«خبرجنوب» نوشت: همزمان با هفته ایمنی و آتش نشانی از پروژه آتش نشانی شیراز رونمایی می شود.

رئيس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري شيراز در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب و با اشاره به نام گذاري 7 مهر به نام روز آتش نشان گفت: امسال به مناسبت هفته ايمني و آتش نشاني از 3 پروژه جديد خود رونمايي ميكنيم كه يكي از اين طرحها كه براي اولين بار در كشور اجرا ميشود و در نوع خود منحصر به فرد است نصب سيستم مانيتورينگ و مسيرياب بر روي تمامي خودروهاي آتش نشاني است. با اجراي اين سيستم، سرعت تردد و يافتن راه هايي كه ترافيك كمتري دارد بيشتر ميشود و در كنار آن با توجه به نصب دوربين بر روي خودروهاي آتش نشاني از زماني كه خودرو از ايستگاه حركت مي كند تمامي تصاوير مسير حركت خودرو ثبت مي شود.
محمد فرخ زاده با اشاره به مجهز بودن تمامي خودروهاي آتش نشاني به سيستم مكان ياب افزود: يكي ديگر از طرح هاي ما كه در روزهاي آينده از آن رونمايي ميشود خودروي مركز فرماندهي سيار آتش نشاني است. اين خودرو به گونه اي طراحي شده كه تمامي امكانات از جمله سيستم هاي GIS و مانيتورينگ در آن نصب شده تا در حوادث بزرگ در محل حاضر شود. وي تصريح كرد: از ديگر پروژههايي كه اين هفته به بهره برداري خواهد رسيد ايستگاه شماره 19 آتش نشاني است كه در كنار ساختمان فرماندهي آتش نشاني در بولوار زينبيه به بهره برداري ميرسد. فرخ زاده با اشاره به تقارن روز و هفته آتش نشاني با آغاز فصل مدارس و ماه محرم گفت: با توجه به بازگشايي مدارس براي ايمن سازي مسير عبور دانش آموزان و نيز امدادرساني سريعتر به شهروندان، خودروهاي آتش نشاني روز اول مهر در 36 نقطه شهر مستقر شدند.
وي با ارايه گزارشي از برنامههاي هفته آتش نشان افزود: يكي از برنامههاي ما در اين هفته راهاندازي كاروان خودروهاي آتش نشان با شعارهايي در خصوص ايمني بود كه در 2 قسمت شهر انجام شد.
فرخ زاده اضافه كرد: همچنين از امام جمعه شيراز و استاندار فارس تقاضا كردهايم تا در مراسم اهداي درجههاي جديد آتش نشانان شيرازي كه طي روزهاي آينده برگزار مي شود، حضور يابند.
وي از بازديد برخي مسئولين و اعضاي شورا از ايستگاه هاي آتش نشاني، عضويت اعضاي شوراي شهر به عنوان آتش نشان داوطلب، برگزاري مراسم زيارت عاشورا و ديدار با خانواده شهدای آتش نشان به عنوان بخش ديگري از برنامه هاي اين هفته ياد كرد و گفت: يكي از فعاليت هاي ما در حوزه آموزش و مشاركت مردم است كه ما اين مورد را به 3 بخش تقسيم كرديم كه بخش اول آموزش دانش آموزان دبستاني است كه به عنوان آتش نشانان كوچك نام گذاري شده اند، بخش ديگر دانش آموزان مقطع متوسطه را شامل مي شود كه به عنوان هميار آتش نشان به شمار مي روند و بخش سوم ويژه بزرگسالان است كه داوطلب آتش نشان نام گذاري مي شوند.
فرخ زاده افزود: در اين ارتباط سال گذشته 76 هزار دانش آموز در شيراز آموزش داده شدند، امسال نيز تاكنون 3 هزار نفر آتش نشان داوطلب در شيراز ثبت نام كرده اند كه با افزوده شدن آن ها تعداد آتش نشان داوطلب در شيراز به 23 هزار نفر افزايش يافت.
وي از برگزاري مسابقات ورزشي و آمادگي جسماني ويژه پرسنل آتش نشاني شيراز به عنوان بخش ديگري از اين فعاليت ها ياد كرد و گفت: با توجه به همزماني اين هفته با ايام محرم حضور در هياتهاي مذهبي و بازديد ايمني از تمامي تكايا، مساجد و حسينيه هايي كه در آن ها مراسم عزاداري برگزار مي گردد از جمله فعاليت هاي ما در اين روزهاست.
رئيس سازمان آتش نشاني شيراز ادامه داد: ما در شهر 3 نوع تيم آتش نشاني داريم شامل تيمهاي خودرويي، موتور سوار كه در حال حاضر 10 تيم موتور سوار داريم و تيم آتش نشانان داوطلب كه در حوادث به كمك حادثه ديدگان مي شتابند.
وي تصريح كرد: در طول 2 ماه اخیر 11 تفاهمنامه با دستگاههاي مختلف از جمله چند بيمارستان منعقد كرديم و هم اكنون نيز 11 تفاهم نامه ديگر آماده شده كه طي 2 هفته آينده مبادله ميشود اين در حالي است كه بهترين تفاهم نامه ما با فني و حرفهاي بود و در قالب آن آموزش هاي لازم به افراد داده شده و براي شركت كنندگان گواهي نامه بين المللي صادر مي شود.
وي با اشاره به برخي فعاليت هاي اين سازمان گفت: از آغاز فعاليت سازمان آتش نشاني شيراز تا كنون 18 ايستگاه ساخته شده بود، اين در حالي است كه در 9 ماه اخير 19 پروژه جديد را شروع كرديم كه تعدادي در حال طراحي است و تعدادي نيز يا در حال اجراست و يا به بهره برداري رسيده كه از آن جمله مي توان به ايستگاه 11 آتش نشاني در كنار تقاطع دفاع مقدس، ايستگاه آتش نشاني شهرك سعدي ابتداي جاده خرامه، ايستگاه شهرك گويم، ايستگاه بوستان 580 هكتاري دراك و ايستگاه بولوار ماذون قشقايي اشاره كرد. طبق استانداردها شيراز نيازمند 32 ايستگاه آتش نشاني است كه در حال حاضر 20 ايستگاه به بهره برداري رسيده است.
رئيس سازمان آتش نشاني شيراز تصريح كرد: يكي ديگر از ايستگاه هاي ما كه هم اكنون به بهره برداري رسيده ايستگاه ابتداي بولوار شاهد است كه با توجه به وجود فضاهاي سبز در اين منطقه قصد داريم آن را به اولين ايستگاه سبز آتش نشاني كشور تبديل كنيم. فرخ زاده گفت: راه اندازي فاز دوم سايت تاكتيكي در شهرك والفجر ويژه آموزش آتش نشانان و برگزاري 2 دوره آموزش آتش نشانان در اين مركز كه بزرگ ترين سايت آموزشي جنوب كشور است همچنين ساخت ورزشگاه چند منظوره با 9 رشته ورزشي در خيابان ماذون قشقايي از جمله ديگر فعاليت هاي ما طي اين مدت بوده است.
وي با اشاره به آشنايي تمامي نيروهاي آتش نشاني شيراز با ورزش شنا، از ارايه آموزش هاي تكميلي و نيز برگزاري آموزش غواصي براي نيروهاي آتش نشاني خبر داد.
رئيس سازمان آتش نشاني شيراز گفت: با توجه به اهميت سگهاي زنده ياب در مواقع بحراني و حوادث، اولين مركز تخصصي آموزش سگهاي زندهياب تا 4 ماه ديگر در شيراز به بهره برداري ميرسد كه زمين اين سايت آماده شده است.
وي ادامه داد: با توجه به نقش آموزش در پيشگيري از حوادث به ويژه در سنين پايين اولين پارك امداد و نجات و پدافند غيرعامل در كنار سايت آتش نشاني شهرك والفجر به زودي راه اندازي ميشود كه در اين پارك مانند پارك ترافيك آموزشهايي نظير امداد آسانسور و رعايت نكات ايمني به كودكان آموزش داده مي شود.
فرخ زاده در خصوص كمبود نيروهاي مورد نياز آتش نشاني در شيراز گفت: سال گذشته 91 نفر و امسال 10 نفر از نيروهاي آتش نشاني بازنشسته ميشوند و حتي در صورت افزوده شدن 158 نيرويي كه طبق مصوبه شوراي شهر بايد پس از آزمون به آتش نشاني بپيوندند باز هم ما كمبود نيرو داريم.
وي به آمار و ارقام حوادث 6 ماهه امسال در شهر شيراز هم سري زد و گفت: در حالي كه در 6 ماهه اول سال قبل 7991 حادثه در شيراز رخ داده بود اين رقم در 6 ماهه اول امسال با مقداري رشد به 8498 مورد افزايش يافته است.
فرخ زاده افزود: در حال حاضر هر هفته 5400 تماس و در هر سال 240 هزار تماس با مركز فوريتهاي آتش نشاني شيراز برقرار ميشود كه از اين تعداد سالانه 14 هزار مورد منجر به عمليات ميشود كه تعدادي امدادي و تعدادي اطفا است. در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل شاهد كاهش 12 درصدي در حريق ها و افزايش 16 درصدی عمليات هاي امدادي بوديم كه اين آمار خوبي است زيرا به آن معناست كه قبل از روز حادثه، نيروها به كمك افراد شتافته اند.
وي ادامه داد: با توجه به گسترده شدن شهر، خشكسالي و پيوستن تعدادي از روستاهاي اطراف به حريم شهر در 6 ماهه اول امسال تعداد امداد حيات وحش نيز 16 درصد افزايش يافته كه بيشترين مورد آن مربوط به زنبور و مار بوده است البته در برخي موارد به عقاب و حواصيل (مرغ ماهي خوار) نيز امدادرساني شده و با حضور نيروهاي امداد آتش نشاني اين حيوانات نجات يافتند.
فرخ زاده در خصوص مزاحمتهاي تلفني سازمان آتش نشاني نيز گفت: افراد مزاحم با اين كار خود علاوه بر اختلال در امدادرساني، كار ما را در زمينه پيگيري قضايي اين مزاحمت ها سخت مي كنند البته در مواردي هم برخي افراد فرزند معلول خود را در منزل تنها گذاشته اند و تلفن را كنار او قرار دادهاند و تنها شماره اي را هم كه فرد مي دانسته تلفن آتش نشاني است. در همين رابطه ماه قبل فردي 750 بار با آتش نشاني تماس گرفته بود و ما در سال 10 مورد از اين افراد را داريم.
رئيس سازمان آتش نشاني شيراز در خصوص خطراتي كه در كمين برخي بافتهاي شهر به ويژه بافت فرسوده است نيز گفت: يكي از فعاليت هاي ما در زمينه پيشگيري از حوادث احتمالي است كه در اين ارتباط با همكاري سازمان نظام مهندسي ساختمان 100 ساختمان بلندمرتبه در شيراز شناسايي شده است. ساختمان هاي بلندمرتبه به ساختمانهايي گفته ميشود كه بيش از 23 متر ارتفاع دارند و در اين زمينه به مالكين و ساكنين اين ساختمان ها تذكرات لازم داده شده است اما امكان ندارد كه تمامي نكات ايمني يك ساختمان رعايت شده باشد.
وي با اشاره به نام گذاري 2 ايستگاه به نام 2 شهيد آتش نشان حادثه برمشور اضافه كرد: براي ورود به مدارس و بررسي آن ها از نظر ايمني با آموزش و پرورش مكاتبه كرديم كه آن ها ليستي را ارايه كردند و در حال هماهنگي در اين زمينه هستيم.
فرخ زاده گفت: در خصوص مدارس غيرانتفاعي نيز صحبت هاي زيادي داشتيم چرا كه برخي از اين مدارس از ايمني لازم برخوردار نيستند. وجود برخي مدارس در كنار شريان هاي اصلي، امداد و نجات را با اختلال مواجه مي كند اين در حالي است كه در جريان آتش سوزي ها اگر ما در 5 دقيقه اول به محل حادثه نرسيم ديگر كاري نمي توان انجام داد.
وي ادامه داد: از سوي ديگر گاه شاهديم كه در يك ساختمان 2 طبقه كه طبقه بالايي حداكثر براي زندگي 14 تا 15 نفر است 4 كلاس هر كدام با 40 دانش آموز در نظر گرفته شده كه اين بناها نيازمند مستحكم سازي و ايمن سازي و تجهيز به سيستم اعلام و اطفای حريق است.
فرخ زاده گفت: علاوه بر اين با تمام بانك ها نيز براي ايمن سازي مكاتبه كرده ايم اما در اين ميان خطر تنها ساختمان هاي قديمي را تهديد نمي كند بلكه برخي مجتمع هاي تجاري نوساز نيز وجود دارند كه حتي پايان كار هم ندارند. در اين زمينه تاكنون 130 پرونده براي اين اماكن تشكيل شده و روز گذشته در اولين كارگروه بند 14 ماده 55 قانون 2 مورد از اين موارد 130 گانه بررسي شد.
فرخ زاده در خصوص خطراتي كه بازار وكيل را تهديد ميكند نيز گفت: در صورت آتش سوزي در بازار وكيل ميراث فرهنگي به عنوان متولي بازار مقصر است. ما ايرادهاي بازار را به هيات امنا اعلام كرده ايم و شيرهاي هيدرات نيز نصب شده اما اين خود بازاريان هستند كه بايد ما را در اين رابطه كمك كنند. وي افزود: وضعيت بازار روح ا... و اردوبازار از بازار وكيل هم بدتر است است كه جا دارد ميراث فرهنگي براي ساماندهي و ايمن سازي اين اماكن عزم خود را جزم كند.
رئيس سازمان آتش نشاني شيراز ادامه داد: اگر ما بتوانيم اماکن تاريخي و فرهنگي را امن كرده و عنوان شهر ايمن را نيز به عناوين ديگر شيراز از جمله سومين حرم اهل بيت (ع) و پايتخت فرهنگي اضافه كنيم اقدام خوبي است.
وي با انتقاد از عدم تشكيل جلسات شوراي ترافيك استان خواستار تشكيل اين جلسات و مصوباتي در خصوص وضعيت معابر شهر شد.
فرخ زاده گفت: در حال حاضر مدت زمان رسيدن خودروهاي آتش نشاني در حوادث امدادي 4 و نیم دقيقه و در زمينه اطفای حريق 5 دقيقه است.
وي اضافه كرد: در همين ارتباط در حال حاضر 1300 شير هيدرات آتش نشاني در شهر نصب شده است و تا پايان سال 250 شير ديگر نيز نصب مي شود.
گفتني است، در ادامه اين نشست خبرنگاران از مركز مانيتورينگ آتش نشاني بازديد کرده و از نزديك با فعاليت هاي اين مركز آشنا شدند و در پايان از خبرنگاران فعال در حوزه آتش نشاني تقدير شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =