ایسنا نوشت: بنا به گفته عضو دفتر سیاسی حماس، هیئت این جنبش در سفر به مسکو خواستار کمک روسیه در شکستن محاصره غزه، ارائه کمک‌های انسانی و شراکت در پرونده آشتی ملی فلسطین به ویژه در سطح بین‌المللی شد.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در گفت‌وگو با این شبکه درباره موضوعاتی که هیئت فلسطینی در سفر جاری به مسکو مطرح کردند، گفت: از روسیه خواستیم در شکستن محاصره غزه، ارائه کمک‌های انسانی به مردم این بخش به ویژه کمک‌های پزشکی و دیگر کمک‌هایی که روسیه مناسب می‌داند، ما را یاری کند.

وی با اشاره به روابطی که روسیه را به نوار غزه مرتبط می‌کند، گفت: بیش از ۳۰۰ خانواده مشترک در نوار غزه وجود دارند، که بیشتر آنها تابعیت روسی نیز دارند.

این مقام مسئول در رابطه با پرونده آشتی ملی فلسطین تصریح کرد، از طرف روس درخواست شد تا در پرونده آشتی ملی و انتقال همه اختیارات به دولت متحد ملی، همکاری کند.

ابومرزوق تشریح کرد: متغیرهای بین المللی موجود در منطقه مورد بررسی قرار گرفت و از دوستان روس خواستیم به ویژه در محافل بین‌المللی ما را یاری کنند، امیدواریم روسیه در این سطح کمک‌های خوبی ارائه دهد زیرا ایالات متحده مذاکرات دو طرف را زیر نظر می‌گیرد و متاسفانه دیدگاه اسرائیلی دارد و در نهایت به نظر می‌رسد روسیه تواناتر از آمریکا در این زمینه باشد.

هیئتی از جنبش حماس به ریاست موسی ابومرزوق روز سه شنبه به منظور دیدار با مسئولان روس و گفتگو با آن‌ها پیرامون آخرین تحولات سیاسی فلسطین، موضوع آشتی ملی و تقویت روابط خارجی حماس راهی مسکو شد

هنیه: آماده استقبال از دولت وفاق ملی فلسطین هستیم

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پایان سفر خود به قاهره اعلام کرد، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در خصوص آشتی ملی فلسطین و پایان دادن به دودستگی گام مهمی برداشته و اکنون نیز آماده استقبال از دولت وفاق ملی در غزه برای تحویل گرفتن وظایف خود است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در کنفرانس مطبوعاتی که به محض ورودش به گذرگاه رفح به همراه یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه و خلیل حیه معاون وی برگزار کرد، گفت: در گفت‌وگو با مقامات مصری پنج پرونده سیاسی، امنیتی، غزه، روابط دوجانبه و اوضاع قدس اشغالی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود، جنبش حماس آماده است پس از چند روز برای از سرگیری مذاکرات بین فتح و حماس دوباره به قاهره بازگردد و این نشان می‌هد که امروز این جنبش پافشاری بیشتری برای موفقیت در آشتی ملی و از بین رفتن دودستگی دارد.

هنیه در ادامه گفت: ما با عزم و جدیت در پی آشتی ملی هستیم.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" تاکید کرد که در دیدارهای هیئت حماس با مسؤولان مصری، شش مساله اصلی دنبال شد که از جمله آنها می‌توان به آشتی ملی، محاصره غزه و روابط دوجانبه اشاره کرد و این جنبش به تلاش‌های خود برای تحقق آشتی ملی ادامه می‌دهد.

اسماعیل هنیه تصریح کرد که در این دیدارها مسائل و پرونده‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفت و من می‌توانم بگویم که مسائل مهمی در دیدار با برادران مصری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هنیه سفر 9 روزه هیئت حماس به قاهره را "موفق و مهم" توصیف و تاکید کرد که «ان شاء الله این دیدار نتایج بزرگی به دنبال خواهد داشت.»

وی افزود: مصر کشوری بزرگ و مهم در جهان عرب و عرصه منطقه‌ای است که ارتباط تاریخی با مساله و ملت فلسطین دارد و این نشانگر لزوم تقویت و تعمیق روابط دو جانبه میان دو ملت فلسطینی و مصری و به ویژه جنبش حماس و کشور دوست و برادر مصر است.

رئیس دفتر سیاسی حماس خاطرنشان کرد که این دیدارها نشانگر اهمیت احیای نقش و جایگاه مصر در پرونده‌های مرتبط با مساله فلسطین از جمله آشتی ملی است.

در این راستا وی اعلام کرد، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس گرفته و بر تصمیم حماس در راستای تحقق آشتی ملی و انحلال کمیته اداری حماس تاکید کرده و از عباس انتظار می‌رود که اقداماتی را که علیه ساکنان غزه اتخاذ کرده، متوقف سازد.

رئیس تشکیلات خودگردان اقداماتی از جمله متوقف ساحتن پرداخت بودجه سوخت تنها نیروگاه برق غزه و بازنشسته کردن اجباری هزاران کارمند را در پیش گرفته بود.

پیشتر عباس متعهد شده بود، این اقدامات را به محض انحلال کمیته اداری حماس لغو کند، این در حالی است که هنیه تاکید کرده بود کمیته اداری تنها مانع در مقابل آشتی ملی نیست.

هنیه در هفتم سپتامبر ۲۰۱۷ برای نخستین‌بار از زمان انتخابش به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس، به قاهره سفر کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =