فعالیت مرزهای ایران و عراق ۲۴ساعته شود

این روزها مصادف با حضور سران کشورها در سازمان ملل و نزدیک شدن به موعد رفراندوم استقلال کردستان عراق شده و رجزخوانی‌های ترامپ قبل از اجلاس همه نگاه‌ها را متوجه سازمان ملل کرده، سخنرانی جنجالی و رادیکالی ترامپ فضا را برای استفاده دکتر روحانی فراهم کرد و ایشان با یک سخنرانی هوشمندانه و منطقی پیروز این نبرد بود.

وزير خارجه سوئد در نقد سخنراني ترامپ انرا اشتباه خواند و تاکید کرد: این یک سخنرانی اشتباه بود که در زمانی غلط و برای مخاطبان غیر مناسب بیان شد.

خوشبختانه همه كشورهاي دنيا بر حفظ وتداوم برجام تاكيد كردند وحتي وزير خارجه امريكا هم پس از نشست وزراي خارجه از ظريف تمجيد وصراحتا از ضرورت پايبندي امريكا به برجام سخن گفت. شاه بيت سخن دكتر روحاني اين جملات بود كه: "ایران نه می‌خواهد امپراتوری تاریخی‌اش را احیا کند، نه مذهب رسمی‌اش را حاکم کند، و نه انقلابش را با زور سرنیزه صادر کند".

همزمان با نزديك شدن به تاريخ رفراندوم تحركات در داخل وخارج عراق براي انصراف كردها اغاز شد و نهايتا كار به تهديد و تقابل رسيد و به غير از سعودي، امارات، اسراييل و تا حدودي فرانسه بقيه مخالفت خود را اعلام كردند.

در اين رابطه چند مصاحبه انجام دادم و از تاثير اجرايي شدن رفراندوم بر روابط تجاري ايران واقليم وبازار نفت وگاز منطقه وعراق سخن گفتم كه در سايت وكانال تلگرام قابل دسترس ميباشد.

در داخل هم عمده وقت من به پيگيري دعوت از ٥٠ مقام عاليرتبه عراقي جهت همايش مهرماه تهران وبرگذاري مجمع عادي وفوق العاده اتاق مشترك گذشت.

يكشنبه اخرين نشست را با فاينانسر قطري در رابطه با پروژه پالايشگاه نفت سروش داشتيم وقرار داد نهايي و امضا شد.

يكشنبه بعد از شركت در مراسم يادبود حاج سيد احمد اقاي مرعشي در مسجد نور تهران از نمايشگاه" ايران نوشت" بازديد كردم و برگزاركنندكان را مورد تقدير قرار دادم وقول دادم براي بازاريابي نوشت افزارشان در بازار عراق كمك كنم، سپس در مجموعه انقلاب حضور يافتم وپس از بهبودي كتف واليبال همراه با احتياطي را بازي كردم.

شكست و مساوي پرسپوليس در بازيهاي اين هفته ونهايتا محروم شدن طارمي از طرف فيفا حال هواداران را گرفت وهيچكس انتظار اين اتفاقات را نداشت.

با توجه به اينكه درتعطيلان تابستان به سفر نرفته بوديم سه شنبه شب عازم سفر شدم واز ترافيك وهواي الوده تهران براي چند روز نجات پيدا كردم

دوشنبه به نشست کمیسیون حمل و نقل و گمرک اتاق مشترک رفتم .در این نشست سه موضوع مهم مطرح شد و اعضای کمیسیون خواستار بررسی ، پیگیری جهت این مشکلات شدند

۱- گزارشی از وضعیت ترانزیت و اقداماتی که صورت گرفته بود ارائه شد . با فعال شدن ترانزیت سوخت از کردستان عراق حجم ترانزیت ۲۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

۲- دخالت هنگ مرزی در امور صادرات و بعضی از بارهایی که به طرف گمرک مرز عراق ارسال می شود به عنوان قاچاق شناخته می شود. با توجه به پذیرفته شدن انتقال بعضی کالاها بین دو کشور ایران و عراق برای حمل یکسری کالاهای ایرانی توسط کامیون های عراقی و ایرانی و تفاهم دو کشور برای ارسال این کالاها متاسفانه هنگ مرزی از تردد کامیون ها جلوگیری می کند.

۳- یا توجه به محدودیت های گمرک مرزی جهت تردد کامیون ها ،با ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرزها سرعت خدمات بیشتر خواهد شد . یک گمرک بین المللی با فعالیت تمام مدت می تواند خدمات بیشتری ارائه دهد و استفاده حداکثری برای تبادل کالا و رفت و آمد مسافران شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711168

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =