ایسنا نوشت: سینمای ایران با فروش بیش از ۶۰ میلیارد تومان پرونده اکران تابستانه‌اش را بست.

برای بررسی آمار و وضعیت گیشه‌ تابستانی سینماها به سراغ محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران رفتیم، او با اشاره به اینکه همه ساله اینگونه است که فیلم‌های خوب در شش ماه اول سال اکران می‌شوند، گفت: «فروش تابستانه امسال خوب و راضی کننده بود. مخصوصا که امسال چند فیلم خوب و پرفروش مثل «نهنگ عنبر ۲»، «رگ خواب»، «اکسیدان» و... داشتیم که سینماها را رونق بخشیدند.»

او در ادامه افزود: «فیلم‌های سینمایی اکران شده در تابستان فروش رضایت بخشی داشتند. پارسال افزایش مخاطب داشتیم ولی امسال اینطور نبود و فقط از نظر ارزش ریالی آمار بالا رفته است، در واقع بالا رفتن قیمت بلیت‌ها به پایین بودن تعداد مخاطب کمک کرد و آن را جبران کرد. البته که شرایط اکران فیلم در میزان فروش آن نیز بسیار تأثیرگذار است.»

اشرفی با بیان اینکه استقبال خوبی از فیلم‌های کمدی شده است، ادامه داد: «با توجه به شرایط اجتماعی و بالا رفتن هزینه مسافرت‌ها و خرج‌های زندگی مردم ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را با دیدن فیلم‌های کمدی پُر کنند. البته فیلم‌ها در ژانرهای دیگر هم به شرط آن که فرم، محتوا، قصه و سوژه خوبی داشته باشند، می‌توانند مورد استقبال قرار بگیرند.»

او با بیان اینکه تبلیغات از عواملی است که در میزان فروش تاثیر گذار است توضیح می‌دهد: «تبلیغات خوبی برای سینمای ایران صورت نمی‌گیرد، به طور مثال با توجه به اینکه اعلام شده بلیت سینماها در این چند هفته آخر تابستان نیم بها هستند اطلاع‌رسانی درستی در این مورد صورت نگرفت و وقتی مشتری‌ به سینماها مراجعه می‌کنند از نیم بها بودن آن اطلاع ندارند.»

رئیس انجمن سینماداران با بیان اینکه باید تنوع ژانر در فیلم‌هایی که در تابستان اکران شدند اتفاق می‌افتاد، گفت: «من معتقدم که باید فیلم‌های کودک در تابستان اکران شوند، زیرا خانواده‌ها دوست دارند مخصوصا در تابستان برای گذراندن اوقات فراغت خود به سینما بروند، امسال فقط همین یک فیلم «۲۱ روز بعد» بود که اکران شد و  البته موضوع این فیلم برای کودک سنگین بود، فیلم کودک باید موزیکال و سرگرم‌کننده باشد.»

او در پایان صحبت‌هایش ضمن اظهار امیدواری به ادامه این روند در فصل پاییز، بیان کرد: «تنها کاری که می‌توانیم انجام بدهیم، این است که امیدوار باشیم. اگر چند فیلم خوب با توجه به فیلم‌هایی که از توقیف درآمده‌اند به نمایش درآیند، امیدوارکننده است که این روند ادامه پیدا کند.»

از بین بیش از 26 فیلمی که در تابستان امسال اکران شده‌اند، تعدادی در ادامه اکران‌های بهاره به نمایش درآمدند و تعدادی دیگر نیز همچنان به نمایش در سینماهای کشور ادامه می‌دهند.

نکته قابل توجه در اکران‌های تابستان، میزان استقبالی بود که مخاطبین از سینمای کمدی کردند، به طوری که سه فیلم پرفروش تابستان به ترتیب فیلم‌های «نهنگ عنبر»، «اکسیدان» و «ساعت ۵ عصر» هستند.

فیلم سینمایی «نهنگ عنبر ۲» ساخته سامان مقدم و در ژانر کمدی که از ۲۰ اردیبهشت ماه اکران آن آغاز شده است بعد از رکورد شکنی‌ها در میزان فروش و مدت اکران خود، تا کنون ۲۰,۷۷۰,۵۶۷,۰۰۰ تومان فروش داشته است. دومین فیلم پرفروش تابستان،  «اکسیدان» ساخته حامد محمدی است که توانسته در مدت نمایش خود به رقم فروش ۱۰,۱۲۳,۲۹۳,۰۰۰ تومانی دست پیدا کند.

«ساعت ۵ عصر» به کارگردانی مهران مدیری سومین فیلم پرفروش تابستان امسال است که تاکنون توانسته ۱۰,۱۲۳,۲۹۳,۰۰۰ تومان فروش داشته باشد و همچنان اکران این فیلم ادامه دارد. این فیلم که در ژانر کمدی اجتماعی ساخته شده، اولین تجربه کارگردانی سینمایی مهران مدیری است.

فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» ساخته محمدرضا خردمندان تنها فیلم سینمایی در ژانر کودک و نوجوان است که در تابستان اکران شد و تا کنون ۱,۰۷۰,۰۳۸,۰۰۰ تومان فروش داشته است. «بیست و یک روز بعد» ملودرامی اجتماعی است از زندگی نوجوانی به نام «مرتضی» که در راه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبرو می‌شود.

از بین فیلم‌هایی که در ژانر اجتماعی اکران شده‌اند، فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» ساخته پوران درخشنده، «سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میری و «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله میلیاردی شدند.

یکی دیگر از نکات جالب و قابل توجه در اکران‌های تابستانه رکوردهایی بود که توسط سازندگان برخی فیلم ها زده شد. به طور مثال به غیر از رکوردی که «نهنگ عنبر» در میزان فروش خود زد، فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» مهران مدیری در روز اول اکرانش ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشت و به این ترتیب رکورد بیشترین میزان فروش در روز اول را شکست و فیلم «نگار» رامبد جوان بعد از دو هفته از شروع اکرانش حدود یک میلیارد فروش داشته است.

اعداد و عناوین مندرج در این جدول مربوط به اکران فیلم‌ها در کل کشور است و با استناد به آمار سایت سینماتیکت گردآوری و تنظیم شده است.

جدول فروش فیلم های اکران شده در تابستان ۱۳۹۶

شماره

نام فیلم

کارگردان

میزان فروش

۱

نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا

سامان مقدم

۲۰٬۷۸۲٬۳۲۴٬۰۰۰

۲

اکسیدان

حامد محمدی

۱۰٬۱۵۲٬۵۰۲٬۰۰۰

۳

ساعت ۵ عصر

مهران مدیری

۸٬۸۵۱٬۰۴۱٬۰۰۰

۴

رگ خواب

حمید نعمت الله

۴٬۶۹۰٬۳۲۶٬۰۰۰

۵

زیر سقف دودی

پوران درخشنده

۲٬۷۷۳٬۵۳۰٬۰۰۰

۶

سارا و آیدا

مازیار میری

۲٬۳۴۸٬۴۲۷٬۰۰۰

۷

برادرم خسرو

احسان بیگلری

۲٬۰۲۱٬۴۹۸٬۰۰۰

۸

پاتو کفش من نکن

حسین فرح بخش

۱٬۱۹۵٬۷۰۸٬۰۰۰

۹

بیست و یک روز بعد

محمدرضا خردمندان

۱٬۰۷۷٬۳۵۵٬۰۰۰

۱۰

ویلایی ها

منیر قیدی

۱٬۱۵۹٬۶۵۴٬۰۰۰

۱۱

نگار

رامبد جوان

۹۴۴٬۹۱۴٬۰۰۰

۱۲

تابستان داغ

ابراهیم ایرج زاد

۸۶۷٬۹۸۶٬۰۰۰

۱۳

زادبوم

ابوالحسن داودی

۴۹۰٬۰۷۷٬۰۰۰

۱۴

من و شارمین

بیژن شیر مرز

۴۳۰٬۷۱۶٬۰۰۰

۱۵

کارگر ساده نیازمندیم

منوچهر هادی

۳۸۴٬۶۴۹٬۰۰۰

۱۶

فصل نرگس

نگار آذربایجانی

۲۲۳٬۱۲۰٬۰۰۰

۱۷

گذر موقت

افشین هاشمی

۱۶۸٬۴۳۰٬۰۰۰

۱۸

ملی و راههای نرفته اش

تهمینه میلانی

۱۸۹٬۱۱۷٬۰۰۰

۱۹

ماجان

رحمان سیفی ازاد

۵۵٬۷۲۳٬۰۰۰

۲۰

مسلخ

اصغر نصیری

۲۸٬۱۰۷٬۰۰۰

۲۱

دریاچه ماهی

مریم دوستی

۴٬۲۳۲٬۰۰۰

۲۲

ماه در جنگل

سیامک شایقی

۵٬۴۴۱٬۰۰۰

۲۳

کبریت سوخته

کاظم معصومی

۲۰٬۲۶۲٬۰۰۰

۲۴

مادر قلب اتمی

علی احمدزاده

۱٬۳۱۵٬۱۷۱٬۰۰۰

۲۵

دو عروس

داوود موثقی

۵۵٬۱۹۸٬۰۰۰

۲۶

مالیخولیا

مرتضی آتش زمزم

۱۹٬۳۶۱٬۰۰۰

 

 

جمع کل

۶۰۲۵۳۸۶۹۰۰۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    1 0
    برای مملکتی که مردمش در غم شناورن اتفاق عجیبی نیست مردم برای داشتن حتی یک لبخند ساده هزینه می کنند
  • بی نام DE ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    1 0
    حرف های حمید گودرزی درباره سینمای چرک در اون زمان مخالف های زیادی داشت اما انگار تاثیرش رو روی ناخودآگاه مردم گذاشته و مردم به روحیه ای که فیلم بهشون می ده توجه می کنند که بیشتر کمدی می بینند.