایت، تندیس بهترین فیلمبرداری به فرشاد محمدی برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد.

همایون‌فر: احساس رونالدو و مسی را دارم

در ادامه، محمد سریر و بهنوش بختیاری نیز تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن را به کارن همایون‌فر برای فیلم «اروند» اهدا کردند.

همایون‌فر پس از دریافت این جایزه، از رکورداری خود برای دریافت تندیس جشن خانه سینما گفت و افزود: «اینجا زمین فوتبال است و من امشب احساس رونالدو و مسی را دارم.»

بعد از آن، فیلم «فروشنده» موفق به دریافت دومین جایزه خود از جشن سینما شد که به هایده صفی‌یاری برای تدوین و صداگذاری این فیلم تعلق گرفت.

صفی‌یاری پس از دریافت جایزه با قدردانی از عوامل فروشنده یادی از یدالله نجفی کرد و گفت: «آقای نجفی هرجا که می‌رفت همراه خود موجی از عشق و دوستی پراکنده می‌کرد.»

با پایان اهدای جوایز فنی جشنِ خانه سینما، نوبت به اهدای تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رسید که امین حیایی و میلاد کی‌مرام آن را اهدا کردند. تندیس نقش مکمل مرد به فرید سجادی‌حسینی برای فیلم «فروشنده» رسید.

سپس، غزل شاکری و علی جلیلوند برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مکمل زن روی صحنه آمدند. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مکمل زن به پانته‌آ پناهی‌ها برای فیلم «لاک قرمز» اهدا شد. شبنم مقدمی به نمایندگی از پناهی‌ها که به دلیل حضور بر صحنه یک تئاتر در جشن نبود، این جایزه را دریافت کرد.

در ادامه این مراسم، کلیپی از حضور و آوازخوانی محمدرضا شجریان در جشن خانه سینما در سال ۸۴ پخش شد که تشویق ایستاده و ممتد حاضران در باشگاه پیام را به همراه داشت.

اعتراض فاطمه معتمد‌آریا به ممنوع‌الفعالیتی برخی از بازیگران

بعد از پخش کلیپ تصویری اجرای محمدرضا شجریان، نوبت به اهدای جوایز بهترین بازیگر مرد و زن رسید. فاطمه معتمدآریا و ایرج طهماسب، دو هنرمندی بودند که در این بخش به صحنه فراخوانده شدند. معتمدآریا در سخنانی به طعنه گفت: «اینجا هم ما را به آقایی قبول کردند... در حرفه ما مهم نیست زنی یا مرد، مهم این است که اگر پرتوان نباشی، زود رها می‌شوی و می‌روی. درخواست من این است که مسئولان با هنرمندان همراه شوند. اینکه برخی از بازیگران خانم ممنوع‌الفعالیت می‌شوند، بسیار ناخوشایند است که باید این اتفاق متوقف شود.»

این دو هنرمند، تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول مرد را به شهاب حسینی برای بازی در فیلم «فروشنده» اهدا کردند که بابک کریمی به نمایندگی از او این جایزه را دریافت کرد.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن را هم حمید نعمت‌الله، ساره بیات و نوید محمدزاده به لیلا حاتمی برای بازی در «رگ خواب» اهدا کردند. حاتمی پس از دریافت جایزه با بیان این نکته که از دستان گروه سه‌نفری خوشایندی جایزه‌اش را دریافت کرده است، از همه عوامل «رگ خواب» قدردانی کرد.

جوایز اصلی برای اصغر فرهادی

سپس با دعوت مجری مراسم، فرشته طائرپور، ابوالحسن داودی، فرهاد توحیدی، هارون یشایایی، رخشان بنی‌اعتماد و غلامرضا موسوی، برای اهدای تندیس بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به روی صحنه آمدند.

تندیس شایستگی بهترین فیلمنامه به اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه «فروشنده» اهدا شد. فرهادی به دلیل سفر برای ساخت فیلم جدیدش در جشن حضور نداشت و بابک کریمی جایزه او را دریافت کرد.

اما جوایز اصغر فرهادی تنها به فیلمنامه محدود نشد. این سینماگر، تندیس شایستگی بهترین کارگردانی و بهترین فیلمِ نوزدهمین جشن خانه سینما را هم دریافت کرد. فیلم «فروشنده» در نوزدهمین جشن خانه سینما جمعا هفت جایزه را از آن خود کرد.

بعد از اهدای تندیس‌های اصغر فرهادی، پیام ویدئویی این کارگردان سینمای ایران که درحال ساخت تازه‌ترین فیلمش در اروپاست، پخش شد. او در این پیام گفت: «متاسفم که امشب پیش شما نیستم و از همه برگزارکنندگان تشکر می‌کنم و امیدوارم این رقابت باعث نزدیکی سینماگران شود. همچنین از آقای یشایایی برای زحمتی که برای برگزاری جشن کشیده است، تشکر می‌کنم.»

 

در بخش پایانی جشن خانه سینما، فرشته طائرپور با اشاره به تعداد زیاد صندلی‌های خالی این مراسم توضیح داد: «این مکان دیروز در اختیار گرفته و کارت‌ها هم دیشب حاضر شده است‌. ضمن اینکه تمام امکانات فنی در کمتر از ۲۴ ساعت فراهم شده و همه می‌دانیم که چنین وضعیتی بسیار سخت است. با این‌حال سلام می‌کنیم به همه کسانی که باید اینجا بودند و نیستند. این را هم باید بگویم که هرکس مزاحم کار ما باشد، از این جمع بیرون است و ما قطعا این جمع و سینمای ایران را حفظ می‌کنیم.»

نوزدهمین جشن خانه سینما با اجرای زنده موسیقی به خوانندگی اشکان خطیبی به پایان رسید.

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    15 4
    ما هر طرف سرمون رو میچرخونیم باید این احسان کرمی رو ببینیم.بابا تو رو خدا برو 2 روز بشین تو خونت دیگه.هنرمند در درجۀ اول یعنی اخلاق و شخصیت.که بعضیا متأسفانه...
  • بنیادی A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    21 7
    واقعاً اگه من یک چهره معروف بودم یک کمپین راه می انداختن به نام کمپین اجازه بازگشت بهروز وثوقی به وطن از حکومت واقعاً حیفه کسی که سالها برای هنر این مملکت زحمت کشیده در دوران پیری در ولات غربت باشه .