ایسنا نوشت: دولت تحت رهبری حزب مسلم لیگ نواز پاکستان توانست یکی از بندهای کلیدی لایحه اصلاحات انتخاباتی این کشور را در مجلس سنای پاکستان تصویب کرده و راه‌ را برای رهبری مجدد نواز شریف، نخست وزیر برکنار شده پاکستان هموار کند.

به گزارش خبرگزاری هند، چندی پیش کمیسیون انتخابات پاکستان در پی حکم ۲۸ ژوئیه دادگاه عالی این کشور در ارتباط با رسوایی مربوط به اوراق پاناما، نواز شریف را به عنوان نماینده مجلس ملی پاکستان سلب صلاحیت کرد.

همچنین براساس این حکم رهبر ۶۷ ساله سابق پاکستان صلاحیت خود را برای ریاست حزب مسلم لیگ نواز نیز از دست داد.

روز شنبه نشستی در مجلس سنای پاکستان برگزار شد که در جریان آن یک رای گیری بر سر اصلاحات پیشنهادی انتخاباتی صورت گرفت و دولت توانست تنها با یک رای بیشتر این لایحه را تصویب کند چون این لایحه ۳۸ رای موافق در مقابل ۳۷ رای مخالف به دست آورد.

در این رای گیری سنای پاکستان بند ۲۰۳ لایحه اصلاحات انتخاباتی را تصویب کرده و به این ترتیب نواز شریف اجازه می‌یابد که دوباره رهبر حزب مسلم لیگ نواز پاکستان شود.

پیش از این مجلس ملی پاکستان نیز قبل از سنا این لایحه را تصویب کرد.

اعتزاز احسن، یک مقام حزب مخالف مردم پاکستان پیشنهاد داده بود در بندی که مورد اصلاح قرار گرفته عنوان شود کسی که دیگر نماینده مجلس ملی پاکستان نباشد نمی‌تواند رئیس یک حزب نیز باشد.

این اصلاحیه نیز می‌توانست جلوی نواز شریف را از ریاست مجدد حزب مسلم لیگ نواز بگیرد. با این حال این لایحه این حق را به هر شهروندی داده که به جز کسانی که در دولت خدمت کنند بقیه می‌توانند عضو یک حزب سیاسی بوده یا یک حزب سیاسی تشکیل دهند.

اکنون این لایحه به مجلس ملی پاکستان برای تصویب باز خواهد گشت و اگر کل لایحه در این مجلس که مجلس سفلای پارلمان است با اصلاحاتش تصویب شود با امضای ممنون حسین، رئیس‌جمهور پاکستان تبدیل به قانون خواهد شد.

اگر مجلس ملی از تصویب این لایحه خودداری کند باید در نشست مشترک پارلمان مطرح شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =