۰ نفر
۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷

ایسنا نوشت: عضو سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است یکسان سازی نرخ ارز، تقویت ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی را به همراه خوهد داشت اما چاره‌ای نداریم جز اینکه در مسیر واقعی سازی نرخ ارز حرکت کنیم.

جهابنخش سنجابی شیرازی درباره دستور العمل جدید بانک مرکزی مبنی بر حذف ارز مسافرتی و تاثیر آن در بازار اظها کرد: آنچه اعلام شده بیشتر مبین این نکته است که این اقدام بیشتر در راستای یکسان سازی نرخ ارز است.

وی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد این سیاست کارکرد دیگری هم داشته باشد. با توجه به اختلافی که بین ارز دولتی و ارز آزاد وجود دارد دولت به دنبال جلوگیری از خروج بیشتر ارز از کشور است.

این کارشناس اقتصادی افزود: این اقدام عملا با توجه به مسافرت‌هایی که به ویژه در سه ماهه تابستان وجود دارد دورخیزی برای یکسان سازی و تثبیت نرخ ارز است. از طرف دیگر این این سیاست می‌تواند اقدامی پیشگیرانه برای خروج ارز با قیمت رسمی برای مصارف غیرضروری از کشور باشد.

سنجابی شیرازی درباره اینکه پس از حذف ارز مسافرتی برای یکسان سازی نرخ ارز باید چه اقداماتی صورت گیرد؟ گفت:‌ به نظر می‌رسد در گام بعدی دو اقدام دیگر باید انجام شود. یکی پر کردن فاصله نرخ ارز دولتی و ارز آزاد است، چون تا زمانی که این شکاف وجود داشته باشد مانعی جدی برای رسیدن به هدف یکسان سازی نرخ ارز است و اقدام دیگر با یک فاصله زمانی، واقعی کردن نرخ ارز است.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است قیمتی که به عنوان نرخ ارز دولتی اعلام می‌شود با واقعیت‌های بازار هم خوانی ندارد اما یقینا چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت واقعی سازی نرخ ارز برویم که البته تقویت ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی را به همراه خواهد داشت.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =