«خبرجنوب» نوشت: با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت مهندس احد فتوحی به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی فارس منصوب و از خدمات 17 ماهه شاهپور قنبری مدیرعامل پیشین این شرکت که به مسئولیت مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی تهران منصوب شده است، قدردانی شد.

احد فتوحی از مدیران باسابقه استان فارس و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران است که در سوابق خود مسئولیت های مختلفی را در این سازمان عهده دار بوده است.
وی که دارای مدرک مهندسی برق و الکترونیک است، 23سال سابقه اجرایی و مدیریتی در وزارتخانه های جهاد کشاورزی (سازندگی)، صنعت، معدن و تجارت را در کارنامه دارد.
رئیس اداره پشتیبانی و تاسیسات وزارت جهاد کشاورزی از جمله مسئولیت های او بوده و در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز به عنوان رئیس نظارت بر شهرکها و نواحی صنعتی، مدیر نظارت و ارزیابی و مشاور معاون برنامه ریزی این سازمان فعالیت داشته است.
در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید شرکت شهرک های صنعتی فارس، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: بیش از ۱۳ هزار طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در کشور فعال است.
علی یزدانی با بیان اینکه با افتتاح 13 هزار طرح صنعتی بالغ بر ۴۴۴ هزار اشتغال جدید ایجاد میشود، افزود: در استان فارس نیز در حال حاضر بیش از 297 طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد وجود دارد که بخش زيادي از این طرحها، اشتغال نزدیک 9 هزار نفری را ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه استان فارس از استانهای مهم کشور در صنعت و معدن به شمار میرود ادامه داد: در کل کشور 84 هزار و 956 واحد صنعتی داراي پروانه بهره برداري فعال بوده که بیش از 4 هزار و 261 پروانه بهره برداری فعال سهم استان فارس است. همچنین از 398 خوشه صنعتی شناسایی شده در کشور 14 خوشه آن در استان فارس فعال است.
یزدانی گفت: بیش از 49 هزار جواز تاسیس در کشور در قالب طرح صنعتی صادر شده که مجوز بیش از 2 هزار و 675 طرح صنعتی در استان فارس صادر شده است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به رشد و واگذاری زمین و انعقاد قراردادها اشاره کرد و ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال بیش از 120 درصد رشد واگذاری زمین و بیش از 20 درصد رشد در زمینه تعداد انعقاد قراردادها در شهرکهای صنعتی داشتهایم.
یزدانی با تاکید بر اینکه تنها 14 درصد تخصیصهای ملی داشتیم، گفت: این مهم حمایت شهرکهای صنعتی و تخصیص اعتبارات را میطلبد و باید برنامههای شهرکهای صنعتی در راستای اقتصاد مقاومتی دنبال شوند.
وی همچنین به نرخ تسهیلات 18 درصد اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 186 بنگاه کوچک راکد با تسهیلات 18 درصد در حوزه صادرات فعال شدند.
در ادامه این جلسه نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: کشوری مانند ویتنام زمین را به صورت رایگان در اختیار شرکت ها قرار می دهد و با قرار داد 50 ساله و حق واگذاری به غیر، نگاه به بومی یا غیر بومی بودن آنان ندارند.
مسعود رضایی با اشاره به اینکه با در اختیار قرار دادن تسهیلات و زمین باید سرمایه گذار را جذب کنیم، افزود: باید ریشه یابی کنیم که مشکل از شهرک ها است یا مسئولین. در این میان اگر سرمایه گذاری را میآوریم نباید گرفتار گرفتن مجوز از این اداره به آن اداره باشد و باید توان افراد سرمایه گذار را در ایجاد صنعت بررسی و نظارت کنیم نه اینکه صرفا بر اساس رابطه های شخصی پیش رویم.
بدهی 30 میلیارد تومانی شرکت شهرکهای صنعتی فارس
همچنین مدیر سابق شرکت شهرکهای صنعتی فارس نیز در این جلسه گفت: با شروع فعالیت در شهرک صنعتی استان با بدهی 70 میلیارد تومانی مواجه شدیم که در حال حاضر این رقم به 30 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
شاهپور قنبری با بیان اینکه به علت عدم حمایت دستگاه ها قیمت تمام شده زمین شهرک صنعتی بسیار بالا بوده است، افزود: توانستیم با ایجاد تعامل نگاه ها را نسبت به صنعت تلطیف کنیم که انتظار کمک مالی از سوی شهرک صنعتی از جمله این موارد بود.
وی بیان داشت: در شهرک صنعتی بزرگ شیراز با حفاری چاه آبی که مدت ها رها شده بود بالغ بر 15 لیتر بر ثانیه به سهم آب شهرک اضافه کردیم.
مدیر سابق شرکت شهرکهای صنعتی فارس ادامه داد: دریک سال و نیم گذشته50 قرار داد با مبلغ 140 میلیارد ریال منعقد شده است و همچنین 85 پروژه به مبلغ 300 میلیارد ریال تحویل موقت و80 پروژه به مبلغ 140 میلیارد ریال تحویل قطعی شده است.
قنبری با بیان اینکه 537 فقره قرارداد طی جلسات پایش تعیین تکلیف شده است، خاطرنشان کرد: درحوزه واگذاری زمین نیز 501 فقره قرارداد به مساحت 71 هکتار در سطح شهرک ها منعقد شده است.
به بهره برداری نرسیدن بیش از نیمی از قراردادهای صنعتی در شرکت شهرکهای صنعتی فارس
در ادامه مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی فارس نیز گفت: باید تلاش کنیم که استان فارسی که به لحاظ شاخصه های ارزشی قابلیت بسیار بالایی دارد را به جایگاه اصلی خود برسانیم.
احد فتوحی با تاکید بر اینکه عمده ترین برنامه ها باید در راستای تقاضا محور کردن شهرک ها باشد، افزود: استان فارس 61 شهرک صنعتی واگذار شده یا در حال واگذاری دارد که ازاین تعداد نزدیک به 50 شهرک غیر تقاضا محور است.
وی ادامه داد: اگر این تعداد از شهرک را بتوانیم به سمت تقاضا محور سوق دهیم، توانستهایم اهداف اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیم.مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی فارس بیان داشت: پنج هزار و 500 قرارداد در شهرکهای صنعتی فارس منعقد شده است که فقط دو هزارو 500 آن به بهره برداری رسیده است. فتوحی با تاکید بر اینکه تکمیل زیرساختها نیاز به کمک سایر دستگاههای اجرایی دارد، اظهار داشت: در بحث صنایع کوچک باید بتوانیم آموزش های هدفمند، صادرات محوری، بهرهوری از منابع انسانی، شفاف سازی، کاهش بدهی ها و ....را در دستور کار قرار دهیم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =