مرتضی میرباقری در بازدید از شهرک تلویزیونی سینمایی از فضاسازی برخی از گروه‌ها و افراد در مورد کاهش مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرتضی میرباقری معاون سیما با حضور در شهرک تلویزیونی سینمایی، همزمان از مراحل تصویربرداری و تولید مجموعه های نمایشی «پاهای بی قرار» و «عقیق» بازدید کرد و با حضور در استودیوی برنامه «خانواده امید» از عوامل نماهنگ «به فکر فردا باشیم» قدردانی کرد.

برگزاری جشنواره سیما در ماه بهمن
معاون سیما در جریان بازدید خود از پشت صحنه سریال «پاهای بی قرار» از برگزاری جشنواره سیما در بهمن ماه امسال خبر داد و افزود: «جشنواره، ترازویی موثر برای تولیدات تلویزیونی و سینمایی است و با افزایش تعداد آثار نمایشی در سیما این ظرفیت وجود دارد که آثار دوستان در بوته بررسی قرار گیرد. جشنواره ای که به منظور ایجاد رقابت سالم میان برنامه سازان، باید برای ماه های پایانی هر سال برنامه ریزی گردد.»

میرباقری توسعه شهرک تلویزیونی سینمایی را از برنامه های معاونت سیما دانست و به برنامه سازان اطمینان داد شرایط لازم برای بهره برداری از این شهرک هر چه بیشتر فراهم گردد.

وی اضافه کرد: «گنجینه‌های فراوانی در این شهرک وجود دارد و امیدواریم با تدوین نقشه جامع شهرک بتوانیم جاهای خالی آن را پر کنیم. به نظر می رسد با سرمایه‌‎گذاری 30 تا 40 درصدی بتوان به رشدی 60 درصدی دست یافت.»

احیای باکس‌های نمایشی در شبکه‌ها
معاون سیما تصویربرداری حدود 40 مجموعه نمایشی به صورت همزمان را نشانه احیای تلویزیون در تولید آثار نمایشی خواند و اضافه کرد: «هم اکنون افزون بر 100 پروژه فعال در معاونت سیما وجود دارد که در مراحل مختلف طرح تا تولید قرار دارد. سال گذشته تلویزیون با رکود برنامه های مختلف رو‌به‌رو بود ولی از ابتدای دوره جدید راهبرد معاونت در افزایش تولید برنامه های مختلف و رسیدن به سطح استاندارد بوده است که بحمدالله با تلاش دوستان این هدف محقق شده است.»

وی افزود: «با افزایش میزان تولید در رسانه بحث اشتغال‌زایی هنرمندان جامه عمل پوشیده است، چنان که بر اساس آمار بیش از 10 هزار نیرو اعم از تهیه کننده، کارگردان، نویسنده، بازیگر و... در پروژه‌های مختلف مشغول به کار هستند. برای رسیدن به چنین آماری از همان ابتدا مبحث پرداخت ها در دستور کار قرار گرفت و با مدیریت ان توانستیم پروژه های متعددی را در برنامه قرار دهیم.»

دکتر میرباقری با اشاره به برنامه‌ریزی این معاونت در زمینه افزایش تولیدات نمایشی تاکید کرد: «در سال های پیش تولید تله فیلم یکی از راه‌های رونق شبکه‌ها محسوب می‌شد. با افزایش فیلم‌های تلویزیونی شرایط مناسبی برای تربیت افراد مستعد در زمینه ساخت آثار نمایشی فراهم شد. امروز نام های بزرگی در سینمای ایران می بینیم که کار را از همین فیلم ها آغاز کرده اند. اکنون درهای تلویزیون به روی تمامی عوامل برنامه ساز باز است و تصور نمی‌کنم در حال حاضر برنامه ساز بی کار و جدا مانده از قطار تولید وجود داشته باشد.»

وی اضافه کرد: «شاید اکنون بتوان برای 20 الی 70 تله فیلم و یا مینی سریال چند قسمتی ظرفیت ایجاد کرد، اما اعتقاد داریم اگر از ظرفیت این هنرمندان در تولید آثار نمایشی استفاده نشود، کفران نعمت خواهد بود.»

توجه به ارتقاء کیفیت آثار نمایشی
میرباقری بالا بردن کیفیت آثار را قدم بعدی در تولید برنامه‌های نمایشی دانست و اضافه کرد: «پس از وقفه‌ای نسبتا طولانی امروز شاهد فعال شدن باکس‌های فیلم و سریال در شبکه‌ها هستیم. با توجه به علاقه بینندگان ایرانی در زمینه فیلم‌ها و مجموعه‌های ایرانی ارتقاء سطح کیفی تولید از اولویت‌های اساسی محسوب می‌شود.»

وی از فضاسازی برخی از گروه‌ها و افراد در مورد کاهش مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی انتقاد کرد و گفت: «با وجود برنامه‌های پربیننده‌ای همچون «90»، «خندوانه»، «دورهمی»، «ماه عسل» و.... کوبیدن بر طبل کاهش بینندگان تلویزیون، از بی انصافی است. بر اساس آمار، ایرانیان به آثار نمایشی داخلی علاقمندی بسیاری دارند. اینکه عده‌ای می‌خواهند نظرسنجی‌های مراکز پژوهشی و سنجش سازمان را زیر سوال ببرند، عجیب است.»

نیاز به پایان بندی مناسب
معاون سیما پایان بندی های نامناسب را بزرگ ترین آسیب کارهای نمایشی دانست و اضافه کرد: «فیلمنامه نویسان ما گره های جذابی در فیلمنامه می‌گنجانند و بیننده را در طول اثر به دنبال خود می‌کشند ولی در لحظه نهایی، کار را بدون پایان بندی مناسب رها می‌کنند. باید نویسندگان ما یاد بگیرند کار را در قسمت‌های آخر با شیبی ملایم به پایان برند تا مخاطب دلزده نشود.»

وی اضافه کرد: «سناریوی خوب و قوی بازیگران را تشویق به بازی می‌کند. بازیگران ما همواره از ضعف فیلمنامه شکایت دارند و بسیاری برای بازی در یک سناریوی خوب حاضرند دستمزدهایی به مراتب کمتر دریافت کنند.»

طرح ساماندهی هنرمندان در تلویزیون
ساماندهی بازیگران موضوع دیگری بود که در طول این بازدید توسط هنرمندان مطرح شد و معاون سیما در پاسخ به آنها تاکید کرد: «از راهبردهای اساسی در معاونت سیما ساماندهی وضعیت کاری دوستان است. به همین منظور همواره به دوستان گوشزد می کنیم تا از تمامی ظرفیت ها در تولید استفاده نمایند. نباید فضا به سمتی حرکت کند که یک بازیگر در چندین پروژه و شبکه فعال باشد و هنرمندی دیگر سال ها بدون کار و پیشنهاد باشد.»

بازدید از عاشقانه دیگر سعید نعمت‌الله
حضور در کنار عوامل تولید مجموعه «عقیق»، بخش پایانی بازدید معاون سیما بود. وی با اشاره به اهمیت مجموعه‌های مناسبتی گفت: «سریال‌های مناسبتی سال هاست مخاطبان خود را پیدا کرده است و امروز یکی از مطالبات بینندگان ماست. با توجه به اهمیت موضوعات ملی و مذهبی شبکه های سیما همواره از تولید چنین آثاری حمایت می‌کنند.»

دکتر میرباقری همچنین با اشاره به سریال «زیر پای مادر»، کار قبلی این گروه تاکید کرد: «در طول ماه مبارک رمضان این سریال بیشترین آمار مخاطب را داشت و امیدواریم «عقیق» نیز علاقمندان خود را در دهه دوم محرم پای تلویزیون بیاورد.»

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    150 1
    جناب معاون من و بسیاری از آشنایانمان ماهواره نداریم اما,بهترین سریالهای جهان را با اندک فاصله زمانی از نت دانلود میکنیم,چند روز پیش کمتر از ده دقیقه و آن هم برای گذر زمان در یک مکان عمومی سریال گسل را مشاهده کردم که در مقایسه با سریالهای دنیا به جوکی بی مزه شبیه بود
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    87 65
    خنوانه پخش فوتبال وسایر مسابقات ملی فعلا پربازدید هستند شبکه های ای فیلم ونمایش هم قبلا بدنبود اما باپخش تکراری فیلمها وسریالها کم کم ازمخاطبینش کاسته شده پخش برنامه های سیاسی واخبار رامعمولا افرادمسن وبازنشسته ها اگر خواب نباشند میبینند آنهم بیشتر بدنبال تازه ترین خبرها درباره حقوق واین چیزها هستند کمی هم اخبار عراق وسوریه وداعش برنامه خورشید صبحگاهی هم بدنیست اماکلا اگر میانگین مخاطبین برنامه های صداوسیمارا بگیریم زیر پنجاه درصدند راه حل ادامه برنامه های شاد سریالهای طنز ایرانی وخارجی وکسب درامد ازتبلیغات چون مردم این جعبه جادویی رافقط برای سرگرمی می خواهند اما بعضی ازسیاستمداران در این سازمان سعی میکنند ازلحاظ سیاسی مردم را دریک جبهه خاص قراردهند و موفق نبوده اند لذاباید هزینه نکنند .
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    42 1
    تا وقتی مسئولین صدا و سیما بخوان از واقعیت ها فرار کنن این صدا و سیما راه به جایی نمی بره
  • حسام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    18 1
    آیینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن، آیینه شکستن خطاست
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    2 24
    حرفاش حقیقت داره مردم الکی میگن تلویزیون نمی بینیم ولی همشون پایه ثابت برنامه های تلویزیونن
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    20 1
    با این همه بودجه صدا و سیما صرف می کنه می شد کلی شبکه درجه یک جهانی رو اداره کرد حالا این پولا چی می شه خدا داند
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    32 1
    تلویزیون شده بلندگوی یک سری عقاید خاص در مملکت بیننده ش هم همونان البته اگه در خلوت آن کار دیگر نکنند
    • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      16 1
      چون صاحبان تلویزیونم همون صاحبان عقاید خاص هستن
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    21 1
    عجب روزگاری شده طرف هر روز میاد تکذیب می کنه میگه نخیر ما خیلی خوبیم
  • بی نام EE ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    7 1
    من هر موقع روشن میکنم برای برنامه نوده و فوتبال
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    4 0
    بله حتما ادعاس کاهش مخاطب
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    7 1
    دست بردارید بابا با این حرفاتون
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    6 1
    من که از این ادعاها سر درنمیارم
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    8 1
    همه سریالاتون تکراری همه برنامه هاتون مثل هم نه تنوع داره نه تازگی...سرمون و بکنیم تو دیوار بهتره تا اعصابمون خورد بشه با دیدن تلوزیون
  • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    5 0
    ده سالی تلویزیون رو کنار گذاشته بودم یه مدت جایی گرفتار شدم ناچار شدم چند روز نگاه کنم اصلا شوکه شدم همه شبکه ها شده بود تبلیغات برا پول جمع کردن نمیدونم عدد فلان رو بفرستید ستاره فلان رو بگیرید برنامه ها همه افت کرده بودن اخبار داغون شده بود من قبلا گاهی گفتگوی خبری ساعت 22 و 30 رو میدیم اصلا فجیع شده بود باورم نمیشد تا این حد افت کرده بود. کانالها اما زیاد شده بودن ولی توی این 20 تا کانال یک کانال به درد بخور پیدا نمیکردی. تفاوت اصلی این بود که رفته بود سمت پول گرفتن از مردم و ...که به نوعی تکدی گری محسوب میشد. یعنی قشنگ میشد بفهمی که برخلاف گذشته دارن مستقیما پول میگیرن از مردم و بسیار هم اصرار دارن و..به نظر من صداوسیما در دوران ضرغامی کلا خلاص شد قبلا شایذ یه چهار تا مخاطبی داشت
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    0 0
    تلویزیون که مدام ... رو یه موضوع تمرکز میکنه تبلیغ سیاسی میکنه و کلا هم برنامه های تی وی شده فقط تبلیغات یا ذسیاسی یا باررگانی یه فوتبال هم میخای ببینی اون اقا هی میاد میگه عدد 4 رو بفرستید و... من الان مدتها است فقط نود رو شاید نگاه کنم و فوتبال هم دیگه نگاه نمیکنم از بس که هی شماره فلان رو بفرست و..شده قیدش رو زدم اعصابشو نداشتم واقعا باعث تاسفه که بنگاهی که 38 هزار کارمند داره هیچ کارایی نداره