مهر نوشت: وزرا و نمایندگان کشورهای عربی در نشست اتحادیه عرب با مجادله کلامی و دعوا درباره اختلافاتشان این جلسه را به تشنج و تنش کشاندند.

بر اساس فیلمی که از نشست روز گذشته اتحادیه عرب منتشر شده نشست روز سه شنبه این اتحادیه در سطح وزرای خارجه که با حضور مسئولان کشورهای محاصره کننده قطر از جمله عربستان، امارات، بحرین و سامح شکری وزیر خارجه مصر آغاز شده بود به صحنه مجادله کلامی آنها با مسئول قطری تبدیل شد.

سلطان بن سعد المریخی  وزیر مشاور دولت قطر در امور خارجه سخنان خود را با حدیثی منسوب به امام علی (ع) آغاز کرد و گفت اگر فردی که بر حق است در برابر گروهی که سخن باطل می گویند سکوت کند، فردی که از باطل حمایت می کند گمان می کند بر حق است.

المریخی گفت ۴ کشور محاصره کننده قطر نه تنها برخی کشورها را وادار کرده تا روابط خود را با قطر قطع کنند بلکه برای همدردی کلامی با قطر هم برای شهروندان خود غرامت و مجازات تعیین کرده اند و به حیوانات هم در این بحران رحم نکرده اند.

وی تأکید کرد هیچ کشوری حتی کشورهای میانجی یا دیگر کشورهایی که در جریان بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قرار داشته اند مطالبات کشورهای محاصره کننده قطر را نمی پذیرند زیرا بندهای آن نقض حاکمیت داخلی و دخالت در امور داخلی کشور به شمار می رود.

وی در جریان سخنرانی اش در نشست اتحادیه عرب گفت: من کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به چالش می کشم اگر بتوانند خودشان این مطالبات را رعایت کنند یا به آن پایبند باشند.

وزیر مشاور دولت قطر تأکید کرد که محاصره دوحه بعد از گذشت بیش از ۱۰۰ روز با شکست مواجه شده است و افزود: کشورهای محاصره کننده قطر نمی توانند حتی یک سند در خصوص ادعای حمایت دوحه از تروریسم ارائه دهند. او در ادامه تأکید کرد که کشورش بارها یادآور شده که تنها راه حل بحران فعلی کشورهای عربی مذاکره است به همین دلیل باز هم قطر از کشورهای محاصره کننده دعوت می کند که برای حل بحران  به میز مذاکره و گفتگو  بیایند.

او ایران را کشوری شریف دانست و گفت ما سفیرمان را برای اعلام همبستگی با عربستان از تهران فرا خوانده بودیم اما با توجه به اقداماتی که شما به عنوان کشور برادر علیه ما اتخاذ کردید سفیر خود را به تهران بازگرداندیم. نماینده قطر ادامه داد: ایران واقعا نشان داد که کشور شریفی است و هیچ کدام از اقداماتی که شما علیه ما داشتید را انجام نداد.

او کشورهای عربی را به توطئه چینی برای براندازی امیر قطر متهم کرد و گفت شما در ایام حج فردی را از خاندان حاکم آوردید تا به نوعی او را به عنوان گزینه خودتان برای حکومت در قطر معرفی کنید.

احمد القطان سفیر عربستان در مصر و نماینده این کشور در اتحادیه عرب در نشست روز سه شنبه (دیروز) در پاسخ به وزیر مشاور دولت قطر که ایران را دولتی شریف توصیف کرد گفت: این جمله مسخره است، ایران که در امور داخلی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دخالت می کند، باندهای جاسوسی مرتبط ا ایران در کویت کشف می شود و سفارت عربستان و دیگر سفارت خانه ها را آتش می زند دولت شریفی است؟

سفیر عربستان که با حالتی عصبی و مضطرب سخنرانی خود را آغاز کرده بود در ادامه با نگاه کردن به المریخی گفت: ایران مبارک شما باشد...اما به زودی پشیمان خواهید شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال وزیر مشاور دولت قطر در خصوص وجود نداشتن ادله و اسنادی برای اتهام حمایت قطر از تروریسم گفت: چندبار تا کنون رئیس جمهور آمریکا یا مسئولان اروپایی تأکید کرده اند که قطر باید حمایت از تروریسم را متوقف کند؟ اینها بدون دلیل حرفی نزده اند... در ضمن مصر هم اعلام کرده که ادله ای دارد که حاکی از حمایت قطر از گروه های تروریستی در این کشور است.

سفیر عربستان در قاهره در ادامه به بخشی از اظهارات وزیر قطری اشاره کرد که گفت عربستان به دنبال براندازی در قطر است و در پاسخ به او گفت: ما دست به چنین روش های پستی نمی زنیم اما اگر بخواهیم هرکاری می توانیم انجام دهیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    14 4
    «نماینده قطر ادامه داد: ایران واقعا نشان داد که کشور شریفی است و هیچ کدام از اقداماتی که شما علیه ما داشتید را انجام نداد». ما همیشه شریف بوده ایم اما نمیدانم چرا مخاطبان ما همیشه بی شرف هستن
  • شمس تبریزی A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    8 6
    احمد القحطان گفت « این جمله مسخره است، ایران که در امور داخلی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دخالت می کند، باندهای جاسوسی مرتبط ا ایران در کویت کشف می شود و سفارت عربستان و دیگر سفارت خانه ها را آتش می زند دولت شریفی است؟» پس خیال کردی تو که داعش و جبهه النصره را درست کردی و یمن را به گند کشیدی شریف هستی؟ به جای احمد القحطان باید اسمت را می گذاشتی احمد ...........