۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰

تسنیم نوشت: دیپلمات‌های ارشد فرانسوی به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده‌اند لغو یا تضعیف برجام به‌منزله آغاز فرایندی است که به نابودی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی «ان‌پی‌تی» ختم خواهد شد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی روز دوشنبه با تکرار ادعاها گفته که اروپایی‌ها با دولت آمریکا درباره «نقش بی‌ثبات‌کننده ایران» در منطقه هم‌نظرند، اما در هم آمیختن این موضوع با توافق هسته‌ای ایران (برجام)، اقدامی پرمخاطره است.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از این دیپلمات ارشد اروپایی نوشت: «همه ما درباره نگرانی‌های آمریکا در خصوص نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه هم‌نظریم، اما با درهم‌آمیختن همه مسائل، این خطر وجود دارد که همه چیز را از دست بدهیم».

اشاره این مقام اروپایی به تصمیم‌هایی احتمالی از سوی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا است که می‌تواند به تضعیف توافق هسته‌ای با ایران منجر شود. ترامپ قرار است در نیمه ماه اکتبر گزارشی درباره پایبندی یا عدم‌پایبندی ایران به کنگره آمریکا ارائه کند. نشانه‌ها حکایت از آن دارند که وی عدم‌پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام خواهد کرد.

ترامپ قرار است روز دوشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ابتدا با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بعد از آن با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کند.

منابع خبری مختلف گزارش داده‌اند نتانیاهو در این دیدار ترامپ را به لغو برجام یا «اصلاح» آن ترغیب خواهد کرد. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند دائمی کردن محدودیت‌های غنی‌سازی ایران در برجام یا تمدید آن، از جمله مواردی است که رژیم صهیونیستی خواستار تغییر آن در این توافق هسته‌ای است.

به‌نوشته رویترز، رژیم صهیونیستی علاوه بر این خواستار آن است که ایران به‌جای متوقف کردن موقت فعالیت سانتریفیوژهای خود آنها را کلاً نابود کند.

دیپلمات‌های فرانسوی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند امانوئل ماکرون در دیدار با ترامپ به وی درباره لغو توافق هسته‌ای با ایران هشدار خواهد داد. وی خواهد گفت لغو این توافق باعث خواهد شد کره شمالی هم از مذاکره در خصوص برنامه هسته‌ای خود اجتناب ورزد.

به‌گفته دیپلمات‌های فرانسوی، لغو یا تضعیف برجام توسط دولت آمریکا به‌منزله آغازی برای پایان یافتن «معاهده منع اشاعه سلاح‌های اتمی» (ان‌پی‌تی) خواهد بود که در سال 1970 با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌ها و فناوری‌های تسلیحاتی هسته‌ای اجرایی شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =