جمعه 28 مهر 1396
جمعه 31 شهریور 1396 - 22:05:25 چاپ

عامل اصلی ترافیک در تهران؛ تعداد خودروهای پایتخت ۶ برابر ظرفیت خیابان‌هاست

جامعه > شهری - ایسنا نوشت: معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره میزان ظرفیت شهر تهران برای حمل و نقل بیان داشت: تهران به اندازه ۷۵۰ هزار وسیله ظرفیت دارد در حالیکه روزانه بیش از چهار میلیون خودرو یعنی بیش از شش برابر ظرفیت تهران در حال تردد هستند.

مازیار حسینی در مورد چالش های نهادینه کردن موضوع آموزش ترافیکی در جامعه با بیان اینکه مسئله ترافیک به پیش از انقلاب بر می‌شود، اظهار داشت: علت ترافیک در تهران این است که تهران، شهری پیاده مدار بود و دوچرخه به عنوان یکی از وسایل اصلی حمل و نقل در زمان پدربزرگ ها در کنار درشکه استفاده می شد. بنابراین خیابان ها و بسیاری از معابر برای ماشین طراحی نشده بودند.

وی به تولید زیاد خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در تولید و واردات خودرو، رابطه ای بین عرضه و تقاضا ایجاد نشد و در سال ۸۴ تعداد خودروهای پلاک تهران حدود 1.5 میلیون بود اما در حال حاضر حدود چهار میلیون خودرو وجود دارد و این به جز تعداد موتورسیکلت‌ها و خودورهای پلاک های شهرستانی است که در تهران رفت و آمد می کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود در یک برنامه رادیویی، درباره میزان ظرفیت شهر تهران برای حمل و نقل بیان داشت: تهران به اندازه ۷۵۰ هزار وسیله ظرفیت دارد در حالیکه روزانه بیش از چهار میلیون خودرو یعنی بیش از شش برابر ظرفیت تهران در حال تردد هستند، در چنین صورتی ترافیک تهران غیر قابل تحمل است. البته در تمام کلان شهرها ترافیک بخصوص در ساعت پیک وجود دارد اما ترافیک به صورت روان و قابل کنترل و با نظم است.

وی با بیان اینکه هیچ گاه معابر برای پیک ترافیک طراحی نمی شوند گفت: یعنی حتی در کشورهای پیشرفته نیز معابر بر اساس تعداد خودرو و ترافیک پر حجم طراحی نمی شود.

معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به اهمیت آموزش در عین حال گفت: بیش از آموزش، درک و برداشت صحیح از قانون در کنار آموزش، مسئله مهمی است و مسئله مهمتر از آن، اطمینان از عدم امکان گریز از قانون است. یکی از مشکلاتی که داریم این است که مطمئن نیستیم اگر خلاف و تخلفی کنیم، گیر می افتیم؟ یعنی اگر راننده مطمئن باشد اگر خلاف کند، اعمال قانون سنگینی خواهد شد، حتما تخلف نخواهد کرد اما چون این موضوع قطعی نیست، فرد ترجیح می دهد ریسک کند و تخلف را انجام دهد و عموما برخوردی هم صورت نمی گیرد.

۴۷۴۷

کلید واژه‌ها : ترافیک - خودرو -
14 دیدگاه
  • بی نام
    جمعه 31 شهریور 1396 - 22:21:07
    پاسخ
    7 0

    با این رانندگی های مزخرف دوچرخه که سهله پیاده هم بخای تو خیابون بری تا آخر شب زنده بر نمیگردی

  • بی نام
    جمعه 31 شهریور 1396 - 22:51:23
    پاسخ
    3 1

    خسته نباشین. وقتی تعداد ماشین زیاد باشه بهش میگن ترافیک دیگه. الان مثل این می مونه که بگین عامل اصلی تشنگی کمبود آب می باشد.

  • بی نام
    جمعه 31 شهریور 1396 - 23:09:29
    پاسخ
    3 1

    بنزین و بیمه خودرو را به قیمت جهانی برسانید و در عرض یکماه ترافیک غیب میشود و مردم بسمت استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی میروند. اما قبل از گران کردن دو عامل فوق، باید حمل و نقل عمومی را تقویت کرد که مردم روی زمین نمانند.

  • بی نام
    جمعه 31 شهریور 1396 - 23:41:56
    پاسخ
    4 0

    نشد دیگه چرا تعداد خودروها زیاد شده؟ چرا کشورهای دیگه اینطوری نیست؟ باز انداختین گردن مردم؟

  • شهرام
    شنبه 1 مهر 1396 - 00:04:21
    پاسخ
    7 0

    این هست ، اما فقط این نیست. اگر فرهنگ رانندگی درست باشه خیلی از مسائل حل میشه. اگر بعضی ها پشت فرمون دست از زرنگ بازی بردارن و خودشون رو در رقابت با دیگران برای زودتر رسیدن به مقصد حتی به اندازه یکی دو خودرو نبینن شرایط به کلی متفاوت میشه. اگر یاد بگیریم وقتی ماشینی قصد اومدن به جلوی ماشین ما داشت به جای اصرار بیجا بر حفظ موقعیت اشاره ای به پدال ترمز کرده و از ایجاد لاین اضافی و نزدیک شدن به ماشین های کناری پرهیز کنیم شرایط در حد معجزه آسایی متفاوت میشه. اگر این شعور بر راننده ها حاکم بشه که در ورودی ها و خروجی های بزرگراه ها اگر با صف خودروها روبرو شدن به جای تجاوز به حقوق سایرین سعی کنن در صف قرار بگیرن و خون خودشون رو رنگین تر از بقیه تصور نکنن خیلی از مشکلات مرتفع میشه...

  • شهرام
    شنبه 1 مهر 1396 - 00:08:32
    پاسخ
    4 0

    اگر درک کنیم وقتی در لاین سمت راستی بزرگراه ها در حرکت هستیم باید قاعده یک درمیون رو در خصوص خودروهایی که قصد ورود به بزرگراه دارند رعایت کنیم تهران شهر بهتری برای زندگی میشه. اگر به این درک برسیم که به علت این که وقت کافی داریم حق نداریم سرعت کمتر از متعارف داشته باشیم و راه سایر هم وطن هامون رو سد کرده و اون ها رو به زحمت بندازیم و ایجاد ترافیک کنیم قطعا آرامش بیشتری خواهیم داشت.

  • بی نام
    شنبه 1 مهر 1396 - 00:39:31
    پاسخ
    2 0

    دولت تدبیر و امید هم وام داد برهی خرید خودرو

  • بی نام
    شنبه 1 مهر 1396 - 00:48:21
    پاسخ
    0 0

    فکرشو بکن. با این مدیریت مون باید بهمون مدال طلا بدن.

  • بی نام
    شنبه 1 مهر 1396 - 06:55:48
    پاسخ
    7 0

    ﺧﺴﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ,اﻳﻨﻮ ﺑﻘﺎﻝ ﺳﺮﻛﻮﭼﻪ ﻫﻢ ﻣﻴﺪﻭﻧﺴﺖ,,ﺭاﻩ ﺣﻞ ﺷﻤﺎ ﺁﻗﺎﻳﻮﻥ ﭼﻲ ﺑﻮﺩﻩ... ﻫﻨﻮﺯﻡ ﻛﻪ ﺩاﺭﻳﻦ ﻣﻴﻔﺮﻭﺷﻴﻦ

  • بی نام
    شنبه 1 مهر 1396 - 08:23:49
    پاسخ
    5 5

    تک سرنشین های تن پرور و خودخواه دلیل بوجود آمدن ترافیک هستن

    • بی نام
      شنبه 1 مهر 1396 - 10:23:22
      4 1

      من با ناکسی رفت و آمد کنم بعضا بیش از دو و نیم برابر زمان در راه هستم.

    • بی نام
      شنبه 1 مهر 1396 - 14:17:11
      0 0

      معلومه وقتی با وسیله عمومی بری و بیای بیشتر طول میکشه. تاکسی که نمیبرتت دم خونه پیاده ات کنه. همینه که اکثرا نمیخوان خسته بشن یا ۵ دقیقه بیشتر تو راه باشن به خاطر حفظ محیط زیست و کم کردن ترافیک

  • reza
    شنبه 1 مهر 1396 - 10:35:30
    پاسخ
    1 3

    عامل اصلی ترافیک پلیس راهور است . شک نکنید . ضعف . بی تدبیری و عدم تعهد به وظیفه . ترافیک تهران علاج داره و تنها درمانش اینه که پلیس از جریمه برای تجهیز استفاده کنه نه اینه بندی بشه برای بودجه کل مملکت .

  • بی نام
    شنبه 1 مهر 1396 - 13:50:10
    پاسخ
    0 0

    با این حرف های صد من یک غاز دردی از ترافیک تهران دوا نمی شه، به فکر چاره باشید

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x