ایسنا نوشت: رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پس از مدت‌ها قطعی روابط با جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین، یک روز پس از دستیابی طرفین به برخی تفاهمات در قاهره و انحلال کمیته اداری، با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین "وفا"، این تماس تلفنی در راستای فضای مثبت آشتی ملی پس از اعلام انحلال کمیته اداری حماس و فراهم شدن زمینه برای عمل دولت رامی حمد الله، نخست وزیر دولت توافقی فلسطین به مسئولیت‌های خود در نوار غزه و نیز برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و پارلمان فلسطین صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری وفا، عباس از فضای آشتی ملی ایجاد شده پس از توافق اخیر شکل گرفته در نتیجه تلاش‌های مصر، ابراز خرسندی کرده است.

این خبرگزاری هیچ اشاره‌ای به جزئیات این تماس تلفنی از سوی هنیه با محمود عباس کهبه منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و به سر می‌برد، نکرد.

این در حالی است که فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس از محمود عباس خواسته بود که هرچه زودتر به دولت حمدالله اجازه بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها و وظایفش در غزه را بدهد و در این کار هیچ تاخیر و تعللی ایجاد نکند.

برهوم با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی از عباس خواست اقدامی فوری برای لغو تمامی تصمیمات و اقدامات اتخاذ شده علیه ساکنان غزه اتخاذ کند؛ به ویژه که جنبش حماس در راستای تلاش‌های مصر، با انحلال کمیته اداری موافقت کرده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین از ماه آوریل گذشته به دلیل تشکیل کمیته اداری در غزه از سوی حماس که در واقع وظایف دولت را انجام می‌داد، مجازات‌هایی را علیه نوار غزه اتخاذ کرد که از جمله آنها می‌توان به کاهش واردات برق و دارو به غزه، عدم اعزام بیماران به خارج، کاهش حقوق کارمندان و بازنشسته کردن هزاران نفر از آنها اشاره کرد.

جنبش حماس روز یکشنبه تصمیم به انحلال کمیته اداری در غزه گرفت و خواستار حضور دولت رامی حمدالله در این منطقه و عمل به مسئولیت‌ها و وظایف خود شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =