ایسنا نوشت: وزیر خارجه آلمان با اشاره به این که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق بدون توجه به درخواست‌های بین‌المللی انجام گرفته از اربیل و دولت مرکزی عراق خواست تا مشکلات خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

وبسایت وزارت امور خارجه آلمان به نقل از زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه این کشور در واکنش به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق نوشت: متاسفیم که دولت محلی و رئیس اقلیم کردستان عراق همه‌پرسی برای استقلال را بدون توجه به هشدارها و مخالفت‌های جامعه جهانی برگزار کردند.

در ادامه واکنش وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفته شده که این همه‌پرسی به ویژه در مناطق مورد مناقشه الزام‌آور نیست.

گابریل همچنین گفت: ما می‌دانیم که مشارکت مردم کرد در رای‌گیری همه‌پرسی برای استقلال مهم بود. با این حال، ما عمیقا نگران هستیم که این گام وضعیت ناآرام و بی‌ثبات منطقه‌ را با همه‌پرسی‌ای که انجام شد، سخت و پیچیده کند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین از اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق خواست از اقدامات یک‌جانبه برای اعلام استقلال یا تمهیدات اجباری خودداری کنند.

در واکنش دولت آلمان همچنین آمده است که مشکلات بغداد و اربیل باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود و کشورهای همسایه هم در حل آن به اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی کمک کنند.

زیگمار گابریل در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که جنگ مشترک علیه داعش در چارچوب ائتلاف بین‌المللی باید در اولویت اصلی قرار بگیرد.

او خاطرنشان کرد که هیچکس سودی نخواهد برد اگر دستاوردهایی که به سختی و پس از به بار آمدن قربانی‌های فراوان به دست آمده اکنون در معرض خطر قرار بگیرد.

گابریل در پایان اظهارات خود آورد: ما به دولت محلی اقلیم کردستان عراق توصیه می‌کنیم همانطور که اعلام شده از طریق انتخابات اول نوامبر ۲۰۱۷ مشروعیت نهادهای خود را دوباره بازسازی کند.

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق روز دوشنبه (۲۵ سپتامبر) در استان‌های اربیل، سلیمانیه و دهوک و نیز "مناطق مورد مناقشه" با بغداد از جمله کرکوک برگزار شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =