وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی برای تعاملات دیپلماتیک دو کشور آرزوی رشد و گسترش کرده و تاکید کرد که تعمیق این روابط به سود دو کشور بوده و تاثیر مثبتی در صلح و امنیت بین‌المللی دارد.

به گزارش خبرآنلاین،  پیام محمدجواد ظریف به همایش و نمایشگاه اسناد یکصد و بیستمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و بلغارستان بدین شرح است:

برگزاری همایش و نمایشگاه اثر تاریخی 120 سال روابط دیپلماتیک ایران و بلغارستان مهم و ارزشمند در مناسبات دو کشور است.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان دو کشور ریشه دار با پیشینه و تاریخی کهن هستند که جلوه‌های تمدنی و فرهنگی آنها و آوازه جهانی شخصیت‌های بزرگی مانند حافظ، سعدی، فردوسی، ایوان وازارف، وپسارف و ... مایه مباهت است.

با وجود برخی تحولات در روابط دو جانبه، اهتمام مقامات دو کشور در سال‌های گذشته همواره برگسترش هر چه بیشتر روابط معطوف بوده و در سال‌های اخیر به ویژه با سفر سال گذشته آقای بیوکو بوریسف نخست‌وزیر بلغارستان به همراه معاون خود و 5 وزیر و نیز هیات اقتصادی 35 نفره به تهران و امضای چندین سند همکاری رشد چشم گیری پیدا کرده است.

امیدوارم روابط دوستانه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان در سایه اراده مشترک مسوولان دو کشور و با بهره‌گیری از تجربه‌های تاریخی گذشته در تمامی عرصه‌ها بیش از پیش رشد و  گسترش یابد. تعمیق این روابط نه تنها به سود دو کشور است بلکه عامل مهمی در امنیت، ثبات و توسعه مناطقی همچون غرب آسیا،‌ خلیج فارس، دریای خزر، شرق و مرکز اروپا، دریای سیاه و نیز منطقه حساس بالکان خواهد بود که بر صلح و امنیت بین‌المللی  اثر مثبت دارد.

بدون تردید برگزاری موفق این همایش تصویر خوبی از روابط امروز ایران و بلغارستان را ارائه خواهد کرد که میتواند زمینه‌ساز گسترش پیوندهای مردمی و فرهنگی بین دو کشور شده و به تحکیم روابط دو جانبه هم کمک کند.

اطمینان دارم تبادل نظر نخبگان و صاحب نظران علمی و فرهنگی دو کشور در این نشست فرصت تازه‌ای را برای رونق بخشیدن به ابعاد مختلف دیپلماسی دو کشور به ویژه در عرصه‌های علمی و فرهنگی ایجاد کرده و به تحکیم و تقویت مناسبات فی مابین کمک خواهد کرد. به باور من مراودات مستمر فرهنگی که مزین به حضور خبرنگاران و اندیشمندان دو کشور باشد علاوه بر اینکه می‌تواند به شکوفایی هر چه بیشتر اندیشه‌ها و آگاهی بخشی به نسل جوان امروز دو کشور بینجامد همچنین می‌تواند به گسترش روابط در حوزه‌های سیاسی و تجاری هم کمک کند.

ضمن ارج نهادن به این گونه تلاش‌ها برای معرفی تاریخ،‌ فرهنگ و تمدن دو کشور به یکدیگر و فراهم کردن فضای تفاهم و درک مشترک برای دست اندرکاران این همایش آروزی توفیق دارم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =