آثار زنده‌یاد منصور قندریز بعد از ۶۰ سال که نمایشگاه انفرادی از او برپا نشده بود، روی دیوارهای گالری فردا خواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه آثار منصور قندریز بعد از نزدیک به 60 سال تکرار خواهد شد و بار دیگر آثار این هنرمند مهم عرصه مکتب سقاخانه‌ای روی دیوار یک گالری خواهد رفت. در این نمایشگاه از آثار طراحی این هنرمند مهم و تاثیرگذار، نقاشی‌هایش، تعدادی از چاپ‌های دستی او و در نهایت سه کلیشه دیده نشده او رونمایی خواهد شد که اکثر آنها تاکنون دیده نشده‌اند.

در بخشی از استیمنت این نمایشگاه آمده است: نمايشگاه حاضر حاصل تكاپوي يك عمر است عمري كه كوتاه ماند و تكاپوئي كه دوامش تا اوج باروري نقاش نپائيد. آنچه منصور قندريز بود و آنچه در آينده مي‌شد در همين پرده ها صورت " هست " جاودان مانده است قندریز، مردی که زود رفت ولی تاثیرش همیشگی بود. قندريز، يكي از بنيانگذاران مكتب هنري سقاخانه به شمار مي‌آيد كه سعي داشته با برداشت‌هايي زيباشناسانه از الگوها و نشانه‌هاي هنر سنتي و نگارگري ايراني در اجرا و اسلوبي مدرن (بيشتر به شيوه آبستره غربي)، شاكله‌اي اصيل از هنر ملي و ايراني را به وجود بياورد. برپايي نمايشگاه اخير بهانه اي است براي نوشتن اين گزارش كوتاه، در خصوص آثار و فعاليت‌هاي هنري اين هنرمند برجسته و نقش محرز او در تاثيرگذاري بر جريان هنر تجسمي در ايران.

منصور قندریز (۱۱ اسفند ۱۳۱۴؛ هفتم اسفند 1344) نقاش ایرانی بود که در مدت کوتاه عمر خویش تأثیرات بسزایی در جریان نقاشی معاصر ایران گذاشت. او پس از زاده شدن در تبریز، تحصیلات خود در رشته نقاشی را در هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای تزئینی تهران (دانشگاه هنر فعلی) گذراند و از بنیانگذاران جنبش سقاخانه محسوب می‌شود. او به همراه مرتضی ممیز، صادق تبریزی، فرامرز پیلارام، قباد شیوا، فرشید مثقالی و تنی چند از هنرمندان آن دوران تالار ایران را تأسیس کردند که امروزه از نگارخانه‌های تعطیل شده تهران است. پس از درگذشت منصور قندریز، تالار ایران به گالری قندریز تغییر نام داد. او در سی سالگی بر اثر سانحه تصادف در جاده شمال درگذشت.

این نمایشگاه از 31 شهریور تا 13 مهرماه در گالری فردا برپا خواهد شد وعلاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت 16 تا 20 به گالری فردا مراجعه کنند.

58243

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =