دستگاه‌های قدیمی چاپ، جوابگوی نیازهای نسل جدید نیست

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: امروزه دستگاه‌های قدیمی چاپ، جوابگوی نیازهای نسل جدید در این صنعت نیست.

به گزارش خبرآنلاین ، ناصر مقدم،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در مراسم روز صنعت چاپ  تاکید کرد: باید خوش‌بین بود که حال این صنعت رو به بهبود است، چند سال قبل صنعت سینما نیز دچار همین مشکل بود و دستگاه‌های پخش فیلم همگی قدیمی بودند ولی امروزه با حمایت دولت و همت بخش غیردولتی، این صنعت به روز شده و نه تنها زیان‌ده نیست بلکه سودآور شده است.

وی با اعلام اینکه دولت در نوسازی دستگاه‌های چاپ به چاپخانه‌داران کمک می‌کند، اظهار داشت: امسال از محل اعتبارات فنی و اعتباری که دولت در نظر گرفته است، اقدامات خوبی در این حوزه انجام خواهد گرفت، البته این به معنای عدم دریافت سود بانکی برای تسهیلات نیست ولی در بخش صنعت چاپ، دولت بخشی از سود بانکی تسهیلات را تقبل می‌کند.

مقدم پرداخت میزان سود بانکی از سوی دولت را متناسب با نوع کار عنوان کرده و ادامه داد: امیدواریم امسال از محل این تسهیلات بتوانیم رقم خوبی را در استان جذب کنیم.

وی افزود: نباید انتظار داشته باشیم که با دستگاه‌های چاپ قدیم، هم درآمدزایی داشته باشیم و هم بتوانیم مالیات پرداخت کنیم. باید این صنعت را نوسازی کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانن گفت: وضعیت چاپ در برخی واحدها شرایط مطلوبی داشته و حتی محصولات این واحدها به خارج از کشور صادر می‌شود که باید تلاش کنیم تعداد چنین و احدهایی را افزایش دهیم.

وی فرسودگی ماشین‌آلات، مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای چاپ و عدم حمایت‌های دولتی را از مشکلات فعالان این صنعت عنوان کرده و ادامه داد: قدمت صنعت چاپ در زنجان به ۷۰ سال می‌رسد ولی امروز این صنعت از تکنولوژی روز عقب است و واگذاری تسهیلات با شرایط مناسب می‌تواند آن را نوسازی کند.

زهرا کرمی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران زنجان فرسودگی و عدم توانایی اقتصادی برای نوسازی ماشین‌آلات را خطری برای واحدهای موجود استان عنوان کرد و گفت: چاپخانه‌داران نیاز به حمایت برای نوسازی دارند، فعالان این صنف نمی‌دانند که آیا کار آنان صنعتی است تا در زیر مجموعه سازمان صنعت و معدن قرار گیرند و یا اینکه فرهنگی و هنری است.

به گفته وی عمده کار چاپی استان در خارج از استان انجام می‌گیرد در حالی که واحدهای موجود استان از این امر بی‌بهره می‌مانند.

وی درخواست تخفیف مالیاتی و بیمه‌ای برای فعالان این صنعت را مطرح کرده و افزود: اگر این صنایع چند سالی از پرداخت مالیات معاف شوند، می‌توانند روی پای خود بایستند و پس از آن مالیات خود را به صورت کامل پرداخت کنند ولی اینک اغلب چاپخانه‌داران با زیان مواجه شده و در این صنعت مظلوم یا سودی ندارند و یا شامل سود ناچیزی می‌شوند.

فرماندار زنجان نیز خبر از تشکیل کارگروه ساماندهی صنعت چاپ و نشر در زنجان داد.

رسول بیات با اعلام اینکه خود نیز روزگاری در صنعت چاپ استان فعالیت می‌کرده و با مشکلات این حوزه آشناست، افزود: امروز به این دلیل در جمع فعالان صنعت چاپ حضور دارم تا بگویم اگر دردی دوا نمی‌کنیم، لااقل درد شما را می‌فهمیم، می‌دانیم که صنعت چاپ با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی اظهار داشت:  این کار هم صنعتی است چون با اشتغال و درآمد برای فعالان این حوزه مرتبط است، هم هنری است چون یک چاپخانه‌دار باید ذوق هنری داشته باشد و هم فرهنگی است چون اگر این صنعت نبود، بسیاری از اندوخته‌ها و داشته‌های فرهنگی ما در طی سالیان گذشته از بین می‌رفت.

وی از پیشنهاد رئیس اتحادیه برای تشکیل کارگروهی جهت ساماندهی و رفع مشکلات فعالان صنعت چاپ در شهرستان زنجان استقبال کرده و ادامه داد: امیدواریم با رفع موانع رکود اقتصادی در کشور، مشکلات فعالان صنعت چاپ نیز به مرور حل شود.

 

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =